2023-04-26, 20:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Uppdatering Artemovsk/Bakhmut.

Breaking news, significant russian breakthrough
https://www.youtube.com/watch?v=o8sk_qSUx54
Significant breakthrough = Ryss-svinen tog en bilparkering.
Citera
2023-04-26, 20:34
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
En rätt så fet konvoj från UAF på väg mot Bakhmut. Nu får den flintskallige korvförsäljaren snart hålla i hatten!!

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1651285307805802497

https://t.me/Donbas_Operativniy/36463

Precis som Ryssarna vill. Zelensky fortsätter att mata på med kanonmat.
Ukrainas stridskrafter blir förintade i Bakhmut. Våroffensiven blir inte av, brist på manskap.
Citera
2023-04-26, 20:38
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Ryssland försökte inte få till en "dialog" angående natoutvidgning. Ryssland försökte diktera att natos östra gräns inte skulle få flytta sig.
Anser du det moraliskt? Lagligt? Etiskt? Att Putler ska få välja vilka som har rätt att ansluta sig till nato?

Alltså den här frågan dyker upp titt som tätt. Länder med stor våldspotential är stora och starka. Det måste man förhålla sig till. De styrande i Ukraina har lurats in i denna konflikt med Ryssland med tron att de skulle backas upp. Det är för djävligt rent ut sagt, men inte desto mindre sant.
Citera
2023-04-26, 20:39
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Precis som Ryssarna vill. Zelensky fortsätter att mata på med kanonmat.
Ukrainas stridskrafter blir förintade i Bakhmut. Våroffensiven blir inte av, brist på manskap.
Nu tror jag inte att Ukrainas planerade offensiv kommer att skötas av enbart skyttesoldater.
Citera
2023-04-26, 20:42
Medlem
Sqrbankens avatar
Stark intervju. Hela denna ukrainska soldat, hela hans väsen, är verkligen ett vandrande persona av en mörk, hemsk, fruktansvärd men samtidigt ... vacker (ordval?) dikt. Läser in en sådan grönjävulsk fin själ karln, en själ som verkligen torterats sönder totalt av allt han sett och upplevt.

https://youtu.be/GeelZuwRxhY
Citera
2023-04-26, 20:44
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Nu tror jag inte att Ukrainas planerade offensiv kommer att skötas av enbart skyttesoldater.

Du menar att Ukraina sätter in sitt flygvapen?
Citera
2023-04-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Alltså den här frågan dyker upp titt som tätt. Länder med stor våldspotential är stora och starka. Det måste man förhålla sig till. De styrande i Ukraina har lurats in i denna konflikt med Ryssland med tron att de skulle backas upp. Det är för djävligt rent ut sagt, men inte desto mindre sant.
Ja Ryssland lovade dyrt och heligt att skydda Ukraina för tid och evighet efter Ukraina gav sina kärnvapen till Ryssland. Vi har alla lärt oss den läxan att aldrig mer lita på Ryssland och deras löften.
Citera
2023-04-26, 20:48
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Så hur ska ryssland uppfattas som en motpol till NATO när det inte ens kan slå ut Ukraina på 1 + år? Plus att de raderat ut allt sitt moderna material och det mesta av sina tränade trupper.

Med tanke på att ryssen hävdar den starkes rätt, hur ska det gå nu när de är på botten plus att hela väst rustar för fullt.

Vad tänker du om att ryssen blir svagare dag för dag medans väst/NATO blir starkare för varje dag?

Jag vet inte om Ryssland har någon ambition att bli en motpol till Nato. Putin frågade ju om Ryssland fick gå med. Däremot är Nato ett redskap i USA:s händer att vara ett hot mot Ryssland, det borde de flesta fatta vid det här laget. Framtiden är svår att sia om men frågan är om inte USA är på väg att släppa kriget i Ukraina för att ta sig an nästa provokation mot Kina med Taiwan som redskap den här gången. Det blir väl nollorna i ledningen av EU och övriga europeiska stater som får skiten USA satt i gång i Ukraina i sitt knä och gladeligen tar emot dyngan utan att säga emot, på samma vis som man låtit USA spränga Nord stream utan några konsekvenser.
Citera
2023-04-26, 20:48
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Jag vet inte vad som hände, men jag skickade faktiskt ett svar. Provar igen.

