2023-04-25, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Nej det är tydligt att du inte kan se det objektiv, då jag förklarat för dig hur det konservativa tänket är. Återigen, "skynda långsamt" är konservativas ledord till stor del. Jag håller med att utan en större inblick och djupare kunskap så kan det på ytan se ut som att mqn sätter sig emot och bromsar/ förhindrar förändring. Progressiva vill gå 10 steg i en riktning vid förändring, konservativa väljer hellre att gå 2-5 steg i taget för att lättare kunna gör riktningsändringar ifall stegen visar att det blir sämre. Det är svårare att åtgärda problem som skapats när man gått alla 10 steg. Dock tror jag att det är bra att dessa båda parter finns i ett politisk klimat, de främjar varandra på ett bra sätt.

Bra, berätta hur den konservativa som ex 1919 eller när det nu avgjordes röstade för att kvinnor inte skulle ges rösträtt tänkte....
HUR exakt försvarar man detta?
Visst. man kan ju "skynda" så långsamt så man står helt stilla....men ursäkta, är det då ens värt kallas att man överhuvudtaget är intresserad av förändring från början?
Citera
2023-04-25, 17:57
Medlem
Sparkar neråt?

En vanlig missuppfattning om konservativa är att de är motståndare till framsteg. Den här missuppfattningen beror ofta på att konservativa motsätter sig statliga/offentligt finansierade lösningar på problem. Det är inte samma sak som att de inte vill lösa problemen. Tomas Sowell, en konservativ tänkare, påpekar ibland att han var marxist i sin ungdom, och förblev marxist trots att han studerade hos Milton Friedman. Det som botade honom från marxismen var ett sommarjobb på en myndighet.

Han insåg plötsligt att myndigheter har sina egna agendor, vars intressen inte nödvändigtvis är att lösa de problem de skapades för att lösa. Incitamenten kan t o m leda helt fel. En arbetsförmedling kan t ex ha skapats för att lösa arbetslösheten, men om den löser arbetslösheten finns det inget behov av en arbetsförmedling, vilket alltså kan göra att syftet motverkas. En konservativ som anser att det finns felaktiga incitament kanske därför motsätter sig en offentligt finansierad arbetsförmedling, men det är inte samma sak som att hen inte bryr sig om de arbetslösa (sparkar neråt).

Sowell har t ex påpekat att han inte ändrat sina värderingar sedan han var marxist, bara att han inte anser att marxismen är rätta vägen att gå för att lösa samhällsproblemen. Många missförstår Sowell, även de som ofta citerar honom. Sowell märkte t ex att de anställda på den myndighet där han jobbade ogillade hans förslag. Inte för att de inte fungerade utan för att de gick stick i stäv med myndighetens agenda. Myndighetens agenda är som sagt inte nödvändigtvis att lösa de problem den förment startades för att lösa.

Det här handlar inte bara om myndigheter utan kan lika gärna handla om den privata sektorn. I USA har man t ex försäkringsbolag som mellanhand mellan patienter och sjukhus. Men en mellanhand, även en privat sådan, kan ha egna agendor. Försäkringsbolaget kan t ex motsätta sig lösningar de anser är för dyra och hänvisa patienten till billigare alternativ. Försäkringsbolaget och sjukhuset kan även ha gemensamma intressen. Dynamiken förändras när aktörer agerar på en marknad med oroliga uppdragsgivare som oroar sig för än det ena än det andra. Det finns mycket att säga om det här, men sammanfattningsvis är det fel att säga att de "sparkar neråt".

Det går att hitta en del information om saken här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Princi...3agent_problem
Senast redigerad av reservkonto1234 2023-04-25 kl. 18:16.
Citera
Medlem
zombie-nations avatar
Mobbar man fattiga kan man låtsas att man är rik, de riktigt rika tackar er gärning. Det handlar om dumhet och feghet. Man behöver inte vara politiskt aktiv för att ha det här beteendet. Sedan är det väl hjärntvätt där röka hasch är en dödssynd men förskingra miljoner är hedervärt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revoltera
Det här är också ett jättevanligt sätt att försöka avleda kritik. Nej, jag har inga exempel, jag baserar detta på 25 år av att ha varit del av den konservativa sfären, det är inte så att jag antecknar med länk och datum varje gång jag ser ett påhopp av liknande sort på sociala medier. Naturligtvis får du försöka avleda, det är en naturlig försvarsmekanism att vägra se brister hos den egna gruppen och om man väljer att visa några exempel så följs detta vanligtvis av en respons i stil med "vadå du kan ju inte basera ditt argument på bara några exempel". Jag har gått i den fällan många gånger och jag har inte energi att blidka trams som ändå bara leder till återvändsgränder i slutändan.
Ett enda bara?
Citera
2023-04-25, 18:01
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Bra, berätta hur den konservativa som ex 1919 eller när det nu avgjordes röstade för att kvinnor inte skulle ges rösträtt tänkte....
HUR exakt försvarar man detta?
Visst. man kan ju "skynda" så långsamt så man står helt stilla....men ursäkta, är det då ens värt kallas att man överhuvudtaget är intresserad av förändring från början?

