Citat:
Ursprungligen postat av
Braskamin58
Användaren som jag ställde frågorna till kunde inte ge mig det riktiga svaret som du kunde.
Det är väl helt klart att de vill undvika livstid det förstår jag också och att de vill få så lågt straff som möjligt. Men respektive dom är inte klar förrän den har vunnit laga kraft och att den inte går att överklaga mer. Så antingen går hovrätten på tingsrättens linje eller så dömer hovrätten annorlunda och vi får bara vänta och se. Mina tankar är att JJ ska dömas till livstids fängelse och MH ska dömas till 18 års fängelse, men vi får som sagt se och ge oss till tåls.
Du frågade inte bara varför dom dömda gärningsmännen ville byta advokater till överklagan, du påstod också gång på gång att fallet inte är "utrett". När en advokat kallar ett nytt vittne till rätten är det inte att "utreda", för något sådant får en försvarsadvokat inte ägna sig åt. Det ligger i advokatens roll att det är omöjligt att objektivt utreda ett mord - en advokat har fullständig lojalitet mot sin klient och kan inte sitta och leta saker som talar emot klientens sak.
Kan vi vara klara med den här dumma "diskussionen"?