2023-04-28, 09:18
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Har du någon källa till att regeringen skulle ha backat?

Skulle det ha skickats något till Ukraina så skulle det ha funnits med i de läckta USA-dokumenten. Svenska fordon skulle ha funnits listade i utrustningen i de ukrainska förband som ställs upp för den kommande motoffensiven. Det finns ingenting svenskt med. En stolle tidigare i tråden trodde att brittiska CVT(R) är detsamma som CV9040. Det enda konkreta jag har sett är att 14 stycken Archer säljs eller doneras till Storbrittanien som ersättning för 30 stycken AS90 bandgående 155 mm artilleri som går till Ukraina.

Sveriges plan verkar vara att snacka så mycket som möjligt och söla så mycket som möjligt så att kriget är över innan någon dyr och svår eller oersättlig svensk hårdvara är klar att skickas. För svensk del så uppnås då maximal godhetssignaleringsnivå till minimal kostnad.
Citera
2023-04-28, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
En "liten" detalj bara. Här handlade det mest om kryssningsrobotar för miljardbelopp som ryzzarna använde. Som förstör hela höghus med sovande människor. Om du bemödat dig att läsa rapporten jag länkade till hade du sett det, men på vatnikvis gällde det vända på verkligheten. Som tur var sköts de flesta robotarna ned av Ukrainas luftvärn.

De flesta var av typen . "Totalt sett sköts 21 av 23 robotar av typen Ch-101/Ch-555 ner uppger Ukrainas generalstabschef (“ÖB”) Zaluzhnyi."
Bara mot Kiev..

Fast det innebär antagligen att ett par hundra luftvärnsrobotar (anta att man skjuter ca 4 per mål) nu inte längre utgör ett hot mot ryska flygplan.
Citera
2023-04-28, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nej, det är inte alls samma uppgifter som kommer från Pentagon. Har du helt missat de läckta dokumenten?
De bedömer att ryssarna förlorat 35-40k döda fram tom mars i år.
Det är uppenbart att Ukraina ljuger och motivet är tydligt; de vill såklart visa på framgång för att stödet inte ska mattas av.

bygger pentagons uppgifter på underrelser inhämtade från den ryska försvarsmakten så får du lägga till, wagner (+andra privata förband) och donbassmilisen döda, de är inte underställda ryska MOD.

så ukrainas uppskattning rimlig om du
Citera
2023-04-28, 09:29
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ukraina I verkligheten, ryzzland svinar vidare från cornucopia.se

UPPDATERAS: Första ryska terrorbombningen med kryssningsrobotar på 48 dagar – många civila dödade – flesta robotar sköts ner
– många civila dödade –
skriven av Lars Wilderang 2023-04-28 06:54

"Ryssland genomförde undernatten sin första terrorbombning med kryssningsrobotar på 48 dagar. Många civila dödades, inklusive ett spädbarn och en kvinna i Dnipro och än så länge minst tre i Uman i centrala Ukraina, där ett höghus träffades av ryska kryssningsrobotar. Sannolikt är fler döda begravda under rasmassorna. Ca 20 av 23 robotar sköts ner av Ukrainas luftförsvar."

"Ukrainas luftförsvar sköt ner de flesta robotar. Runt huvudstaden Kyjiv sköts elva kryssningsrobotar och två patrullrobotar ner rapporterar Ukrinform. Ett höghus i Kyjiv ska träffats av sannolikt en av de nedskjutna robotarna, men den verkar inte exploderat och ingen ska ha skadats. Totalt sett sköts 21 av 23 robotar av typen Ch-101/Ch-555 ner uppger Ukrainas generalstabschef (“ÖB”) Zaluzhnyi.

Värst drabbat verkar staden Uman i Tjerkasyregionen i centrala Ukraina vara, där ett höghus träffades. En filmsekvens från en överlevande mamma, viss varning för mindre mängder blod på golv, händer och ansikte. Film på räddningsarbetet. Det som är känt är tre döda och åtta skadade, men erfarenhetsmässigt kan det lätt hamna i intervallet 10 – 20 dödade, eventuellt långt fler då Uman sällan eller aldrig terrorbombats förut, när ett höghus kollapsar på detta viset. Det brukar ta åtminstone tre dagar innan alla rasmassor är rensade och man får en sluträkning."

https://cornucopia.se/2023/04/uppdateras-forsta-ryska-terrorbombningen-med-kryssningsrobotar-pa-48-dagar-manga-civila-dodade-flest a-robotar-skots-ner/

Huvudmålet för ryzzarnas robotattack har helt klart vara att träffa höghus med sovande barn, föräldrar och gamla.
Bra att så många missiler bekämpades.
Sorgligt med de skador som ryzzland åstadkommer återigen mot byggnader och människor.

Sluta med de där dumheterna, Ryssen drar inte iväg dyra missiler mot hyreshus, det är helt hål i huvudet givetvis.
Ryssen slösar inte med robotar på sovande barnfamiljer. Vill man terrorisera barnfamiljer finns det billigare sätt.
Citera
2023-04-28, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nej, det är inte alls samma uppgifter som kommer från Pentagon. Har du helt missat de läckta dokumenten?
De bedömer att ryssarna förlorat 35-40k döda fram tom mars i år.
Det är uppenbart att Ukraina ljuger och motivet är tydligt; de vill såklart visa på framgång för att stödet inte ska mattas av.

Det är inte uppenbart att de ljuger eller rättare sagt inte med vilja. Det är extremt vanligt att soldater överdriver motståndarens förluster beroende ofta på "FOW". Det är därför jag använder mig Gehlens* metod. Jag delar de rapporterade ryska förlusterna med två. Sen har Ukraina inga motiv att rätta till förlustsiffrorna på högre nivå. Mina siffror är högre än USA:s så vi får se vem som har rätt efter kriget. Troligen USA över mig.

