• 4
  • 5
2024-06-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Strukturen på salt kan definitivt få det att smaka annorlunda, men då skall saltet ligga på ytan och inte lösas upp. Däremot skulle jag hävda att större saltkorn smakar bättre. Därför är t ex flingsalt dyrare än finsalt

Flingsalt är dyrare än bordssalt eftersom de måste använda formar för att få till den klassiska pyramidformen när de torkar ut allt vatten ur det. Med bordssalt så kan de helt enkelt mala saltet så fort det är torrt. Köper man flingsalt så betalar man extra för formen på saltet, inget annat. Stoppar man flingsalt i en kvarn som vissa verkar göra så förlorar man bara pengar på det.
Citera
2024-12-12, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Jag använder det för att få ner saltet till mindre storlek.

Vissa grovsalt har föroreningar som gör att det smakar mer, men att använda det utan att mala blir för mycket.
Långt ifrån alla salt är endast natriumklorid.
Hur då menar du... Vad jag vet är allt salt gammal havsbotten å finns lite överallt,
Citera
2024-12-12, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Det så kallade hushållssaltet är en restprodukt från olika industrier tex batteri- eller gödsel tillverkning.
Du skojar, hur vet du detta
Citera
2024-12-12, 09:24
Medlem
Det är lite mer rituellt och fridsamt att mala det själv över mina ägg. Eller strö flingsalt över, samma känsla.
Än att bara ösa från en billig burk av press-glas. Med riskorn i.
Citera
2024-12-12, 12:05
Det jag har lärt mig om salt, så länge man undviker jodsalt, är att alla salt smakar likadant (t.ex. boken Salt, Fat, Acid, Heat av Samin Nosrat och/eller tiotals YouTube-videor där de gör blindtester).

Jag gillar flingsalt när man använder det just före servering då det inte smälter, för att det ger en fin struktur och ser fint ut, t.ex. på en macka eller nybakad kladdkaka. Jag köper alltid Maldon. Annars använder jag Himalayasalt för jag tycker färgen är fin även om jag förstår att ett vitt billigare bordssalt smakar exakt likadant.

Det andra jag har lärt mig är att det är smart att alltid använda samma salt, eftersom salt har olika densitet. Det är lättare att få känslan in fingrarna om man aldrig byter.

Saltkvarnar är sannolikt en marknadsföringsbluff. Bordssalt har troligen en låg marginal, men om man säljer det i en kvarn så blir det mycket bättre vinst.
Senast redigerad av djejjeff 2024-12-12 kl. 12:07.
Citera
2024-12-13, 19:17
Medlem
Vem0ths avatar
Fördelen med saltkvarn är att man kan få relativt finmalen salt utan klumpförebyggande medel i sig då grovt blir fint med en vridning.

Då klumpförebyggande medel bidrar till att mjöl tar längre tid att blanda sig med vatten då för just brödbakning vill man gärna ha salt utan klumpförebyggande medel. Sen så cirkulerar det rätt så mycket oklara studier kring hur farlig klumpförebyggande medel är för kroppen vid höga intag.
Citera
2024-12-20, 11:02
Medlem
Ingen.
Salt är natriumklorid och inte 100 olika molekyler som kan åldras och oxidera på olika sätt som peppar.
Visst finns det olika sorters salt men de är 98%+ NaCl och de andra spårämnena har i princip ingen smak medan NaCl har väldigt stark smak. Det är mest bara placebo.

Det som dock gör skillnad är hur stora saltkornen är när man äter dem. Det ger olika textur och variation och kan smaka olika mycket, finmalt salt smälter på tungan på en fjärdedels sekund, grovt flingsalt tar kanske 5 sekunder med samma mängd. Det gör skillnad.

Så en viss saltkvarn kanske get en storleken man föredrar på saltet men de kunda lika gärna varit färdigmalt.
Citera
2024-12-20, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kattbajsaren
Salt är natriumklorid
finns många salter, och de brukar komma med en mängd mineraler eller liknande.

bara inom industrin de garanterar 99% NaCl mig veterligen.
Citera
2024-12-20, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenfiskare
finns många salter, och de brukar komma med en mängd mineraler eller liknande.

bara inom industrin de garanterar 99% NaCl mig veterligen.
Nja, när man talar om matlagning är det NaCl man kallar salt.
Rent kemiskt är salt en hel grupp med ämnen, de smakar på helt olika sätt, vissa är söta, vissa smakar salt, vissa smakar umami, många är dödsgiftiga. NaCl framställs och marknadsförs på många olika sätt, havssalt, flingsalt, mineralsalt, himalayasalt, kosher-salt osv. de är alla runt 98% NaCl. vissa säger att det kan vara så lite som 95% och det kanske stämmer men tror inte det är vanligt.

Poängen är att NaCl smakar väldigt mycket, vi kan lätt urskilja 1g av det i en måltid, men inte 1g kalk, socker, fett osv... Så det går inte att smaka att det är 100mg calcium och 25mg kalium i en måltid för att man använt något mineralsalt.

Hälsofördelarna är högst tveksamma och inte bevisade, det är inte ens säkert att kroppen tar upp dessa varianter av mineraler.
Citera
2024-12-21, 08:20
Medlem
Sladdarens avatar
Som nån skrev innan om klumphindrande medel i finkornigt salt

Kaliumferrocyanid (E 536) klassas som neutralt salt och förekommer allt oftare i livsmedel eftersom det används som klumpförebyggande medel i joderat salt. Vid tillsättning av syra bildas den giftiga gasen vätecyanid, och kaliumferrocyanid är svagt giftig

Det tippar jag på att många inte visste ;-) eller tänkte på eller brydde sig om vad de kan ge för effekter
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in