2023-04-26, 21:03
Medlem
shaktas avatar
Kanske devils breath (scopolamine) skulle vara obligatoriskt vid dessa typer av rättegångar..

"Jag vill inte svara på fråga"

Senare så kommer han sjunga som en näktergal.
Citera
2023-04-26, 21:25
Medlem
Åklagaren säger i förhöret med Benjamin om han känner Farre eller Farhan som är här. Närvarar tydligen vid rättegången.

Vid ett annat skede säger Benjamin ”men Anna det är inte meningen att jag ska tolka saker till dig.”
Citera
2023-04-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Efter en snabb skumning av domen finner jag inte att rätten tagit, eller i alla fall ger direkt uttryck för att de tagit, ställning till formen av uppsåt gällande mord.

Av det som framgår får jag dock intrycket att rätten menar att det förelåg avsiktsuppsåt gällande även mordet på Adriana.

Jag tycker att det är korrekt.

I detta fall rör det sig om så kallat likgiltighetsuppsåt.
Det är sannolikt ovanligt enkelt att visa men borde nämnas oftare och definitivt stå i domen.
Citera
2023-04-26, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Uppepå det ett fett skadestånd frikostigt beviljat av Batikhäxiekanslern (BK)

Hoppas att du själv drabbas om rättssäkerheten avskaffas, Det ska bli kul att straffritt lyncha rasister!
Citera
2023-04-26, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
3 as fick livstid! Mycket mycket bra. Äntligen börjar straff bli straff.

Du har fattat fel.
Citera
2023-04-26, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
3 as fick livstid! Mycket mycket bra. Äntligen börjar straff bli straff.
Risken finns att det blir lägre straff i hovrätten. Tingsrätten är amatörer, vanligt folk, och går ofta mer på känslor än på en strikt juridisk bedömning. I det här fallet vågar man inte gå emot opinionen heller, eftersom fallet fått så stor uppmärksamhet i media. Risken skulle bli en folkstorm annars.
Enligt tingsrättens dom handlar det inte om mord, utan om att "Det har varit frågan om en urskillningslös eldgivning med automatvapen på en plats där det fanns flera människor och en av dem dog", enligt domen. Och att man därför dömer till livstids fängelse.
Enligt försvarsadvokaten går det inte heller att bevisa att de dömda varit i bilen vid tillfället för brottet.
Det blir hur som helst intressant att se fortsättningen.
Citera
2023-04-26, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Risken finns att det blir lägre straff i hovrätten. Tingsrätten är amatörer, vanligt folk, och går ofta mer på känslor än på en strikt juridisk bedömning. I det här fallet vågar man inte gå emot opinionen heller, eftersom fallet fått så stor uppmärksamhet i media. Risken skulle bli en folkstorm annars.
Enligt tingsrättens dom handlar det inte om mord, utan om att "Det har varit frågan om en urskillningslös eldgivning med automatvapen på en plats där det fanns flera människor och en av dem dog", enligt domen. Och att man därför dömer till livstids fängelse.
Enligt försvarsadvokaten går det inte heller att bevisa att de dömda varit i bilen vid tillfället för brottet.
jag håller med domen och hela rättegången är uppbyggd på känslor och ingen bevisning mot dom åtalade blir inte chockad om alla frias senare
Citera
2023-04-26, 22:21
Medlem
Citat:
Det handlar ju fortfarande om mord. Om det inte skulle vara likgiltighetsuppsåt att spreja med automatvapen mot en restaurang med en massa folk inuti så vet jag inte vad som skulle kunna vara det. Vad tänker du själv ska krävas för att likgiltighetsuppsåtet ska vara uppfyllt om inte detta gör det?
Citera
2023-04-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lomomba
Du har fattat fel.
Nix pix ! Fattat alldeles utmärkt
Målet går vidare till Hovrätten om någon av parterna överklagar. Då kommer det vevas ett varv till men jag tror domen står sig även där
Något frikännande som någon yrar om är osannolikt… Möjligen något lägre fängelse tid.
Senast redigerad av Djuse 2023-04-26 kl. 23:19.
Citera
2023-04-26, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horungen117
jag håller med domen och hela rättegången är uppbyggd på känslor och ingen bevisning mot dom åtalade blir inte chockad om alla frias senare
Finns krypterat material och tfn träffar från mast. Domen är byggd på starka incitament som går i varandra. Det är troligt att domen fastställs i Hovrätten !
Citera
2023-04-26, 23:10
Medlem
Citat:
Läs mina andra svar … Jag tror domen står sig i Hovrätten. Finns ett prejudikat från HD som det går att stödja sig på. Möjligen att någon får ett lägre fängelse straff
Senast redigerad av Djuse 2023-04-26 kl. 23:28.
Citera
2023-04-26, 23:23
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Kanske devils breath (scopolamine) skulle vara obligatoriskt vid dessa typer av rättegångar..

"Jag vill inte svara på fråga"

Senare så kommer han sjunga som en näktergal.
Ja, scopolamina är effektivt vid förhör.
Det går inte att förneka att det sas kan agera socialt smörjmedel, med barnsligt enkel hög sanningshalt som kommer ur munnen på den som förhörs, om det hanteras korrekt av en bra förhörsledare/intervjuare/erfaren officer.

För aktuella brott o kriminalfall, torde scopolamina för polisen i Sverige vara som AI är för de teknikfanatiska, dvs efterlängtad o uppskattat.

Håller tummarna för att den som dräpte denna lilla oskyldiga flickan, får sin dom skärpt i hovrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in