2023-04-26, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Nej det anser jag inte. Men det du beskriver finns det andra starka makter, liksom Ryssland, som håller på med. Och ja det görs därför makterna är starka, sen varför, ja spelar det någon roll?

Så du skriver en sak men tycker egentligen något annat? Just frågan "varför saker händer" har du ju argumenterat för, men sedan säger att det inte spelar någon roll. Utan det händer bara för att "Putin kan"?

Inser du inte fiaskot?
Citera
2023-04-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Enligt deras interna kommunikation inom militären som signalspaning avslöjat är förlusterna cirka 110 tusen. I slutet av februari dock.

Även det är stora förluster. Oacceptabla förluster för ett krig som var onödigt att starta.
Citera
2023-04-26, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Ja, det är helt ofattbara förluster man tar. Jag tror dock att Kreml tänkt vinna det här kriget till vilket pris som helst när det gäller soldatförluster. Just människoliv är man helt obrydda över. På det området har man alltid haft en fördel gentemot sina motståndare.
Däremot är man extremt känslig för att förlora ansiktet eller att man personligen skulle behöva göra avkall på rikedom eller makt. Skiktet under Putin respekterar bara honom så länge han visar att han är starkast och brutalast. Om Putin skulle visa sig blödig så blir han genast släpad till röda torget för att knullas med en bajonett i stjärten, inför allmän beskådan. Det sjuka är att Putin på ett sätt befäster sin makt genom att sinneskallt offra ryssar på slagfältet. I hans värld så är det en styrka att visa sig hänsynslös mot såväl sina egna som fienden. Troligen är det allra viktigast att de egna fruktar honom.

Ganska bra analys. Men jag tror att någon kraft inom Ryssland växer fram som avlägsnar honom.
Citera
2023-04-26, 21:29
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Det där har jag försökt att förklara för Ukrainadårarna i tråden, men det är meningslöst. De har läget klart för sig, och vägrar att ta till sig vad Ryssland redan från början tillkännagav sina avsikter med specialoperationen.

Ja du har totalt misslyckats. Det är ju trist, för dig.

Läser man din historik, har du många uttalanden som är helt off.
Du kör med dina teorier.

Funkar inte i ett sammanhang där en mycket stor majoritet står bakom Ukrainas rätt att försvara sig mot Rysslands invasion av Ukraina.
Folkrätten och andra sådana dära småsaker.
Men det skiter du i och hyllar en facist och krigsbrottsling.
Citera
2023-04-26, 21:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Oj det var spännande nyheter. Då vägen ser torr ut undrar man om det är dags dato på uppgiften. Utifallatt är det ruggigt glädjande och just vad man hoppats på 👍🇺🇦
Kom ut en översättning nu på dagens "rant" från flintskallen Prigozhin.. Han ger Wagner 2-3 veckor till sen är det slutet för de. Låter ju nästan för bra för att vara sant.

Citat:
We will last another 2-3 weeks until the last bullet remains in the rifle magazine.

https://twitter.com/wartranslated/status/1651306010907115552
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-04-26 kl. 21:36.
Citera
2023-04-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ryssarnas uttalade mål är att demilitarisera Ukraina, alltså att förstöra stridskrafterna och därigenom skydda den rysktalande delen av Ukraina. Att inta Bakhmut har inte varit ett mål i sig, utan ett steg på vägen att samtidigt mala ned ukrainska stridskrafter på vägen mot Sloviansk och Kramatorsk. Tror man att ryssarna förlorat mer manskap än Ukraina i Bakhmut så är det klart att man invänder mot dem som anser att detta verkar gå ryssarnas väg. Uppfattar man saken som att Ukraina hela tiden lider större förluster just därför att striderna förs som de gör eftersom att ryssarna har taktpinnen, så ser man det annorlunda. Det talas om en offensiv och det finns stora möjligheter för Ukraina att ta tillbaka stora områden. Frågan är till vilket pris och om de har möjlighet att hålla det de möjligen lyckas ta tillbaka.

Enligt segerkrönikan i rysk media 2 dagar efter fullskaliga invasionen var huvudanledningen att erövra Ukraina och lägga landet under Ryssland.
Citera
2023-04-26, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Här ger jag dig rätt. Utvidgningen av NATO sätter stopp för rysspackets möjligheter att leka Allan i sitt närområde, så det är klart de känner sig hotade. På samma sätt som den lokala gangsterligan känner sig hotad när polisen dyker upp och skyddar civilbefolkningen; det är så man ska se på detta "hot".

Ryssarna kan inte härja fritt i våldtäkts- och mördarorgier längre, so fucking sad.
detta är ganska bra beskrivet hur det troligen förhåller sig med att ryssland säger de är under hot,,
Citera
2023-04-26, 21:35
Medlem
attogs avatar
Citat:
Jo men nu är det ju inte dokumentens äkthet som är huvudsaken här. Huvudsaken är ställningen på slagfältet. Nästan allt talar till ryssarnas fördel med de utgångspunkter som råder för tillfället. De läckta dokumenten liksom de inom området kunniga visar samma sak. Ja och om du inte accepterar uppgifterna och dessa herrars omdöme så förändrar ju det ingenting i sak. Styrkeförhållandena talar fortfarande till ryssarnas fördel.

