2023-04-27, 12:30
Medlem
Bimbolinas avatar
Varför folk vill ha pepparkvarnar hemma är lätt att begripa — friskmalen peppar smakar bättre än den man köpt färdigmalen. Men vad är poängen med saltkvarnar i privathushåll? Smakar saltet bättre om man mal det själv?

OBS frågan gäller saltkvarnar för hushållsändamål. Att det finns en tydlig poäng med saltkvarnar i saltfabriken tror jag är oomtvistat.
Citera
2023-04-27, 12:36
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Ja nymalet salt smakar bättre!
Citera
2023-04-27, 12:40
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ja nymalet salt smakar bättre!
Om det stämmer, hur kan det i så fall komma sig? Det är fråga om en kristall med en enkel molekylär struktur, och det finns vad jag kan se ingen kemisk skillnad mellan vad nymalet och gammalmalet salt kan åstadkomma i kontakt med maten, förutsatt att fraktionsstorleken är densamma då.
Citera
2023-04-27, 12:42
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Varför folk vill ha pepparkvarnar hemma är lätt att begripa — friskmalen peppar smakar bättre än den man köpt färdigmalen. Men vad är poängen med saltkvarnar i privathushåll? Smakar saltet bättre om man mal det själv?

OBS frågan gäller saltkvarnar för hushållsändamål. Att det finns en tydlig poäng med saltkvarnar i saltfabriken tror jag är oomtvistat.
Jag använder det för att få ner saltet till mindre storlek.

Vissa grovsalt har föroreningar som gör att det smakar mer, men att använda det utan att mala blir för mycket.
Citat:
Om det stämmer, hur kan det i så fall komma sig? Det är fråga om en kristall med en enkel molekylär struktur, och det finns vad jag kan se ingen kemisk skillnad mellan vad nymalet och gammalmalet salt kan åstadkomma i kontakt med maten, förutsatt att fraktionsstorleken är densamma då.
Långt ifrån alla salt är endast natriumklorid.
Citera
2023-04-27, 12:43
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Jag använder det för att få ner saltet till mindre storlek.
Blir det billigare att mala det själv än att köpa det malet i rätt storlek?
Citera
2023-04-27, 12:45
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Blir det billigare att mala det själv än att köpa det malet i rätt storlek?
Alla salt finns inte att köpa som finkornigt.
Citera
2023-04-27, 12:46
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Alla salt finns inte att köpa som finkornigt.
Ah ok. Du har hjälpt mig identifiera ett begripligt användningsområde. Tack. 🙂
Citera
2023-04-27, 12:50
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ah ok. Du har hjälpt mig identifiera ett begripligt användningsområde. Tack. 🙂
Sedan vore det spännande att se en studie gällande om smaken på salt som nymalen från kvarn respektive finmalen i fabrik kan skilja sig åt.

Svartpeppar exempelvis, skiljer sig enormt, trots att råvaran och slutprodukten är densamma.

Jag upplever att salt från kvarn smakar mer, även om det bara handlar om grovsalt från "Falksalt".
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-04-27 kl. 12:53.
Citera
2023-04-27, 12:53
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Långt ifrån alla salt är endast natriumklorid.
Jag instämmer, men jag har svårt att se hur den omständigheten påverkar rimligheten i min invändning mot påståendet att färskmalet salt skulle vara kvalitativt annorlunda än samma salt malet till samma storlek vid ett tidigare tillfälle.

Argumentet att kvarnen behövs för att hantera ett salt vars smak man uppskattar, men inte kan köpa i rätt kornstorlek, köper jag däremot rakt av.
Citera
2023-04-27, 12:54
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag instämmer, men jag har svårt att se hur den omständigheten påverkar rimligheten i min invändning mot påståendet att färskmalet salt skulle vara kvalitativt annorlunda än samma salt malet till samma storlek vid ett tidigare tillfälle.

Argumentet att kvarnen behövs för att hantera ett salt vars smak man uppskattar, men inte kan köpa i rätt kornstorlek, köper jag däremot rakt av.
Men du accepterar att exempelvis svartpeppar smakar bättre som nymalen?
Citera
2023-04-27, 12:56
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Svartpeppar exempelvis, skiljer sig enormt, trots att råvaran och slutprodukten är densamma.
Det går ju ganska lätt att förklara med att aromatiska ämnen i pepparn diffunderar snabbare när kornen mals sönder. Med salt sker ingen motsvarande kemisk process till följd av malningen, eftersom det såvitt känt inte innehåller några ämnen som är flyktiga i luft eller annars reagerar med luften.
Citera
2023-04-27, 12:56
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Men du accepterar att exempelvis svartpeppar smakar bättre som nymalen?
Det framgår redan av trådstarten, om jag minns rätt. Men ja, givetvis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in