2023-04-26, 23:07
Medlem
Folk har ju belånat sig upp över öronen. För lyxkonsumtion och renovering och dylikt.

Notan kommer alltid på ett eller annat sätt. Det är en naturlag.
Citera
2023-04-26, 23:38
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Känns som detta går för fort, har haft full förståelse för alla höjningar hittills men tycker man borde lämnat den oförändrad idag.
50 punkter känns helt enkelt för mycket givet den snabba räntehöjning som redan skett. Inflationen i närtid beror ju delvis på de höga elpriserna och de senaste höjningarna har inte ens hunnit ge full effekt än.

Orolig för att vi i ren panik kastar oss in i en värre ekonomisk kris än vad som hade varit nödvändigt men jag hoppas de vet vad de gör.

Håller helt med i din analys. Att vi var tvungna att snabbt lyfta oss från 0 räntorna köper jag helt, och även snabbare höja för att få någon slags kontroll på inflationen när det var som värst i höstas/vintras, kan jag också köpa. Men som vice riksbankschefen sa idag så är kommande löneförhöjningar måttliga, råvarupriserna har börjat sjunka osv. Vi borde haft is i magen och höjt med max 25 punkter, om ens något.

Håller även med om att det här om något bara riskerar att elda på framtida ekonomisk kris.
Citera
2023-04-26, 23:46
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
1 av 10 svenskar har mer än
1 miljon kronom på banken.

Räntehöjningarna kommer inte påverka mer än att rätt många som inte tillhör miljonärerna bara blir mer tillplattade och pressen. Den basala konsumtionen får styrka på foten en del och folk får det tufft. De blir bara ännu mer fattigare. Så klart att det inte syns ny men till hösten. Säkert.

Så 10% procent av svenska befolkning har 1 miljon+. Ja det hjälper ju vanligt folk mycket i dessa tider.
Citera
2023-04-26, 23:48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Jag hoppas du hör vad sinnesjuk du låter.
Det normala i historien och bland oss vanliga svenskar är ju att lägga lejonparten av inkomsterna på mat, bränsle och boende.
"De har inte råd att resa längre"!
Jag parafraserar Hitler och säger att om svenskarna är så veka och verklighetsfrånvända så är det bra om de går under med dunder och brak.

Hur fan har det blivit så här? Folk får låna pengar och gnäller över att behöva betala tillbaka.
Sjukt land, sjukt folk.
Precis så är det.
Idag finns hela generationer som fullständigt tappat verklighetsuppfattningen, eller rättare sagt, de har aldrig haft någon.
Nej, räntorna skall upp, jag hoppas de fortsätter stiga. Dags för somliga att vakna.
Citera
2023-04-26, 23:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Inflationen är är pga USA:s onödiga sanktioner.
När el och drivmedel går upp blir allt dyrt.

Ta bort sanktionerna från Ryssland, Iran & Venezuela kommer inflationen försvinna.
Produktionen måste upp.

Nu kommer tom danskar och norskar för att handla här

Nä, folk lånade för mycket pengar, lån sänker värdet på pengar, speciellt när det inte kostade något att låna dom.
Sanktionerna emot Ryssland var nödvändiga för att få bort Putin från makten.

Sanktionerna satte bara fart på problemet som skulle komma vara sig vi ville eller ej.
Och problemen började dyka upp under corona pandemin, men riksbanken stöd köpte bostads obligationer för att hålla nere räntan.

Kanske inte det smartaste dom gjort.
Citera
2023-04-27, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Jag hoppas du hör vad sinnesjuk du låter.
Det normala i historien och bland oss vanliga svenskar är ju att lägga lejonparten av inkomsterna på mat, bränsle och boende.
"De har inte råd att resa längre"!
Jag parafraserar Hitler och säger att om svenskarna är så veka och verklighetsfrånvända så är det bra om de går under med dunder och brak.

Hur fan har det blivit så här? Folk får låna pengar och gnäller över att behöva betala tillbaka.
Sjukt land, sjukt folk.

