2023-04-27, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esparsett
Det blir spännande att se var Ukraina sätter in sin våroffensiv. De har fått nästan alla stridsfordon nu. Det mesta hänger väl på vädret, när leran torkar upp. Ska jag gissa tror jag på Kharkiv oblast med sikte på Luhansk oblast. Därefter försöker man skära av Krim och Kherson via Melitopol. Men vi får se.

CV90 också? Det tror jag inte.
Citera
2023-04-27, 16:30
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är väldigt blandad kompott. 116a brigaden är det klenaste förbandet. 47a har rejält med Bradley som kompetent stöd. 21a har ganska kassa t-64 men de har cv 90 som stöttar dem.

En stor besvikelse faktiskt. Stridsfordon 90 tillsammans med Leo 2 såg jag fram emot, nu blir det någonting helt annat. Jag litar på att de balanserat rätt så jag har ingen åsikt förutom personlig besvikelse med svenska ögon sett. Jag kommer att följa 21st hur som helst. Har vi tur kommer någon svensk bloggare uppdatera hur 21st presterar. Varifrån kommer bilden, har länken någon annan matnyttig information?
Citera
2023-04-27, 16:35
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Självklart kommer Ryssland rusta upp tillsammans med hela europa och Ukraina.
Dessutom kommer Ukraina få medlemskap i NATO och EU.
Blir det fred nu blir det tävling i upprustning under några år.

Problemet på "makronivå" handlar om att vi kanske går mot vad som brukar kallas en "multipolär värld". Om man har en "unipolär värld" så råder fred. Historiskt kan man peka på "pax romana". När det Romerska riket behärskade västra Eurasien rådde det fred i 200 år. Lite revoltförsök här och där, kanske, men detta var i princip bara polisiära angelägenheter. Snarlika förhållanden kan vi konstatera i Kina, dvs i östra Eurasien, under samma tid. Imperium innebär fred.

Under kalla kriget hade vi en "bipolär värld". Perioden kännetecknades av frånvaro av storkrig mellan maktblocken, även om småkrig pågick lite varstans. Kärnvapnen bidrog också till fred. Ingen makt vågade utmana den andra.

Nu finns ambitioner på flera håll att utmana västvärlden. Målsättningen ligger vid att detronisera västvärldens militära, politiska, ekonomiska och kulturella överhöghet och skapa nya maktcentra i Latinamerika, Afrika, Mellanöstern, Syd- och Ostasien. Dessa ambitioner är givetvis begripliga, men konsekvensen blir också med nödvändighet - som jag ser det - att hela jordklotet kommer att förvandlas till något som liknar Europa under 1600-talet.

I en "multipolär värld", kommer krigen pågå oavbrutet mellan motståndare som städse uppträder i olika konfigurationer.

Vinner vi - dvs väst - det krig som pågår mot Ryssland just nu och genom detta kan skrämma Kina till "geopolitisk passivitet", kan vi kanske bibehålla global fred under 100 år till. Förlorar vi, och en veritabel "multipolär värld" upprättas, så kommer vi aldrig se något slut på alla krig. Då är det ryska överfallet på Ukraina bara början. Detta blir vår nya verklighet.
Citera
2023-04-27, 16:42
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
En stor besvikelse faktiskt. Stridsfordon 90 tillsammans med Leo 2 såg jag fram emot, nu blir det någonting helt annat. Jag litar på att de balanserat rätt så jag har ingen åsikt förutom personlig besvikelse med svenska ögon sett. Jag kommer att följa 21st hur som helst. Har vi tur kommer någon svensk bloggare uppdatera hur 21st presterar. Varifrån kommer bilden, har länken någon annan matnyttig information?

Det är ju inte heller alla cv90 som är ”stridsfordon” som strider vissa är ju för bogsering, logiskt eller underhåll.
Citera
2023-04-27, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
CV90 också? Det tror jag inte.
Vet inte, kan vara de två procenten, kanske. 14000 soldater har dessutom återvänt efter träning i UK.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-russian-jets-intercepted-by-germany-eu-becoming-militarised-at-record-rate-russia -claims-12541713?postid=5834042#liveblog-body
Citera
2023-04-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Det är så patetsikt att man baxnar, Ryzzland, miljövännen...?
Och de fortsätter för övrigt att skitra ner idag, de bryr sig föga om miljön.
Fortfarande? finns det svenska biståndsprojekt till Ryssland som handlar om byggandet av reningsverk...

Miljö argument blir väl riktigt patetiskt i dessa dagar . Var det 70 000 artilleri granater om dan ?
Vad jag minns från kemin i högstadiet så består krut till största delen av kol ganska mycket koldioxid då.
Därtill verkar ju en T72 dra runt 200 liter diesel i timmen lägg till övriga fordon för underhåll och liknande samt alla andra krutladdningar som används i ett krig då är vi säkert uppe i Europas bilpark.
Vart håller Greta till ? Borde hon inte stå på barrikaderna över denna miljöförstöring ?
Citera
2023-04-27, 17:03
Medlem
Putins fd rådgivare
Sergej Markov, centalfigur i den ryzka tvärtom desinformationen intervjuas..
Numera är han chef för Institutet för politiska studier.

