Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Jag vet inte vad som hände, men jag skickade faktiskt ett svar. Provar igen.
För Ryssland är natoutvidgningen ett existetiellt hot. Ryssland försökte få till en dialog som tyvärr avvisades av väst. Och så fick vi krig. Relationerna till väst är nog svåra att reparera på kort sikt, men Ryssland har ju vänt sig mot öst och satsar på BRICS i stället. Det är ju faktiskt så att väst utgör 20% av världens befolkning och resten räcker nog till för att hitta på någonting i alla fall.
För egen del blev jag väldigt överraskad av att det inte förhandlades fram en överenskommelse innan striderna bröt ut, en överenskommelse som byggde på minskavtalen, en överenskommelse som gjort att Europa kunde ha fortsatt att handla olja och gas förmånligt. Det hela är ett sådant gigantiskt misslyckande, då spänningarna efter kalla kriget hade lagt sig. Jag håller USA anvarigt för dagens situation och EU är medskyldigt. Det går inte att blunda för att Ukraina använts som redskap för att provocera Ryssland med ett hot som de uppfattat som existentiellt. Det hela är sorgligt.
Men det är bara ryssarnas offermentalitet. Faktum är att idag är Ryssland ett existentiellt hot mot alla sina grannar. Det kan förmodligen inte ens du förneka. Eller kan du förklara hur Nato skulle vara ett existentiellt hot mot Ryssland. Jag tror inte du kan det och då är det svårt att förstå hur du kan tro på den förklaringen?
Nato är inte ett existentiellt hot mot Ryssland även om ryssarna säger sig uppleva det så. Faktum är att Natos utvidgning är inget som Nato driver, utan det är de som hotas av Ryssland, som söker sig dit av rädsla för dem. Däremot är Nato ett hot mot Rysslands expansion.
Enligt mig är det därför Ryssland anfallit Ukraina, inte för att Nato är ett hot mot Ryssland, utan Nato är ett hot mot Rysslands planer på att faktiskt ta över sina grannar. Det de falskeligen kallar ett existentiellt hot är ett egentligen ett hot mot Rysslands planer att härska över andra.
Men som de flesta som ställt sig på Rysslands sida, antar jag att det som drivit dig till det är ditt USA hat. Det verkar vara den gemensamma nämnaren för de flesta som stöder Ryssland. De skulle sälja sin själ till djävulen om de bara kunde skada USA på något sätt och i det här fallet anser jag nog att många gjort det.