Citat:
Den här Murhaf-gossen har som 12-åring dragit hundratusentals kronor i och det tycker jag är spännande med tanke på hans situation. Det har säkert avhandlats i tråden men ni som har koll kan ni svara på följande av mina spontana frågor?
1. Har en familj, och då menar jag främst dom två vuxna, som väntar på permanent uppehållstillstånd ens rätt till förvärvsarbete dvs möjlighet till arbetstillstånd under tiden dom väntar?
2. Om dom lever på någon variant av ekonomiskt bistånd och dom ni drar en vinstlott av den här typen hur mycket kommer då familjen att leva upp av beloppet sannolikt? Pengarna tillhör rent formellt gossen men kommer att trilla in på föräldrarnas konto. Ekonomiskt bistånd kommer rimligen nekas under flertalet års tid?
3. Murhar skriver att han önskar unna sig en mobiltelefon och ett par nya skor för den (kanske?) kvarts miljon han ser ut att dra in men sådant beviljas rimligen redan av ekonomiskt bistånd, inom rimlig gräns för kostnad?
4. Till vilken grad beskattas detta beloppet och i vilka skeden?
5. Hur ser möjligheten ut att kräva tillbaka eventuell restskatt långt efter att man utvisat familjen till tjotahejti?
1. Har en familj, och då menar jag främst dom två vuxna, som väntar på permanent uppehållstillstånd ens rätt till förvärvsarbete dvs möjlighet till arbetstillstånd under tiden dom väntar?
2. Om dom lever på någon variant av ekonomiskt bistånd och dom ni drar en vinstlott av den här typen hur mycket kommer då familjen att leva upp av beloppet sannolikt? Pengarna tillhör rent formellt gossen men kommer att trilla in på föräldrarnas konto. Ekonomiskt bistånd kommer rimligen nekas under flertalet års tid?
3. Murhar skriver att han önskar unna sig en mobiltelefon och ett par nya skor för den (kanske?) kvarts miljon han ser ut att dra in men sådant beviljas rimligen redan av ekonomiskt bistånd, inom rimlig gräns för kostnad?
4. Till vilken grad beskattas detta beloppet och i vilka skeden?
5. Hur ser möjligheten ut att kräva tillbaka eventuell restskatt långt efter att man utvisat familjen till tjotahejti?
Elegant, intressanta frågeställningar, rent regelmässigt borde ju denna extrainkomst kvittas mot erhållna ekonomiska bistånd familjen erhåller… oavsett om det är barnets tillgångar, det kan inte vara skyddat på något sätt, alla familjens tillgångar måste som exempelvis stöd från Socialen vara helt uttömda för att få försörjningsstöd… detta måste bevakas och kontrolleras så det blir rättvist. Familjen har ju redan fått miljontals kronor i bidrag under sina +12 år som asylsökande….