Jaja, vi förstår. Du är en råbarkad hoarder/prepper som bor i en husvagn från 1993. Du äger konservburkar och en husvagn till ett värde av ca 12.500 kronor. Fränt.

Men nu ser inte livet ut så för alla andra människor. Vissa människor vill köpa hus, skaffa barn och familj och så vidare (jag är inte en av dom) men bara för det, sitter jag inte som en liten kisskommunist, och önskar att allt ska falla samman för det.
Citera
2023-04-27, 00:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Seth.Rogen
Jaja, vi förstår. Du är en råbarkad hoarder/prepper som bor i en husvagn från 1993. Du äger konservburkar och en husvagn till ett värde av ca 12.500 kronor. Fränt.

Men nu ser inte livet ut så för alla andra människor. Vissa människor vill köpa hus, skaffa barn och familj och så vidare (jag är inte en av dom) men bara för det, sitter jag inte som en liten kisskommunist, och önskar att allt ska falla samman för det.
Inflationen är 8% och du sitter och gråter över höjd ränta. Kom in i matchen
Citera
2023-04-27, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Inflationen är 8% och du sitter och gråter över höjd ränta. Kom in i matchen

Inflationen är på 8%...och?
Citera
2023-04-27, 00:20
Avslutad
Citat:
Inflationen är på 8%...och?
Och du gråter över en ränta på 3.50
Citera
2023-04-27, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Och du gråter över en ränta på 3.50

Och?
Citera
2023-04-27, 00:25
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Lån på 8 mille säger du.. då skadar de nästkommande 4-5 höjningarna upp till 6,25% tills år 2024 knappast dessa.

För skulle tex 27 åriga Kalle o 25 åriga Stina med gemensam inkomst på 140.000:- i månaden dvs Stina 70.000 och Kalle med 70.000:- i lön!
Amorteringskravet alla banker har är = du får maximalt låna 4,5 x årsinkomsten (minus leverne mm) så med en lön på ca 70.000:- så får Kalle låna: 70.000 x 12 x 4,5 = 3.780.000:-
Samma sak med Stina och tillsammans får de låna ca 5,5-6 mille (minus leverne mm) då blir resterande handpenningen på 1-1,5 mille som de måste ha liggande och skräpa på banken tillgodo

Har alla i Stockholm dessa löner? Jobbar det 2,5 miljoner akademiker med nära miljon i årslön? Har verkligen ALLA stockholmare det?

Kul isf

Problemet blir för dessa utöver räntor som är 5 ggr högre än vid tagandet av lånet är även amorteringen, vilket ger för väldigt många en utgift på ca 50.000:- i månaden.

Kommer bli och är redan nu stort problem för de som kört rörligt.

Sen har de som renoverat huset efter köpet dessutom ännu större problem och skulle de behöva sälja förvinner hela kontatinsaten.
De är körda (vilket är alla som skall skiljas nu och köpt dyrt).
Senast redigerad av Skvisten 2023-04-27 kl. 00:35.
Citera
2023-04-27, 00:31
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:

"Vissa människor vill..." Jo, folk vill en helvetes massa saker. Det innebär inte att man kan få precis allt man eventuellt vill, för lånade pengar i en nollränte-ekonomi, och sedan också få behålla allt man egentligen inte hade råd med när det vankas hårdare tider.

Detta handlar inte om att tvingas bo i en gammal husvagn och rota i sopkontainrar. De flesta med någorlunda normal inkomst har råd att äga en bostad, uppfostra barn och till och med unna sig något lite utöver det vanliga ibland, även om vi skulle ha över 10% ränta.
Däremot kan inte alla käka lunch på restaurant varje dag, åka skytteltrafik till Långtbortistan på semester och byta till den senaste premiumbilen varje år.
Handen på hjärtat, hur många år sedan var det du kollade vad det stod på prislapparna i matbutiken? Jag är tillräckligt gammal för att minnas att det var normalt att göra det förr i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in