Det är lite konstigt att man under lång tid har ungefär lika stora dagliga förluster. Min uppfattning är att förbanden gör det enkelt för sig när de redovisar fiendens förluster. De rapporterar liknande förluster som de hade rapporterat tidigare. USA vet när Putin skiter med hjälp signalspaning så de lyssnar även in på ryska rapporter angående förluster och jmf med rapporterna från Ukraina. Jag litar mer på USA än Ukraina när det gäller förlusterna.
.
*Gehlen tysk militär och ansvarig för den militära underrättelsetjänsten på Östfronten. Han delade de inrapporterade siffrorna med två. Han hade ganska rätt. Dock hade han en massa fel.
Citera
2023-04-28, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Sluta med de där dumheterna, Ryssen drar inte iväg dyra missiler mot hyreshus, det är helt hål i huvudet givetvis.
Ryssen slösar inte med robotar på sovande barnfamiljer. Vill man terrorisera barnfamiljer finns det billigare sätt.

Russian forces pound Ukrainian cities, killing at least nine
Russia’s first large-scale air strikes in nearly two months come as Ukraine prepares for a counteroffensive.

"At least nine people were killed and several are injured after multiple cities and regions across Ukraine, including the capital Kyiv, were attacked in a series of night-time air raids.

In the central city of Uman, at least seven people were killed and 17 wounded when a missile hit an apartment building, Interior Minister Ihor Klymenko said."
Citera
2023-04-28, 09:35
Medlem
Citat:

Så vad är det dom gör då?
Citera
2023-04-28, 09:36
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Russian forces pound Ukrainian cities, killing at least nine
Russia’s first large-scale air strikes in nearly two months come as Ukraine prepares for a counteroffensive.

"At least nine people were killed and several are injured after multiple cities and regions across Ukraine, including the capital Kyiv, were attacked in a series of night-time air raids.

In the central city of Uman, at least seven people were killed and 17 wounded when a missile hit an apartment building, Interior Minister Ihor Klymenko said."

Det är krig, civila offer, det du skriver stämmer säkert. 20 av 23 missiler blev nedskjutna, dom landar någonstans och eftersom luftvärn är uppsatta runt städerna slår skrotet ner i städerna.
Det jag menar är att dom inte siktar en dyr missil/robot mot ett hyreshus, det finns ingen logik i det.
Citera
2023-04-28, 09:37
Medlem
Citat:

Ryssen har hål i huvudet, handlar givetvis om terrorbombning mot civilbefolkningen, detta av ordföranden i FNs säkerhetsråd!
Citera
2023-04-28, 09:38
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så vad är det dom gör då?

Om du var i krig och ska slå ut fienden med dyra robotar, skulle du sikta på ett hyreshus i en förort eller militärförläggning, ammoförråd, elförsörjning, HIMARS system, broar etc?
Citera
2023-04-28, 09:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är inte uppenbart att de ljuger eller rättare sagt inte med vilja. Det är extremt vanligt att soldater överdriver motståndarens förluster beroende ofta på "FOW". Det är därför jag använder mig Gehlens* metod. Jag delar de rapporterade ryska förlusterna med två. Sen har Ukraina inga motiv att rätta till förlustsiffrorna på högre nivå. Mina siffror är högre än USA:s så vi får se vem som har rätt efter kriget. Troligen USA över mig.

Det är lite konstigt att man under lång tid har ungefär lika stora dagliga förluster. Min uppfattning är att förbanden gör det enkelt för sig när de redovisar fiendens förluster. De rapporterar liknande förluster som de hade rapporterat tidigare. USA vet när Putin skiter med hjälp signalspaning så de lyssnar även in på ryska rapporter angående förluster och jmf med rapporterna från Ukraina. Jag litar mer på USA än Ukraina när det gäller förlusterna.
.
*Gehlen tysk militär och ansvarig för den militära underrättelsetjänsten på Östfronten. Han delade de inrapporterade siffrorna med två. Han hade ganska rätt. Dock hade han en massa fel.

Jag känner mycket väl till vem Gehlen var, har också läst Anthony Beevors böcker.
Jag tror att det råder en viss förvirring kring siffrorna i så motto att folk inte förstår att i krig räknar man alltid både döda och sårade som casualties.
I Pentagon dokumenten talas det om 189500 - 223000 casualties fram tom mars varav 35-40k dödade på den ryska sidan även om jag som du reagerar på kvoten mellan de båda kategorierna.
En tumregel brukar vara 1 död på 2 sårade så med det inräknat börjar vi närma oss dina siffror.
Citera
2023-04-28, 09:42
Medlem
Citat:

Det beror på robotar. Använder de äldre robotar så ska de vara glada om de träffar rätt stadsdel men även deras bättre robotar har en CEP på minst 10-20m. Och det är innan Ukrainsk EW krigföring och försök att skjuta ner den. Dessutom har ryssarna varit dåliga på måldata, dvs mata in rätt mål. Så det är inte så konstigt att ryssarna träffar fel saker. Om det nu är fel?

Ett av det tidigaste exemplen på ett ryskt misstag var när en sjörobot användes för markmål och skulle träffa en fabrik/Verkstad och träffade i stället ett varuhus. Det berodde troligen på att varuhusets tak var av metall. När ryssarna avfyrade sin robot så glömde de att omprogrammera roboten. Den var programmerad att leta upp den största biten av metall när den nådde målområdet. Till havs skulle den ha letat upp ett hangarfartyg men i detta fall blev det ett metalltak på varuhus i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in