Citat:
Du kan försöka med alla de krumbukter du har på din manipulativa repertoar - men det lönar inte. Du kommer inte runt sakfakta. Lika lite som nån annan innan din entre.
De ord från olika läkare som beskriver en adekvat person, orienterad till tid, rum och person, är exakt vad som behöver återges.
Faktum är att MJ är psykopat, har inte APS och är placerad i fängelse enligt RPU, dvs inte inom RPV.
Skulle tippa att det är mer Lawnmoverman2011 style du vill göra gällande?
Förminska hans ansvar?
2017:
Citat:
4.5 år efter mordet återkommer samma sak:
GM tappade kontrollen helt och hållet i vad som kan ha varit ett morgongräl eller hetsig svartsjukediskussion men han hade hade så pass mycket vett i skallen trots allt så att han ringer 112 efter misshandeln av sin flickvän och säger att dom måste skicka hjälp så fort som möjligt. Det ligger på hans pluskonto i ett hav av minus när hans samlade synder summeras.
Citat:
MJ:s förklaring var ju att det brann till i skallen, han ringde dessutom efter ambulans och polis direkt efter den grova misshandeln och löd polisens order om att lägga sig ned på marken när dom dök upp, han erkände även gärningen och det borde väl ligga på hans pluskonto.
Citat:
MJs pladder i polisbilen, kopierat rakt av. Dvs när psykopaten själv vill berätta hur duktig han varit och åberopar förmildrande omständigheter.
Förutom att han då tyckte att ”hon förtjänar det" som han också sa.
Polis CC om MJ:
"Det var jag som gjorde det och jag står för det jag gjort och det var jag som la henne i sidoläge".
Polis LD om MJ:
"Samtidigt säger han att han måste få lindrigare straff eftersom han själv ringt polisen (..)"
Polis DAK:
"Han säger även att det här inte kan bli grov misshandel därför att en annan person varit inne i lägenheten och att det är förmildrande omständigheter. "
Polis KB:
"Han sa även att eftersom han själv ringt polisen och står för vad han gjort så skulle vi vara schyssta mot honom".
Att han la sig platt inför dragna vapen är föga imponerande.
Polis DAK:
"Jag drar vapen och beordrar ner hon[om] på marken. Även kollegan CC hade draget vapen."
Polis LD:
"Jag och några fler kollegor, jag vet inte exakt vilka, skriker att han ska komma ut och lägga sig ner. Han gör som han blir tillsagd".
Det enda det vittnar om är att han har koll på läget och är slug snarare än psykotisk.
Det samma ses via hans beteende.
Han ville han till psyk snarare än cell och körde med sitt sömnlösa tillstånd. Ville väl betona nåt galopperande gränsspykogiskt pga sömnbrist...
Polis LD beskriver att "Gärningsmannen upprepade samma sak hela tiden. Att han var påtänd och inte sovit på sju dygn."
A*ngelica berättar dock tvärtom:
"Den fredagen sa han att han mådde bra, antagligen för att han tog stesolid och han sa att han sov hela natten och jag hörde hur glad han var. "
Hans manliga polare FR beskriver en piggare MJ dagen innan mord.
Fredag den 3 juni pratas de vid på telefon. Sa att han "mådde bättre" och "lät glad på rösten."
Martins får likaså:
"Sista kontakten var på fredag (3 juni)"
"Han upplevde att Martin var i balans. Han var lugn och sansad."
Manliga polaren MB ger en lika samstämmiga bild som övriga i hans krets.
MJ gymmar på fm klockan 10 ihop med MB. Han träffar honom även kl 19.44 och betalar pengar han lånat.
"Det var i slutet när vi hade börjat träna tillsammans igen och jag såg att han började må bättre. Det var den veckan när händelsen (mordet) skedde.
Han mådde bra hela den veckan innan lördagen tack vare medicinen, han berättade hur bra han mådde, det var någon mirakel medicin men han sa att den var korttidsverkande.
Då berättade han också att han börjat träffa den där tjejen från Sös igen "
På sen em 3 juni lyckas den prepsykotiske mannen skruva ihop utemöbler för att överraska A*ngelica.
"Han sa att jag inte fick komma hem förrän klockan halv fem för han hade en överraskning till mig. Då kom jag hem halv fem och då var hans kompis där och de monterade utemöbler till mig."
Han ber poliserna läsa på hans historik om hur farlig han är. Att han ska bli galen i cell. Sen blir han somnolent och åberopar större intag av droger och körs till läkare.
Läkaranteckning:
" Patienten blir upprörd när han inser att han inser att han ska tillbaka till arresten. "
Inför HovR ville han inte dömas för mord och åberopade att han avbröt dödsmisshandeln, ringde 112, la henne i framstupa sidoläge samt erkände att det var han.
Summa summarum påminner det mer om det som kriminalvårdaren på Hall överhörde på sommaren innan han släpptes på villkorligt.
"Martin hade sagt att det var mycket lättare att vistas på rättspsykiatrin än i fängelse.
Så var det någon av de intagna som frågade om man kan påverka så att man hamnade på rättspsykiatrin istället."
Martin skulle "se till att han söker vård innan så det finns dokumenterat vilket gör det lättare att dömas till rättspsykiatrisk vård."
Senast redigerad av develi 2023-04-26 kl. 22:59.
Senast redigerad av develi 2023-04-26 kl. 22:59.