Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Du vet uppenbart inte ens vad kommunism är, du sprider bara misinformation om det.
Rättare sagt sårade jag dina känslor.
Skillnaden mellan kommunism och kapitalism är både enkel och etablerad.
Kommunism: Centraliserad planering och statligt ägande av produktionsmedlen.
Kapitalism: Decentraliserad planering och privat ägande av produktionsmedlen.
Idén med planekonomi var just att en grupp av högintelligenta människor genom tänkande skulle skapa överlägsen produktion.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Du svarade dock inte på något, du verka inte fatta att alla robotar och ai i molnet är en och samma medvetande, så det vore löjligt att påstå att den öht skulle ställas inför valet att införa marknadsekonomi eller inte. Om det bara fanns en människa på jorden, tror du att den skulle ha ett ekonomisk system?
Då antar du att AI på något magiskt sätt har lyckats lösa problemet med att samordna en mängd fristående autonoma enheter så att de framstår som en enda. Detta problemet är gigantiskt.
I själva verket har du inte tänkt särskilt djupt. Det är därför som episoden med blyertspennan inte ger någon aha-upplevelse.
Det är därför jag konstaterat länge: Alla som tror att "AI tar över" har aldrig sysslat med styrprogrammering och automation. De kommer från filosofi- eller Sci Fi-hållet och har flummiga tankar om "medvetande" och "vilja".
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Även om jag ursprungligen tyckte du hade en bra poäng om elen, så håller jag nog nu med den personen som sa att du har ett extremt fyrkantigt tänkande, då du seriöst tror att den skulle stå inför samma val som människan. Det är därför jag tog upp exemplet med robotföretag av robot entreprenörer, som du kallar för trams, men det är ändå det du föreslår. Ekonomisk framgång och ekonomisk kollaps kommer inte existera, då det inte finns någon direkt ekonomi, finns ingen poäng med en ekonomi då det bara finns ett medvetande och en vilja.
Du är som sagt flummare. Du kan aldrig förstå en rationell person. Du kan aldrig implementera det du pratar om i en dator. För det krävs strukturerat och systematiskt tänkande.