2023-04-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Barn är inte försörjningskyldiga mot vuxna. Hans pengar ska givetvis tas i förvaltarskap fram tills han fyller 18 år och uttag ska ske via överförmyndarnämnden.

Pengarna är pojkens, inte de vuxnas och de vuxna ska självklart omedelbart fråntas möjlighet att förskingra pengarna eller använda dem själva.

Ok. Låter som du kan reglerna. Tack för svar.

Men.. det är ju vuxna som gjort jobbet. Men de hamnar på barnens konton för att staten inte skall kunna norpa dom. Gjordes inte en lagändring för ett tag sedan för att förhindra sånt? Eller var det tvärtom, och det du skrev är en ny lag?

Och kan slänga ur mig samma fråga som tidigare idag. Räknas inte detta som barnarbete och strider mot lagarna kring det? Eller har Majblomman dispens för barnarbete?
Citera
2023-04-26, 22:00
Medlem
KuKluxKlans avatar
Ersättningen skall räknas in som en tillgång när familjen söker socialbidrag. Krona för krona skall dras av.
Citera
2023-04-26, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellin
Orkar inte mer. Visar sig vara orkestrerat med lillkillen ;/

https://twitter.com/plainviewlegacy/status/1651114035536953344?s=46&t=

I vilken ficka hamnar pengarna!!! Det här borde alla läsa!!!

https://twitter.com/plainviewlegacy/status/1651114035536953344?s=46&t=
Senast redigerad av Ajabaja555 2023-04-26 kl. 22:03.
Citera
2023-04-26, 22:04
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Barn är inte försörjningskyldiga mot vuxna. Hans pengar ska givetvis tas i förvaltarskap fram tills han fyller 18 år och uttag ska ske via överförmyndarnämnden.

Pengarna är pojkens, inte de vuxnas och de vuxna ska självklart omedelbart fråntas möjlighet att förskingra pengarna eller använda dem själva.

Nej det tror jag inte stämmer… källa på det. Om man får försörjningsstöd blir av vad jag förstått ev. barns tillgångar lovligt byte… Från den praktiska verkligheten finns många exempel på hur ett barns tillgångar inneburit att familjen nekats socialbidrag eller bostadsbidrag. I många av dessa fall har barnet erhållit tillgångar genom arv eller livförsäkring efter en avliden förälder.
Senast redigerad av CHALLETVAERVIGG 2023-04-26 kl. 22:08.
Citera
2023-04-26, 22:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Nej det tror jag inte stämmer… källa på det. Om man får försörjningsstöd blir av vad jag förstått ev. barns tillgångar lovligt byte

Så även om pojken bara hade tjänat 100 kr på försäljningen så hade man sänkt försörjningsstödet med motsvarande belopp? Låter ju rätt värdelöst i så fall.
Citera
2023-04-26, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Killen har varit duktig. Ge en eloge istället för att vara så förbannat avundsjuk.
Hur har han varit duktig? Tror du att han är hjärnan bakom de insamlade drygt fyra miljoner kronorna? Det här är politik. Men han verkar vara en go kille som jag unnar pengarna, i och för sig. Han har inte med politiserandet att göra, mer än att han vill stanna i Sverige, förstås, och därmed tacksamt tar emot den hjälp han kan få för att uppnå det.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Som sagt, jätteroligt för pojken och man ska inte vara missunnsam. Men... om man nu ska försöka hålla två tankar i huvudet: om jag känner barn rätt så tvivlar jag på att de kommer vara lika överlyckliga som alla vuxna tycks vara, som med samlad kraft vallfärdar till en och samma pojkes webbutik medan de skiter fullständigt i resten av driftiga skolever som försöker hålla igång sitt lilla "blomföretag" mot alla odds. Sorry, men så fungerar barn, de jämför sig ständigt med andra och de ser orättvisor överallt. De har inte alls samma förutsättningar och kan bara drömma om att massmedia, sociala medier, självaste regeringen och landets politiker och kändisar marknadsför deras butiker så att det får sådan här enorm spridning. Det är bättre än reklam på tv i princip, men även det får han ju. Det bokstavligen regnar pengar över en enda elev, helt utan ansträngning, är detta verkligen ett vettigt upplägg för majblomman? Detta borde ha reglerats bättre, när en viss gräns är nådd.
Citera
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Så även om pojken bara hade tjänat 100 kr på försäljningen så hade man sänkt försörjningsstödet med motsvarande belopp? Låter ju rätt värdelöst i så fall.

Från den praktiska verkligheten finns många exempel på hur ett barns tillgångar inneburit att familjen nekats socialbidrag eller bostadsbidrag. I många av dessa fall har barnet erhållit tillgångar genom arv eller livförsäkring efter en avliden förälder.
Citera
2023-04-26, 22:11
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Du är för dum för att se det, varför måste folk förklara allt för dig, gå tillbaka till särvux med dig!

Svara istället på frågan - Exakt på vilket sätt tycker du pojken har varit fyndig, smart, driftig och duktig?
Citera
2023-04-26, 22:12
Avslutad
Citat:
Från den praktiska verkligheten finns många exempel på hur ett barns tillgångar inneburit att familjen nekats socialbidrag eller bostadsbidrag. I många av dessa fall har barnet erhållit tillgångar genom arv eller livförsäkring efter en avliden förälder.

Men då rör det väl sig om större belopp, jag undrade mer var gränsen går. Att familjen inte kan få försörjningsstöd om ungen har flera hundratusen kr i tillgångar är ju underförstått.
Citera
2023-04-26, 22:14
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Svara istället på frågan - Exakt på vilket sätt tycker du pojken har varit fyndig, smart, driftig och duktig?

Han är ett barn och han vet redan hur man hanterar media, genialt helt enkelt, du sitter på ett forum och hatar barn. Du är misslyckad, han är mer lyckad än vad du någonsin kommer att bli, det är ett faktum du inte behöver fundera på, det är du för dum för att förstå ändå.
Citera
2023-04-26, 22:15
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Det är grabben som fick uppdraget i sin skola att sälja majblommor
att han fått hjälp av vuxen ..är naturligt
alla andra barn har samma möjlighet, han har inte fuskat utan fått stöd av vuxna.
Informationen han fick o beskrivningen hur det ska gå till fick alla andra barn också.
Majblomman har gett två möjligheter sälja ute på stan tillsammans med en kompis och att sälja via webshops appen Majblomman.
Hur svårt är detta att förstå..

Jo, stöd av sina nära och kära fick jag med när jag sålde lotter till en klassresa. Följde magisterns stränga instruktioner minns jag.

Det som skiljer sig är att denna kille fått draghjälp av de största rikstäckande medierna i landet.
Innan denna hjälp hade han inte lyckats sälja nått alls vad jag förstått?

Om alla nu har samma möjlighet borde väl alla som säljer få samma draghjälp av dessa medier?

Eva var SD-medlem (inte representant). Vem som helst kan bli medlem i ett parti. Jag är medlem i HSB t.ex. Det betyder inte att allt jag skriver representanter HSB.
Hennes kommentarer var iallafall ett rejält övertramp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in