Det blir dock jäkligt böckigt att ta händelser som hände för över 100 år sedan och jämföra med dagens samhälle. Likt mycket annat så förändras saker och ting, mycket saker som skett i historien blir väldigt märkligt med ögon från våran tid. Kunskap som vi har idag och generella synsätt förändras över tid (inte utan uppror från individer dock). Jag levde inte på den tiden så kan inte svara på hur dessa politiker tänkte. Vill man så kan man titta i historien och se märkliga beslut och uttlande från politiker på hela spektrat. Det är dock en intressant sak du tar upp om stillestånd, det finns nog en risk för det ifall det politiska spektrat förlorar motvikter. Min gissning är att båda parter behöver varandra för att inte missgynna samhället. Konservstiva riskerar att förändra saker för långsamt medans progressiva göra det för snabbt (resultatet blir negativt i båda fallen).

Så oavsett ifall man är progressiv eller konservativ så bör man nog värna om att ha kvar motvikter.
Senast redigerad av Neroxx 2023-04-25 kl. 18:05.
Citera
2023-04-26, 07:29
Medlem
Citat:
Fast, nu är inte u-landshjälp enkom att "mata" människor, utan det är också saker som utbildning, riktat stöd mot ex kvinnor etc.. vilket i det långa loppet kommer göra att Afrika hamnar i samma utveckling gällande fertilitet som Europa. De ligger bara efter i utvecklingskurvorna.

Och varför resonerar du inte lika cyniskt kring oss?, varför inte utrota lite överbefolkning i världen via att ex svälta ut Europa och USA istället?
Jävlar du vilka bra resultat det skulle ge världen och klimatet. Mindre resursslösande "rikingar" innebär mindre lidande för alla.
Eller inbillar du dig kanske att dagens I-länder på något sätt skulle kunna "mata sig själva"?

Spenderingar på utbildning samt läsförståelse i Afrika har ökat men befolkningsökningen är densamma som tidigare, så är tveksam till att ökade spenderingar på utbildning kommer ge noterbart resultat. Du pratar också om att kvinnors självbestämmande minskar fertiliteten. Hur ska man påtvinga Afrikanska länder dessa idéer? Och om det redan gjorts försök att genomföra dessa idéer har de ju uppenbarligen inte haft effekt.

Som sagt år 2050 kommer vi ha runt 2,5 miljarder afrikaner, deras matproduktion per capita kommer va lika låg som idag och dom kommer vara lika beroende av matbistånd som idag. Vi kommer behöva skicka dubbelt så mycket pengar för att hålla takt med befolkningsökningen. Jag kan helt enkelt inte förmå mig själv till att komma till någon annan slutsats än att det är en ohållbar strategi. Slutligen kommer ett befolkningstak skapat av matbrist nås och då blir det svält oavsett hur omoraliskt man än tycker att det är.
Citera
2023-04-26, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatologiskCyniker
Spenderingar på utbildning samt läsförståelse i Afrika har ökat men befolkningsökningen är densamma som tidigare, så är tveksam till att ökade spenderingar på utbildning kommer ge noterbart resultat. Du pratar också om att kvinnors självbestämmande minskar fertiliteten. Hur ska man påtvinga Afrikanska länder dessa idéer? Och om det redan gjorts försök att genomföra dessa idéer har de ju uppenbarligen inte haft effekt.

Som sagt år 2050 kommer vi ha runt 2,5 miljarder afrikaner, deras matproduktion per capita kommer va lika låg som idag och dom kommer vara lika beroende av matbistånd som idag. Vi kommer behöva skicka dubbelt så mycket pengar för att hålla takt med befolkningsökningen. Jag kan helt enkelt inte förmå mig själv till att komma till någon annan slutsats än att det är en ohållbar strategi. Slutligen kommer ett befolkningstak skapat av matbrist nås och då blir det svält oavsett hur omoraliskt man än tycker att det är.
demografi ändras väldigt långsamt tar generationer, eftersom det nu inte enkom handlar om antal barn födda här och nu utan hur många barn förra generationen, och den innan födde.
Afrikas demografi kommer ta tid att få att minska, ungefär samma tid förmodligen som Europeisk eller asiatisk befolkningar tog på sig att minska deras.
Men så klart! vissa tycker ju att det finns skäl att just afrikaner ska "skyndas på" via att utrota dem i medveten massvält.

