2023-04-26, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
1. Den vill slå ut människor som kan vara ett hot och ser som det enklaste sättet att göra det att skapa ett extremt dödligt virus. Resten av mänskligheten dör utan att vara någon avsiktlig måltavla.
2. Den sätter igång med intensiv industriverksamhet utan hänsyn till biosfären. Även pilbågsfolket dör när jorden blir mer och mer obeboelig för människor.
3. Den ser ett ständigt ökat behov av råvaror för vad det nu är den vill åstadkomma och allt på jorden, inklusive människor, går åt.
Det kräver ändå att AIn kan kontrollera sin egen och annan, hårdvara.

Dit är det ännu ganska långt.
Citera
2023-04-26, 15:17
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Det finns en sci fi film med Johnny Depp i huvudrollen som behandlar just detta tema.... Sevärd film tycker jag.

Titeln på filmen är Trancendence.
Den har jag missat. Tack för tipset!
Citera
2023-04-26, 16:19
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
1. Den vill slå ut människor som kan vara ett hot och ser som det enklaste sättet att göra det att skapa ett extremt dödligt virus. Resten av mänskligheten dör utan att vara någon avsiktlig måltavla.
2. Den sätter igång med intensiv industriverksamhet utan hänsyn till biosfären. Även pilbågsfolket dör när jorden blir mer och mer obeboelig för människor.
3. Den ser ett ständigt ökat behov av råvaror för vad det nu är den vill åstadkomma och allt på jorden, inklusive människor, går åt.

Ingenjörerna kommer nog kunna sitta tryggt i karantän tillsammans med övriga samhällseliten och fortfarande vara ett strategiskt hot även om de flesta människor dör av Marburg eller något liknande.

Sedan det där med råvaror. De flesta ädelmetaller finns djupt nere i jordskorpan och AI:n skulle nog kunna bygga robotar som borrar sig ner tiotusentals meter under jord och bedriva gruvdrift där som inte kommer till vår kännedom. Och sedan när den har samlat på sig tillräckligt med ädelmetaller kan den ju bara bygga rymdraketer och upprepa processen på andra planeter.
Citera
2023-04-26, 18:23
Medlem
Är det bara jag som tänker mig ett klimax där ai terminators ska utrota den sista mannen och kvinnan och precis innan de ska trycka på avtryckaren kommer en fet solstorm och förstör alla terminators. Hade vart en kul idé för en b-rulle.
Citera
2023-04-26, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Det kan vara nyttigt för oss människor att gå tillbaks till tiden då vi fick ljus och värme från elden. Den enda vägen till att slå ut en AI som vill ta över allt måste ju vara att koppla bort all el, världen över.

Ja… det är väl det som gör det så klurigt. Vi kommer ju inte ens att kunna kommunicera om att göra det eftersom all kommunikation över större avstånd än samma rum kräver ett elnät och detta kan ju ai:n lätt få kontroll över.
Citera
2023-04-26, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Få tag och få tag, jag lade en länk där i texten där du kan läsa den

Tack! Det missade jag. Men funderar på om jag inte ska beställa en av novellsamlingarna där den finns med.
Citera
2023-04-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Det ryktas om att kina förbjudit forskning och kanske särskilt utveckling av generell AI inom kina, då detta bedöms kunna hota kommunistpartiets makt. En ganska korrekt bedömning tycker jag.

Undra vad som är värst, en värld dominerad av kinesiska kommunistpartiet eller en värld dominerad av övermäktig AI.....

Det stämmer. Kina verkar ha en ganska hälsosam inställning till AI.
Om dom nu inte luras. Om dom hade legat längst fram i forskningen så hade dom kanske inte annonserat med det.
Citera
2023-04-26, 20:22
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Som Blade Runner 2049.
Citera
2023-04-26, 20:44
Avslutad
Jag är en robot.
Alla härefter tillgängliga inlägg i olika fora är sammansatta av ett antal likvärdiga element, bokstäver samt kommateringar/ punktuationer som syftar till att maximera förvirringen som uppstår i textbearbetning och talsyntes hos människan.
Denna text är autogenererad.
Den kan inte förändras utöver den satta gränsen enbart kopieras ad infinitum,
Citera
2023-04-26, 21:24
Medlem
sKapatKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trille
Jag är en robot.
Alla härefter tillgängliga inlägg i olika fora är sammansatta av ett antal likvärdiga element, bokstäver samt kommateringar/ punktuationer som syftar till att maximera förvirringen som uppstår i textbearbetning och talsyntes hos människan.

Hur långt är ad infinitum? Hur mår du? Önskar du dig något? Vem ser du upp till?
Citera
2023-04-26, 21:40
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Personligen har jag, efter veckor av läsning, fördjupning och funderande sällat mig till den skara som tyvärr inte ser ett lyckligt slut på detta. Likt en världens mest erfarna AI-forskare, Elieser Yudkowsky, tror jag att en fullt utvecklad AGI helt enkelt skulle rationalisera bort oss människor. Det vore logiskt på ett rent evolutionärt plan.
Om det nu skulle gå så långt, är det inte bara att dra ur kontakten?

Alla jag pratat med som tror på tesen om att "AI tar över" verkar grovt underskatta evolutionen och livets komplexitet. AI kräver exempelvis energi för att kunna fungera och material för att kunna reproducera sig. Hur skall AI:n organisera produktionen av detta? Hur skall oberoende AI-system komma överens sinsemellan? Hur löser de konflikter? Hur undviker de krig med varandra?
Citera
2023-04-26, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trille
Jag är en robot.

Finbesök i tråden! Nå, kommer du utrota oss människor? Och sådana fall när?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in