Påstår oblygt, Butja massakern genomfördes av Ukraina själv. Tex.

"– Spionage mot andra länder är något som i högsta grad gynnar freden i hela världen, och hela mänskligheten, säger Sergej Markov."

En tvärtom bluffare av rang. Utbildar i sånt.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/putins-tidigare-radgivare-spionage-gynnar-freden-i-hela-varlden

Flera av de vatniks och desinformatörer som agerar flitigt på sociala medier i väst, agerar efter hans galna tvärtom tänk. Helt omöjliga att föra ett vettigt samtal med och använder källor som ej går att kolla eller är förvanskade utan skam. Ni känner igen en del på forumet här i beskrivningen. Ålar sig fram dag efter dag efter dag inlägg på inlägg på inlägg.

Ofta agerar Markov uttolkare av Putins världsbild i rysk stats-tv där han vänder på de perspektiv och verklighetsbilder som formuleras i västerländska medier och förnekar Rysslands roll i kriget, bland annat när det gäller massakern i Butja.
Senast redigerad av Antistalk 2023-04-27 kl. 17:07.
Citera
2023-04-27, 17:04
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Den sattes ihop av @noclador på twitter https://twitter.com/noclador/status/1650590089297141760

Vissa brigader som 116a verkar inte duga till mycket mer än logistik. En gopro camera på taket och en padda så blir bmp-1 ett användbart fordon för att släpa saker till och från fronten. Kan också användas för att bogsera loss andra fordon som fastnat. 117e har en blandad mix av fordon men verkar inte heller särskilt slagkraftiga.

21a är medelmåttiga. En brigad med 50st CV-90 får en del slagkraft. Många fordon för trupp transport och det mesta på hjul.

Man blir förstås nyfiken på vilket artilleri som ingår i de olika förbanden. Jag tror denna information är läckt så det borde gå att hittas.
Citera
2023-04-27, 17:09
Medlem
Prigozhin om nya ryska PMC:s och dess roll i rysk inrikespolitik. Vid en regimkollaps kommer det att finnas en rad fascistiska krigsherrar redo att ta sin del av kakan. Mörka tider väntar kloaklandet ryssland.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1651181923794911232
Citera
2023-04-27, 17:18
Medlem
MasterBaits avatar
Det blitte ingen Ukrainsk våroffensiv. Lol! Zelensky klagar över att de inte får tillräckligt med vapen men har ändå skrutit över att de ska börja vinna över Ryssland. Som vanligt går ingenting ihop som kommer från Ukraina. Stollenberg sade ju redan för en eller ett par månader sedan att EU hade slut på vapen till Ukraina och USAs leveranser skjuts på framtiden. Nåja, vapensystem har de fått en del av, men ingen ammunition till den. Zelensky dagdrömmer väl som vanligt. Nu börjar nog de som bestämmer över "det kollektiva väst" tycka att det börjar bli riktigt pinsamt. Det borde som i vilket fall. Ryssland kan fortsätta luta sig tillbaka medan Ukraina skicka kanonmat till Rysslands artillerield. Tragiskt att Nazilensky vill fortsätta offra sin befolkning, han kunde ju ha undvikit kriget helt och hållet.
Citera
2023-04-27, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Den sattes ihop av @noclador på twitter https://twitter.com/noclador/status/1650590089297141760

Vissa brigader som 116a verkar inte duga till mycket mer än logistik. En gopro camera på taket och en padda så blir bmp-1 ett användbart fordon för att släpa saker till och från fronten. Kan också användas för att bogsera loss andra fordon som fastnat. 117e har en blandad mix av fordon men verkar inte heller särskilt slagkraftiga.

21a är medelmåttiga. En brigad med 50st CV-90 får en del slagkraft. Många fordon för trupp transport och det mesta på hjul.

Man blir förstås nyfiken på vilket artilleri som ingår i de olika förbanden. Jag tror denna information är läckt så det borde gå att hittas.

Tack Theiner har jag missat att följa.
Citera
2023-04-27, 17:36
Medlem
Nu har man hört i oändlighet att Ryssland klarar sig utan västvärlden
Ryssland blomstrar som aldrig förr och sanktionerna stärker landet bara.

Mycket lustigt att man då vill återansluta Russian Agricultural Bank till SWIFT.

Lavrov's uttalande:

Västländer har inte för avsikt att återintegrera den ryska jordbruksbanken med SWIFT, sa utrikesminister Sergey Lavrov på tisdagen.

Om västvärlden vill lösa problemet med matbrist systematiskt, borde denna bank helt enkelt kopplas tillbaka till SWIFT, tillade han.
( Citatet är översatt till svenska )

https://tass.com/economy/1610185

Ryssland är i behov att vara kopplat till SWIFT, kan undra varför? 😂

Sen att Terrorstaten Ryssland försöker vända det till att detta är den bästa lösningen för västvärlden är fan skrattretande.
Från vilken tidpunkt i världshistorien ville Ryssland hjälpa västvärlden med sina problem ( Rysslands ultimata fiende nummer 1 ) ???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in