2023-04-28, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det gäller att komma in med ansökan till HR innan domen vinner "laga kraft", dvs några veckor innan domen fastställs i TR.

Tre veckor har de på sig att överklaga.
Citera
2023-04-28, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Ja minst sagt makabert.

Undrar varför JJ gång på gång anser att döda är det rätta.

Att hon ser sig ha rätten att mörda andra!

JJ är 100% psykopat!!!!!

Det enda rätta är att JJ och MH inte skulle ha brytt sig om Tove mer. De skulle bara lagt det bakom sig och låtit sina liv gå vidare.
Citera
2023-04-28, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Om man nu ska diskutera diagnoser, är det inte så för att få diagnosen psykopat eller antisocial personlighetsstörning så måste det finnas en uppförandestörning från ungdomen?

Dom människor jag träffat på som beter sig som att dom har dom störningarna har alla haft en skev anknytning till sin mamma. Antingen genom att mamman i sin tur har haft det och det bara fortsätter genom generationerna, blivit åsidosatta pga syskon för tätt eller att det funnits depression eller missbruk med i bilden.
Men läser man om det så är det ärftligt.
Sen har jag också hört det där om syskonteorin, att ett småsyskon tar all tid i 2-årsåldern när jaget utvecklas. Men då borde ju var och varannan människa vara personlighetsstörd och så är det ju inte.

Jag tror inte att nacrissism /psykopati ingår som någon diagnos
för det finns ingen medicering eller bot

Och det är mycket svårt att fastställa pga att de sällsynt söker psykiatrin för detta
De anser att det inte finns något fel på dem
Och ej heller ovanligt att de manipulerar så pass så psykvården inte kan genomskåda dem

Jsg hsr aldrig hört talas om att det har något specifikt att göra med mammor eller syskon ?

Det jag vet att ofta har de en eller båda föräldrar oavsett kön i sin uppväxt som är narc eller psykopat eller har en släng av det

Narcissism är oftast svår att upptäcka
De finns bland oss oavsett social ställning och yrke

De springer inte heller omkring och mördar folk
De styr människor på ett helt annat sätt
Ofta i nära relation med psykisk misshandel
Angående ärflighet så tror jag att det stämmer att det är så

Den narc som jag vet säkert är narc har en underbar mamma men en narc pappa

Men däremot så är det fler män som är narc/psykopater än kvinnor sägs det
Enl kvinnojourer så är det nästan alltid en narc/psykopat man kvinnan varit eller är utsatt av
Och detta är inget då som är inräknat med hedersvåld
som är en helt annan grupp

Men utåt sätt så är de väldigt trevliga sociala charmiga kärleksfulla och kan lura de flesta om vem de egentligen är
Psykopater fungerar lite mer annorlunda.
De är oftast mer farliga
Men det finns ju olika steg hur psykopstiska de är
Senast redigerad av Anedin 2023-04-28 kl. 03:10.
Citera
2023-04-28, 03:43
Medlem
Vladimir-Suckmeoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vad jag kan minnas är det vid tre tillfällen hon tydligt visat känsloyttringar, när hon berättar om sin bror, den tilltänkta branden i Julias sommarstuga och då T släpas i gruset.

För mig bekräftar det mina tankar om att hon utåt endast visar det som verkligen berör henne djupt.

Om hon inte höll Ts händer, tror jag ändå att hon kände stor skuld I vad som hände och därför inte reagerade mer än att skaka på huvudet då J "angav" henne.

Jag tror M medvetet ljuger endast för att skydda sig själv, inte för att förvärra för J.

Fast nu talar du ju emot dig själv, om M kände stor skuld för vad som hände, så borde hon ju har reagerat mer än en huvudskakning, när J angav henne, eller?
Citera
2023-04-28, 03:46
Avslutad
Gött att det va två fulla tjejer med väldigt lågt IQ som utförde mordet, snacka om värdelöst försök att röja spår osv.
Citera
2023-04-28, 05:40
Medlem
Bor inte i Sverige och läser inte, på gott och ont, Svensk kvällspress. Alltid särskilt roligt att öppna en FUP, under dem förutsättningarna.

Ett par reflektioner (förmodligen puck 74:a på...pucken).

1)
Maja var helt klart delaktig i brottets utförande. Vad som är dels beklagligt, dels intressant, är att mordet aldrig hade begåtts om hon själv fick bestämma. Hon kanske ogillade Tove till den graden vi ogillar den högljudda grannen på våning 11 som konsekvent tar upp 3 rutor vid parkeringen: irriterande, men knappast i nivå att begå mord. Tänk vilken låg viljestyrka, att begå mord så enkelt.

2)
Att Johanna velat grovt skada, kanske dräpa, Tove tidigare tycks utrett. För mig är det inte helt klart om just *mord* var i tanken, när man gick hemmåt efter discot? Kunde ursprungstanken varit ett omfattande, kanske förnedrande, misshandel? Jag menar, det är en urusel brottsplanering för överlagt mord. Jag har inga problem att båda dömts för mord, men jag kanske nog lutar att den tanken *inte* fanns hos Johanna på kvällen (och särskilt inte hos Maja). Rekvisiten för mord tycks dock varit infriade. Hur känner ni här?