Kul kille.
Börjar inlägg med utgångspunkt från ett dokument.
När det visar sig att han är ute och cyklar, då!
Då är inte dokumenten viktiga.

Vad vinner du att sitta och ljuga och hitta på?
Vems gillande får du då?
Bonus av någon?
Citera
2023-04-26, 21:35
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Är eller inte. Det är frågan hur det upplevs. Det upplevs tydligen som ett hot med tanke på konsekvenserna.
Så de har startat ett krig bara på hur de upplever det. Men det svarar ändå inte hur Nato kan vara ett existentiellt hot. Om Rysslands existens står och faller med om Ukraina är med i Nato eller inte, måste man väl ändå ha ett sätt som Ryssland ska upphöra att existera på grund av det. Hur ska det går till?

Men jag tror du delvis har rätt här. Ryssarna lider av chauvinism och storhetsvansinne och vill leka stormakt. Så det de kallar ett existentiellt hot mot Ryssland, är ett hot mot deras existens som ett expansivt imperium. Vilket är helt korrekt. Men det finns inget existentiell hot mot Ryssland som sådant. De som tror det, förstår inte hur ryssarna tänker och tror att de upplever landet Ryssland som hotat, så är det inte. Det är bara existensen av deras felaktiga självbild av Ryssland som är hotad egentligen.
Citera
2023-04-26, 21:40
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad som hände, men jag skickade faktiskt ett svar. Provar igen.

För Ryssland är natoutvidgningen ett existetiellt hot. Ryssland försökte få till en dialog som tyvärr avvisades av väst. Och så fick vi krig. Relationerna till väst är nog svåra att reparera på kort sikt, men Ryssland har ju vänt sig mot öst och satsar på BRICS i stället. Det är ju faktiskt så att väst utgör 20% av världens befolkning och resten räcker nog till för att hitta på någonting i alla fall.

För egen del blev jag väldigt överraskad av att det inte förhandlades fram en överenskommelse innan striderna bröt ut, en överenskommelse som byggde på minskavtalen, en överenskommelse som gjort att Europa kunde ha fortsatt att handla olja och gas förmånligt. Det hela är ett sådant gigantiskt misslyckande, då spänningarna efter kalla kriget hade lagt sig. Jag håller USA anvarigt för dagens situation och EU är medskyldigt. Det går inte att blunda för att Ukraina använts som redskap för att provocera Ryssland med ett hot som de uppfattat som existentiellt. Det hela är sorgligt.

Vi behöver inte böja knä för Ryssland. Oljepriset är lågt eftersom Ryssland säljer till lågt pris till framförallt Indien. Ryssland tvingas rea ut oljan och vi har lågt pris. Man måste säga att Europa är ganska flexibla ändå.
Citera
2023-04-26, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Precis som Ryssarna vill. Zelensky fortsätter att mata på med kanonmat.
Ukrainas stridskrafter blir förintade i Bakhmut. Våroffensiven blir inte av, brist på manskap.

Kolumnen!!! ser inte ut att vara på väg mot Bakhmut. Det ser lite för torrt ut. Det måste vara någon annanstans än Bakhmut, kan vara längre söderut.

Operationerna i Bakhmut påverkar inte förberedelserna till offensiver i andra områden mer än att det också binder upp betydande ryska resurser.
Citera
2023-04-26, 21:48
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad som hände, men jag skickade faktiskt ett svar. Provar igen.

För Ryssland är natoutvidgningen ett existetiellt hot. Ryssland försökte få till en dialog som tyvärr avvisades av väst. Och så fick vi krig. Relationerna till väst är nog svåra att reparera på kort sikt, men Ryssland har ju vänt sig mot öst och satsar på BRICS i stället. Det är ju faktiskt så att väst utgör 20% av världens befolkning och resten räcker nog till för att hitta på någonting i alla fall.

För egen del blev jag väldigt överraskad av att det inte förhandlades fram en överenskommelse innan striderna bröt ut, en överenskommelse som byggde på minskavtalen, en överenskommelse som gjort att Europa kunde ha fortsatt att handla olja och gas förmånligt. Det hela är ett sådant gigantiskt misslyckande, då spänningarna efter kalla kriget hade lagt sig. Jag håller USA anvarigt för dagens situation och EU är medskyldigt. Det går inte att blunda för att Ukraina använts som redskap för att provocera Ryssland med ett hot som de uppfattat som existentiellt. Det hela är sorgligt.
Ryssland hade attackerat Ukraina ändå man hade redan förberet allt. Ryssland hade enbart kunnat ge fan i Ukraina så hade dom inte suttit där dom sitter. Nu med finland i nato och en idiot som styr Ryssland så är dom hotade. Fram baseras nato luftvärn mot kolahalvön så kommer nästan 50% av ryska icbms skjutas ner direkt dom avfyras. Dom hinner inte få tillräckligt med höjd och fart. Tror det är bra med 2 jämnlika parter när det gäller kärnvapen. Om 3-4år har Ryssland inte en chans i ett kärnvapenkrig och det är faktiskt lite oroande. Men det är en situation dom själva satt sig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in