Citat:
Ursprungligen postat av
Shvetsiya
Om man nu ska diskutera diagnoser, är det inte så för att få diagnosen psykopat eller antisocial personlighetsstörning så måste det finnas en uppförandestörning från ungdomen?
Dom människor jag träffat på som beter sig som att dom har dom störningarna har alla haft en skev anknytning till sin mamma. Antingen genom att mamman i sin tur har haft det och det bara fortsätter genom generationerna, blivit åsidosatta pga syskon för tätt eller att det funnits depression eller missbruk med i bilden.
Men läser man om det så är det ärftligt.
Sen har jag också hört det där om syskonteorin, att ett småsyskon tar all tid i 2-årsåldern när jaget utvecklas. Men då borde ju var och varannan människa vara personlighetsstörd och så är det ju inte.
Jag tror inte att nacrissism /psykopati ingår som någon diagnos
för det finns ingen medicering eller bot
Och det är mycket svårt att fastställa pga att de sällsynt söker psykiatrin för detta
De anser att det inte finns något fel på dem
Och ej heller ovanligt att de manipulerar så pass så psykvården inte kan genomskåda dem
Jsg hsr aldrig hört talas om att det har något specifikt att göra med mammor eller syskon ?
Det jag vet att ofta har de en eller båda föräldrar oavsett kön i sin uppväxt som är narc eller psykopat eller har en släng av det
Narcissism är oftast svår att upptäcka
De finns bland oss oavsett social ställning och yrke
De springer inte heller omkring och mördar folk
De styr människor på ett helt annat sätt
Ofta i nära relation med psykisk misshandel
Angående ärflighet så tror jag att det stämmer att det är så
Den narc som jag vet säkert är narc har en underbar mamma men en narc pappa
Men däremot så är det fler män som är narc/psykopater än kvinnor sägs det
Enl kvinnojourer så är det nästan alltid en narc/psykopat man kvinnan varit eller är utsatt av
Och detta är inget då som är inräknat med hedersvåld
som är en helt annan grupp
Men utåt sätt så är de väldigt trevliga sociala charmiga kärleksfulla och kan lura de flesta om vem de egentligen är
Psykopater fungerar lite mer annorlunda.
De är oftast mer farliga
Men det finns ju olika steg hur psykopstiska de är