Jag frågar igen, hade du tyckt samma "lösning"...som för övrigt hade funkat jävligt mycket bättre för klimatets skull än att utrota afrikaner som har väldigt litet avtryck på klimatet per person, hade funkat om det handlat om vita européer? dig själv och dina barn ex?

anar att den tanken hade varit otänkbar...men lite afrikaner...! de spelar ju ingen roll.
Citera
2023-04-27, 16:17
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Jag vill se det så objektivt som möjligt.

Här Merapi har jag hittat en väldigt bra artikel som går igenom just feminism och könsroller.
https://www.friatider.se/genusvetarn...ders-blindtest

Vill jättegärna läsa ditt perspektiv efter att du läst den noggrant.
Citera
2023-04-27, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Här Merapi har jag hittat en väldigt bra artikel som går igenom just feminism och könsroller.
https://www.friatider.se/genusvetarn...ders-blindtest

Vill jättegärna läsa ditt perspektiv efter att du läst den noggrant.

vet du om att du är rätt gullig i din naivitet...

Fria tider är en extremt vinklad bubbla av åsiktsstyrning och rätt ofta "fake news" dvs rena lögner och osaklig smörja.

det är som om jag skulle länka dig en artikel från "proletären" eller röda fanan...och säga här" titta en riktigt bra artikel...och då ska du veta att proletären förmodligen är 10 ggr mer seriösare än fria tider.

"Bra artikel", är från ett seriöst och/ eller neutralt håll.

Plocka ut något som du håller med om från denna artikel och fråga mig om det istället så kanske jag kan svara....men jag vägrar Fria tider, får allergiska utslag.
Senast redigerad av Merapi 2023-04-27 kl. 16:27.
Citera
2023-04-27, 16:33
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:

Fria tider är en extremt vinklad bubbla av åsiktsstyrning och rätt ofta "fake news" dvs rena lögner och osaklig smörja.

det är som om jag skulle länka dig en artikel från "proletären" eller röda fanan...och säga här" titta en riktigt bra artikel...och då ska du veta att proletären förmodligen är 10 ggr mer seriösare än fria tider.

Plocka ut något som du håller med om från denna artikel och fråga mig om det istället så kanske jag kan svara....men jag vägrar Fria tider, får allergiska utslag.

Okej, fine.

Här är innehållet:

Genusteorin har anklagats för att inte vara riktig vetenskap utan en ideologi som inte hör hemma i undervisningen.

För att testa detta påstående har Fria Tider gjort ett blindtest genom att mejla institutionerna för genusforskning vid svenska universitet och bett dem kommentera ”empiriska studier” för ett examensarbete.

Hälften av institutionerna har ombetts att kommentera en studie som visar att 88 procent av illustrationerna i kokböcker föreställer män och 12 procent kvinnor. De andra instituten har fått samma studie men med ombytta siffror: kokböcker med 12 procent män på bilderna och i övrigt kvinnor.

Genusvetarnas slutsatser av studierna visade sig bli i praktiken identiska oavsett vilka siffror de kommenterade: i båda fallen menade man att det bekräftade teorin om strukturell sexism.

Flest män: ”Resultatet stämmer bra med forskning”
De universitet som kommenterade resultatet med flest män på bilderna var alla överens om att det bekräftade mäns högre status.

”Resultatet stämmer bra med forskning”, skriver Maria Jansson från Centrum för feministiska samhällsstudier vid Örebro universitet och hävdar att det finns ”en slags hierarki i den arbetsdelning ni har identifierat, nämligen att män och deras arbete ofta framhävs”.

Lena Martinsson, professor i genusvetenskap vid Göteborgs universitet håller med. Det ”ingår i en tradition där det män gör anses vara mer intressant och viktigt”, förklarar hon resultatet.

”Det är män som porträtteras som experter”, är också analysen av Lovise Haj Brade vid Forum för Genusvetenskap vid Mittuniversitetet som tillägger att ”män i högre utsträckning använder sig själva som varumärke än kvinnor som kan tänkas vilja låta produkten tala för sig själv”.

