Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
Beträffande BW, igen. Vi vet ju att BW var den sista kända person att samtala med Helena när hon kom utanför Stadt. Det vet vi, resten vad gäller vad denne man tog sig för , vet vi ingenting om. Men vi kan spekulera om honom kring vad han tog sig för , som så många andra i tråden.
Vi vet ju att när en ung kvinna försvinner/mördas så är nästan alltid en närstående som ligger bakom. En pojkvän eller ex o s v. BW kan ju räknas in som närstående till Helena, men som vän. Det är här jag alltid ha tyckt det blir knepigt med BW. Han var ju nära vän med Ulrika och är fortfarande. Ur detta perspektiv har jag dels svårt att se honom som allvarligt intresserad av Helena, samt att han om vi tänker ha fått nobben, blivit så arg så att han dödat henne.
Skulle han verkligen ha kunnat göra detta sin mot sin vän Helena ? En annan sak är om han var en svartsjuk och kontrollerande pojkvän/ex till Helena, då sätts ljuset i en annan riktning.
Om han var mördaren så kräver det även en sanslös skådespelartalang och mycket god begåvning i hur han skall lura alla i sina omgivning hela tiden utan egentliga misstag. Vi tar detta igen med denna aggression i rätten mot ErAn. Om han fejkar detta är han faktiskt då oerhört duktig på det, och även samtidigt iskallt kalkylerande på samma gång. Är det då möjligt ?
Jag personligen kan se detta utbrott ur en annan synvinkel om BW mer var som en beskyddande "storebror" åt Helena. Som ledartyp blir han rasande på den som kan tänkas ligga bakom detta, minst sagt. Som hetlevrad ser han rött i den situationen. Han är kapabel att döda i den situationen om han får klart för sig vem mördaren är. Jag kan förstå känslan helt klart -inget konstigt. För att denna reaktion skall ske, så bör just Helena ligga han varmt om hjärtat som vän. Beskyddaren och hämnaren.
Om BW var mördaren så krävs det att han klarat av många saker efter detta försvinnande. Att han var med i tidningen dagar efter försvinnandet, inlett sök på eget initiativ med HMJ, startat insamlingsfond med Helenas far och även gjort denna ovanstående "dramaten" prestation bl a. samtidigt som han under hela tiden varit en stöttande vän till Helenas syster Ulrika. Allt detta "kräver" sin man då...
Någon som jag själv mer och mer intresserar mig för är PU, som jag tidigare inte har brytt mig så mycket om. Jag tror denne man var en knepigare typ. Blev far kanske alltför tidigt och då intresserad av andra tjejer, däribland Helena, som 20-åring. Helena som han hejade på inne på Stadt och såg på Mickes gyn regelbundet. Använde anabola steroider i rikliga mängder för att bli så stor och stark som han var, enligt PK. Blanda detta med alkohol och du får ett osäkrat vapen i denna festnatt.
Om det var PU i själva verket som var gärningsman så hade inte han i alla fall, några varma vänskapsband med Helena utan såg nog mer henne som ett objekt då han var intresserad av Helena, enligt PK. Denne PU var dessutom kriminell och kunde vara våldsam. Detta då han vandaliserade köket i föräldrahemmet och kastade ut sin far i bara morgonrocken , enligt tråden. Nyckelordet vad jag ser i betraktandet av PU- är doping. Vi vet att doping och alkohol är starkt kopplat till just våldsamhet mot kvinnor. Lägg därtill även brukande av amfetamin så får du nog under tid ett starkt skadat empaticenter i hjärnan.
Intressant analys!🙏
Ja, jag tänker att jag försöker i mitt huvud tänka bort namn när jag tänker på de olika scenarion och sen försöka fylla i namnen.
Utan jag tänker; Helena kommer ut ifrån Stadshotellet, där möter hon upp sina vänner och de börjar diskutera skjuts hem, hon har ingen plånbok eller nycklar men hennes syster (Enligt eget utsago, om man nu utgår ifrån tesen att hon minns rätt skall ha sagt: Ta en taxi så lägger jag fram pengar till dig). Dvs hon har inte tänkt att gå hem utan ta en taxi men nu pratar med sina vänner om skjuts hem. De går mot bilen och bråk uppstår på något sätt antingen i bilen eller i närheten när de ska släppa av Helena (Lekplatsen). Utgår man ifrån Leif GW så är det ett kompisbråk som spårar ur mer än en våldtäktsförsök, om jag tolkar honom rätt.
(Jag tänker även att om man nu har en kompis-relation/storebrors relation så vill man väl inte att en ensam tjej/lillasyster ska gå hem själv?).
För jag tror nyckeln ligger i just relationen mellan offer och GM.
Men visst; Säg att hon möter upp sina vänner utanför och de snackar om skjuts hem och det är någon med i bilen som inte riktigt har någon relation med henne men har ett jävla temperament och som du säger ett osäkert vapen. Och han ska bara vara med för att få skjuts hem.. och det hela inträffar och de andra som kanske redan är lite rädda för honom väljer att vara tysta pga av rädsla och han har ju isf bevisat att han är kapabel till att skada andra.. och rädsla är ett mäktigt vapen.
Så det behöver nödvändigtvis inte vara just att BW var med i bilen, de kan ha snackar på torget och han väntade/hoppades på att träffa den där tjejen han hade det på G med. Helena ser någon som hon vet har bil och han säger kanske; Ta en taxi vetja, men hon säger nej jag går i värsta fall, men sen ser någon hon vet har bil. De skiljs åt..