3)
Visst gör det lite ont i hjärtat att se alla grillbilder, festbilder m.m. där Johanna står och flinar och ler - jämte Tove. Grymt att se. Kanske en cynism jag inte sett sedan Johanna Möller?
Citera
2023-04-28, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Så varför hade JJ med sin mobil till FP och varför varnade inte MH henne?

Det är nog för att grannen avbryter det som är planerat - när JJ stöter på grannen i trappan har hon inte mobilen på sig, hon tvingas hämta den för att kunna ha kontakt med MH under bilturen och eventuellt för att kunna betala hamburgaren. Efter det blir det nog stökigt och den antingen bara råkar komma med av bara farten, eller så måste hon ha den med sig av nån anledning (lampa, gps, vettefan).
Citera
2023-04-28, 06:45
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Om man nu ska diskutera diagnoser, är det inte så för att få diagnosen psykopat eller antisocial personlighetsstörning så måste det finnas en uppförandestörning från ungdomen?

Dom människor jag träffat på som beter sig som att dom har dom störningarna har alla haft en skev anknytning till sin mamma. Antingen genom att mamman i sin tur har haft det och det bara fortsätter genom generationerna, blivit åsidosatta pga syskon för tätt eller att det funnits depression eller missbruk med i bilden.
Men läser man om det så är det ärftligt.
Sen har jag också hört det där om syskonteorin, att ett småsyskon tar all tid i 2-årsåldern när jaget utvecklas. Men då borde ju var och varannan människa vara personlighetsstörd och så är det ju inte.

Man använder olika skattningar/screeningar och bedömningsgrunder för att titta på olika diagnoser. För en total screening skulle man ligga på 10+ olika. Anknytning screenas tex med hjälp av an ASQ. Den som utför vissa screeningar behöver vara utbildade på att utföra den och/eller att analysera den, i andra all är det självskattningar som görs. Bedömningar görs givetvis på andra sätt också, genom samtal/ under terapi som är mer eller mindre långa. I vissa fall upp till år.
Citera
2023-04-28, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vad jag kan minnas är det vid tre tillfällen hon tydligt visat känsloyttringar, när hon berättar om sin bror, den tilltänkta branden i Julias sommarstuga och då T släpas i gruset.

För mig bekräftar det mina tankar om att hon utåt endast visar det som verkligen berör henne djupt.

Om hon inte höll Ts händer, tror jag ändå att hon kände stor skuld I vad som hände och därför inte reagerade mer än att skaka på huvudet då J "angav" henne.

Jag tror M medvetet ljuger endast för att skydda sig själv, inte för att förvärra för J.

Hur visar hon dessa känsloyttringar? Vad jag själv minns så säger hon enbart med ord att hon tycker något är obehagligt eller jobbigt. Men kroppsligt är det ingenting som visar sig i transkriberingen. Ett tillfälle har jag hittat. Det är när hon skattar åt frågan om hon och J är ett par.

Jag har själv lagt stor vikt vid just detta, och därför frågat er här i tråden om hennes diagnoser kan orsaka dessa avtrubbningar. Personer i liknande situationer som är betydligt äldre ser man ofta bryta ihop och gråta. Du minns väl Cezary som satt och bölade?
Citera
2023-04-28, 06:52
Medlem
Opilus5500s avatar

Jag tycker båda är delaktiga men visst J är den som drivit det här mot T, hade inte funnits någon bakgrund ifrån J sida då hade man kanske tänkt i dem banorna. Nu finns google sökningar ifrån J och dessutom sångtexter som direkt hot mot T och henne syster.
Det finns andra hotelser mot andra personer så visst J har varit drivandet i detta, jag rätt säker på att hennes intentioner har varit mord på agendan när dem gick hem!.

När kommer till M medverkan så känns hon är mer delaktig än vad hon försöker göra sken av! Ska bli intressant vilken lögn om ska köra i hovrätten sitt sovande med båda dunsar som hörs till grannen och stegräknaren i mobilen som är 48 steg som hon förklarar med att hon sover?
Citera
2023-04-28, 06:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladimir-Suckmeoff
Fast nu talar du ju emot dig själv, om M kände stor skuld för vad som hände, så borde hon ju har reagerat mer än en huvudskakning, när J angav henne, eller?
Nej, om det är som jag tror, så går de känslorna inåt och är självanklagande som ett led i ett självskadebeteende.
Citera
2023-04-28, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Men ex där hon eldade vet vi att det stämmer
Sen tror jag att M rabblar upp en massa om J som kanske stämmer men M använder det för att skydda sig sjålv med att utge sig som ett offer

Ja, vi vet att hon eldat och försökt döda personer hon hatar. Men att hon skulle springa Majas äreende finns inga bevis för. Snarare tror jag det är så att M själv dragit in sitt ex och sin bror i dessa samtal om vilka dom vill skada.

M var iaf medveten om försnacket till båda bränderna och även närvarande kort inpå J tände på. Hon satt ju vid ett tillfället och väntade i tältet med J s telefon. Då anser jag det troligare att hon var en villig medhjälpare som deltagit i dessa diskussioner, än en motvillig som sitter och ber för att det ska regna.
Innan J blev delgiven misstanke om bränderna så sa åklagaren att både J och M var aktuella för nya brottsmisstankar. Men M klarade sig då hennes telefon saknade aktivitet vid tiden för branden vid systrarnas dörr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in