2023-04-27, 15:54
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det blir väl som en blandning mellan vanligt fint salt och havssalt?

En del vill ha havssalt som de applicerar direkt med fingrarna för smakens skull men främst för de stora kristallerna - främst på kött då.

En del nöjer sig med ett vanligt saltkar och finmalet salt.

Havssalt i en saltkvarn bli som en blandning, som vanligt salt men med lite större kristaller.

Du menar flingsalt, right?
Citera
2023-04-27, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EltonToilet
Du menar flingsalt, right?

Är inte nästan all flingsalt havssalt?
Citera
2023-04-27, 16:20
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Saltkaret och pepparkaret är ett äkta par. Dessa reser i sällskap runt bordet. Motsvarande gäller för saltkvarnen och pepparkvarnen.
Citera
2023-04-27, 16:21
Medlem
g-in-a-gis avatar
Har för mig att om man köper en stor påse med grovt salt så är det ganska mycket billigare än att köpa finmalet som dessutom har tillsatser i. Saltkvarnen kostar ju pengar såklart också, men sån får väl alla av mormor när man flyttar hemifrån typ 😂
Citera
2023-04-27, 17:14
Medlem
JerryCottons avatar
Jag använde saltkvarnen när jag vill ha riktigt finmalet salt, typ lika fint som florsocker. Resultatet blir oftast bättre (jämnare) än vanligt bordssalt t.ex. gällande pommes eller om man saltar kött eller fisk. Så summa summarum, det är först och främst en texturfråga (vilket även är en smakfråga) men även en "distributionsfråga". Men visst, kokar man potatis eller så, då är det skit samma vilken typ av salt man hivar i kokvattnet.
Citera
2023-04-27, 17:31
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Är inte nästan all flingsalt havssalt?

Ingen aning.

Men allt havssalt vet jag att det inte är flingsalt 😉
Citera
2023-04-27, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Om det stämmer, hur kan det i så fall komma sig? Det är fråga om en kristall med en enkel molekylär struktur, och det finns vad jag kan se ingen kemisk skillnad mellan vad nymalet och gammalmalet salt kan åstadkomma i kontakt med maten, förutsatt att fraktionsstorleken är densamma då.

Strukturen på salt kan definitivt få det att smaka annorlunda, men då skall saltet ligga på ytan och inte lösas upp. Däremot skulle jag hävda att större saltkorn smakar bättre. Därför är t ex flingsalt dyrare än finsalt
Citera
2023-04-27, 17:51
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Strukturen på salt kan definitivt få det att smaka annorlunda, men då skall saltet ligga på ytan och inte lösas upp. Däremot skulle jag hävda att större saltkorn smakar bättre. Därför är t ex flingsalt dyrare än finsalt
Som du kan se i inlägget du citerar argumenterar jag inte på något vis emot detta. Frågan gällde varför det spelar roll att saltet får den önskade kornstorleken just före måltiden, och varför det inte går lika bra att den förmals till den storleken vid en tidigare tidpunkt. Svaret jag har fått i tråden är att det är svårt att förvara finmalet salt utan att det drar åt sig fukt och klumpar sig, vilket jag köper.
Citera
2023-04-27, 20:45
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka

Det är själva processen som gör flingsaltet dyrare.
Citera
2023-04-27, 21:41
Medlem
braatthas avatar
Saltkvarn är bra då man kan välja vilken storlek man vill ha från fint till grövre i samma kvarn genom att justera på förspänningen.

Detta är för mig den största vinsten!
Citera
2023-04-27, 21:53
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det var som fan. Sätter upp det på min lista med totalt onödiga produkter.

Har du för övrigt varit med om att salt klumpar dig?

Ganska vanligt vid förvaring i miljö med hög luftfuktighet - läs segelbåten etc.
Citera
2023-04-27, 22:15
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Det går ju ganska lätt att förklara med att aromatiska ämnen i pepparn diffunderar snabbare när kornen mals sönder. Med salt sker ingen motsvarande kemisk process till följd av malningen, eftersom det såvitt känt inte innehåller några ämnen som är flyktiga i luft eller annars reagerar med luften.

Visst, men formen på saltet när det hamnar på maten spelar givetvis roll.

Vill du att det ska krasa av salt när du käkar sallad? Vill du behöva vänta på att saltet på maten ska smälta innan du äter den?

Om det inte bekommer dig spelar kvarn ingen roll, men annars är det klart enklare än att göra saltpuder i en mortel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in