Sofie Tornhill, från Forskning i genusvetenskap vid Linnéuniversitetet, tycker att studien bekräftar att ”sysslor och arbeten som värderas högt ofta kopplas till män”.

Flest kvinnor: ”Inte så förvånande ur genusvetenskapliga perspektiv”
Universiteten som kommenterade det omvända resultatet, med flest kvinnor på bilderna, menade däremot att det bekräftar kvinnors lägre status.

”Detta empiriska fynd ni gjort synliggör hur könsmärkning av arbete och arbetsuppgifter görs i vår vardag”, menar Britt-Inger Keisu på Centrum för genusstudier vid Umeå Universitet. ”Obetalt arbete såsom vardagsmatlagning” är ”feminint könsmärkt”, förklarar hon.

Kollegan Ann Öhman menar är av samma åsikt och hävdar att överrepresentationen ”speglar en traditionell och genuskodad arbetsfördelning”.

Även Maja Herstad vid Centrum för genusforskning vid Karlstads universitet hävdar att studien bekräftar genusteorin. ”Det finns t ex könade associationer till mat/matlagning”, förklarar hon.

Forum för genusvetenskap och jämställdhet vid Linköpings universitet svarar genom Cecilia Åsberg, som tycker att resultatet inte är ”så förvånande ur genusvetenskapliga perspektiv”. Enligt henne bekräftar överrepresentationen att matlagning ”förväntas skötas av kvinnor”.

”Förväntningar på oss som människor, hur vi ska vars, förstärks o förmedlas kraftfullt i bilder o vardagliggjorda medier. Därför viktigt att granska dem kritiskt, som ni ju gjort!”, skriver professorn.

Råkade göra blindtest på sig själv
Despina Tzimoula, lektor vid Malmö universitet med fokus på genusvetenskap, skulle kommentera resultatet med flest män men råkade läsa fel och trodde det var flest kvinnor.

”Det samstämmer med hur genuskontraktet ser ut i vårt samhälle. Det vill säga det finns en föreställning om att de är kvinnor som lagar mat”, förklarade hon det som hon trodde var resultatet.

Efter att hon blivit uppmärksammad på att det stod tvärtom ville hon inte längre förklara resultatet och uppgav istället att svaren står att finna i den feministiska litteraturen. ”Mitt råd är du utgår från tex. Yvonne Hirdman. Att du får en kommentar av mig blir ju bara en spekulation”.

Vill inte kommentera
När man frågade om de ville kommentera resultatet av blindtestet och ställt följande två frågor:

* Genusforskarna har hävdat att två motsatta resultat bekräftar en och samma teori. Hur förhåller sig detta till vetenskapliga krav på stringens och objektivitet?

* Är det meningsfullt för universitet att avlöna genusforskares undersökningar när de ändå verkar tolka alla resultat så att de passar en redan förutbestämd åsikt?

Inget av universiteten har valt att svara.

Vad tänker du om det Merapi?
Citera
2023-04-27, 16:38
Medlem
Citat:

Bara läs artikelen. Om nu Fria Tider bara lägger upp en massa hittepå, så tör det väl vara rätt enkelt att förklara varför det är fel.
Citera
2023-04-27, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Okej, fine.

Här är innehållet:

Genusteorin har anklagats för att inte vara riktig vetenskap utan en ideologi som inte hör hemma i undervisningen.

För att testa detta påstående har Fria Tider gjort ett blindtest genom att mejla institutionerna för genusforskning vid svenska universitet och bett dem kommentera ”empiriska studier” för ett examensarbete.

Hälften av institutionerna har ombetts att kommentera en studie som visar att 88 procent av illustrationerna i kokböcker föreställer män och 12 procent kvinnor. De andra instituten har fått samma studie men med ombytta siffror: kokböcker med 12 procent män på bilderna och i övrigt kvinnor.

Genusvetarnas slutsatser av studierna visade sig bli i praktiken identiska oavsett vilka siffror de kommenterade: i båda fallen menade man att det bekräftade teorin om strukturell sexism.

Flest män: ”Resultatet stämmer bra med forskning”
De universitet som kommenterade resultatet med flest män på bilderna var alla överens om att det bekräftade mäns högre status.

”Resultatet stämmer bra med forskning”, skriver Maria Jansson från Centrum för feministiska samhällsstudier vid Örebro universitet och hävdar att det finns ”en slags hierarki i den arbetsdelning ni har identifierat, nämligen att män och deras arbete ofta framhävs”.

Lena Martinsson, professor i genusvetenskap vid Göteborgs universitet håller med. Det ”ingår i en tradition där det män gör anses vara mer intressant och viktigt”, förklarar hon resultatet.