För Ryssland är natoutvidgningen ett existetiellt hot.
Vad du säger är f*ck Putin som är ett existellt hot mot Ryssland - om du inte försöker dig på att ljuga bort att konsekvensen av invasionen är det motsatta - en Nato-utvidgning. I det gör du den andra geopolitiska idioten Putin sällskap med den skillnaden att du har facit - vilket gör dig till en större idiot.
Senast redigerad av Taggad 2023-04-26 kl. 20:50.
Citera
2023-04-26, 20:50
Medlem
Citat:

För Ryssland är natoutvidgningen ett existetiellt hot. Ryssland försökte få till en dialog som tyvärr avvisades av väst. Och så fick vi krig. Relationerna till väst är nog svåra att reparera på kort sikt, men Ryssland har ju vänt sig mot öst och satsar på BRICS i stället. Det är ju faktiskt så att väst utgör 20% av världens befolkning och resten räcker nog till för att hitta på någonting i alla fall.

För egen del blev jag väldigt överraskad av att det inte förhandlades fram en överenskommelse innan striderna bröt ut, en överenskommelse som byggde på minskavtalen, en överenskommelse som gjort att Europa kunde ha fortsatt att handla olja och gas förmånligt. Det hela är ett sådant gigantiskt misslyckande, då spänningarna efter kalla kriget hade lagt sig. Jag håller USA anvarigt för dagens situation och EU är medskyldigt. Det går inte att blunda för att Ukraina använts som redskap för att provocera Ryssland med ett hot som de uppfattat som existentiellt. Det hela är sorgligt.

Detta "extensiella hot" är de facto inte av någon extensiell natur, utan snarare provinsiell natur, där Ryssland anser sig äga rätten till länderna i sin närhet. Det faktum att länderna sedan bestämmer själva i enlighet med sin rätt, gör Putin upprörd och behöver svara med totalt onödigt våld. Istället för att satsa på att bygga upp sitt eget land så agerar Putin för sin egen och sitt lands undergång, politiskt ekonomiskt och militärt och en än sämre geopolitisk situation då gränsen mot NATO expanderas i och med Finlands inträde.

Totalt fiasko av Putins Ryssland alltså.
Citera
2023-04-26, 20:51
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Du menar att Ukraina sätter in sitt flygvapen?
Jag har faktiskt ingen åsikt om den saken.
Det enda jag vet är att den ukrainska våroffensiven knappast kommer att bli en upprepning av "Det röda massanfallet"
Citera
2023-04-26, 20:52
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

För Ryssland är natoutvidgningen ett existetiellt hot. Ryssland försökte få till en dialog som tyvärr avvisades av väst. Och så fick vi krig. Relationerna till väst är nog svåra att reparera på kort sikt, men Ryssland har ju vänt sig mot öst och satsar på BRICS i stället. Det är ju faktiskt så att väst utgör 20% av världens befolkning och resten räcker nog till för att hitta på någonting i alla fall.

För egen del blev jag väldigt överraskad av att det inte förhandlades fram en överenskommelse innan striderna bröt ut, en överenskommelse som byggde på minskavtalen, en överenskommelse som gjort att Europa kunde ha fortsatt att handla olja och gas förmånligt. Det hela är ett sådant gigantiskt misslyckande, då spänningarna efter kalla kriget hade lagt sig. Jag håller USA anvarigt för dagens situation och EU är medskyldigt. Det går inte att blunda för att Ukraina använts som redskap för att provocera Ryssland med ett hot som de uppfattat som existentiellt. Det hela är sorgligt.
Men det är bara ryssarnas offermentalitet. Faktum är att idag är Ryssland ett existentiellt hot mot alla sina grannar. Det kan förmodligen inte ens du förneka. Eller kan du förklara hur Nato skulle vara ett existentiellt hot mot Ryssland. Jag tror inte du kan det och då är det svårt att förstå hur du kan tro på den förklaringen?

Nato är inte ett existentiellt hot mot Ryssland även om ryssarna säger sig uppleva det så. Faktum är att Natos utvidgning är inget som Nato driver, utan det är de som hotas av Ryssland, som söker sig dit av rädsla för dem. Däremot är Nato ett hot mot Rysslands expansion.

Enligt mig är det därför Ryssland anfallit Ukraina, inte för att Nato är ett hot mot Ryssland, utan Nato är ett hot mot Rysslands planer på att faktiskt ta över sina grannar. Det de falskeligen kallar ett existentiellt hot är ett egentligen ett hot mot Rysslands planer att härska över andra.

Men som de flesta som ställt sig på Rysslands sida, antar jag att det som drivit dig till det är ditt USA hat. Det verkar vara den gemensamma nämnaren för de flesta som stöder Ryssland. De skulle sälja sin själ till djävulen om de bara kunde skada USA på något sätt och i det här fallet anser jag nog att många gjort det.
Senast redigerad av EnCarte 2023-04-26 kl. 20:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in