”Det är män som porträtteras som experter”, är också analysen av Lovise Haj Brade vid Forum för Genusvetenskap vid Mittuniversitetet som tillägger att ”män i högre utsträckning använder sig själva som varumärke än kvinnor som kan tänkas vilja låta produkten tala för sig själv”.

Sofie Tornhill, från Forskning i genusvetenskap vid Linnéuniversitetet, tycker att studien bekräftar att ”sysslor och arbeten som värderas högt ofta kopplas till män”.

Flest kvinnor: ”Inte så förvånande ur genusvetenskapliga perspektiv”
Universiteten som kommenterade det omvända resultatet, med flest kvinnor på bilderna, menade däremot att det bekräftar kvinnors lägre status.

”Detta empiriska fynd ni gjort synliggör hur könsmärkning av arbete och arbetsuppgifter görs i vår vardag”, menar Britt-Inger Keisu på Centrum för genusstudier vid Umeå Universitet. ”Obetalt arbete såsom vardagsmatlagning” är ”feminint könsmärkt”, förklarar hon.

Kollegan Ann Öhman menar är av samma åsikt och hävdar att överrepresentationen ”speglar en traditionell och genuskodad arbetsfördelning”.

Även Maja Herstad vid Centrum för genusforskning vid Karlstads universitet hävdar att studien bekräftar genusteorin. ”Det finns t ex könade associationer till mat/matlagning”, förklarar hon.

Forum för genusvetenskap och jämställdhet vid Linköpings universitet svarar genom Cecilia Åsberg, som tycker att resultatet inte är ”så förvånande ur genusvetenskapliga perspektiv”. Enligt henne bekräftar överrepresentationen att matlagning ”förväntas skötas av kvinnor”.

”Förväntningar på oss som människor, hur vi ska vars, förstärks o förmedlas kraftfullt i bilder o vardagliggjorda medier. Därför viktigt att granska dem kritiskt, som ni ju gjort!”, skriver professorn.

Råkade göra blindtest på sig själv
Despina Tzimoula, lektor vid Malmö universitet med fokus på genusvetenskap, skulle kommentera resultatet med flest män men råkade läsa fel och trodde det var flest kvinnor.

”Det samstämmer med hur genuskontraktet ser ut i vårt samhälle. Det vill säga det finns en föreställning om att de är kvinnor som lagar mat”, förklarade hon det som hon trodde var resultatet.

Efter att hon blivit uppmärksammad på att det stod tvärtom ville hon inte längre förklara resultatet och uppgav istället att svaren står att finna i den feministiska litteraturen. ”Mitt råd är du utgår från tex. Yvonne Hirdman. Att du får en kommentar av mig blir ju bara en spekulation”.

Vill inte kommentera
När man frågade om de ville kommentera resultatet av blindtestet och ställt följande två frågor:

* Genusforskarna har hävdat att två motsatta resultat bekräftar en och samma teori. Hur förhåller sig detta till vetenskapliga krav på stringens och objektivitet?

* Är det meningsfullt för universitet att avlöna genusforskares undersökningar när de ändå verkar tolka alla resultat så att de passar en redan förutbestämd åsikt?

Inget av universiteten har valt att svara.

Vad tänker du om det Merapi?

Tror fan att de inte vill svara då de upptäcker att de är utsatta för nån antifeministiskt skit från fria tider.

Jag förstår inte ens vad fria tider anser de har upptäckt?

1. kokkonst, där kokböcker ingår HAR haft låg status. Det har ansetts vara något som kvinnor sysslar med...och enligt genusforskningen, därför gets låg status, eftersom kvinnor haft låg status.
Ska du hitta hög status i detta, så måste du till koktävlingar, stjärnkockar och dylikt...och....där finner du männen. Vad som är hönan och ägget här kan man ju klura på.

BÅDE en majoritet kvinnor och en majoritet män på bilderna speglar ju detta fenomen fast på olika sätt. Vill ett förlag/ författare ge sin kokbok lite status...så bilder på män, vill de skildra en ev. verklighet, eller så som man tror verkligheten ser ut...inga män i köken... bilder på kvinnor.

så? genusforkningens olika svar på varför det ena könet dominerar står ju inte emot varandra.
De är bara olika uttryck för samma sak.

Frågar du mig så kasst undersökningsmaterial från Fria tider....
De borde kunn hitta lite bättre tester än detta.
Senast redigerad av Merapi 2023-04-27 kl. 16:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in