2023-04-26, 17:52
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ukrainas regering meddelar att de håller med kinesen om vissa saker i deras "fredsplan". Att man under inga omständigheter kan använda kärnvapen. Och att man inte får ta "nuclear facilities" (kärnkraftverk?) som gisslan.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1651245735189397506
Säger ju allt om kinas snack, såna saker är ju självklarheter som inte betyder nåt.
Kina har ingen riktig fredsplan.
Citera
2023-04-26, 17:54
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Krymbron lär ryka framöver. Utan den är det svårt hålla krym i längden.

Ju snabbare desto bättre, men det tycks ju vara svårt att komma åt bron i dagsläget, annars hade den vart borta för längesen.
Citera
2023-04-26, 17:58
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ok. Du tror inte att förlusterna är avgörande för utgången av kriget, men någon betydelse borde de väl ha? Striderna förs ju mellan två militärmakter och just vad det handlar om är ju att de försvagar varandra genom att tillfoga varandra förluster. Att förlora manskap är ju en sak, men det handlar ju även om materiel, alltså vapen och ammunition. Dessutom infrastrukturen för att kunna flytta omkring prylarna. Statens ekonomiska bas och uthållighet kommer ju också till, kanske är den det viktigaste. Till slut så tar det slut. Man kommer överens om hur förhållandet ser ut och kan ställa krav utifrån det. Den som lidit mest förluster, den som förlorat, är den som får finna sig i vad den starkare parten önskar.

Jag uppfattar det som om Ukrainas position hela tiden försämras, alltså att de faktiska förhållandena för en uppgörelse blir sämre ju längre tid striderna förs. Visst, det kan ske något omvälvande som förändrar detta, men som det ser ut pekar det inte i Ukrainas favör. Och det har med förlusterna att göra enligt min uppfattning.

Vad du tycker om Ukraina är ju rätt klart, men vad tycker du om rysslands position?

Som militär stormakt och motpol till NATO?

Deras framtida relationer med väst?

Deras framtida ekonomi?
Citera
2023-04-26, 18:01
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Röka och ett bristfälligt underlag är en dålig kombo!
De är ju fan ta mig helt värdelösa!!! Film på MIG-31:an innan den slår i backen/sjön:

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/12zk5gz/a_military_supersonic_mig31_aircraft_just/?utm_source=share&utm_medium=android_app&utm_name= androidcss&utm_term=1&utm_content=share_button

Hur många jävla stridsplan har nu bitit i dammet, låååångt från krig och front dessutom, sedan 22:a feb 2022? Och trollen i tråden hävdar att "Sanktionerna inte biter. Ekonomin blomstrar". Pyttsan!!! Värdelöst underhåll på de mest "moderna" prylar de har. Som när amerikanarna flabbade ihjäl sig när de inventerade en beslagtagen T80.

Jävla pissryssar!
Citera
2023-04-26, 18:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Krymbron lär ryka framöver. Utan den är det svårt hålla krym i längden.

Ett klipp där Krymbron nämns.

https://youtu.be/NQLWE__W_II

Inte osannolikt att Ukraina förstör bron med Hrim-2 vad jag förstår.

Man väntar antagligen till ett tillfälle när det ger bäst effekt och gynnar målsättningen optimalt.
Citera
2023-04-26, 18:05
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ok. Du tror inte att förlusterna är avgörande för utgången av kriget, men någon betydelse borde de väl ha? Striderna förs ju mellan två militärmakter och just vad det handlar om är ju att de försvagar varandra genom att tillfoga varandra förluster. Att förlora manskap är ju en sak, men det handlar ju även om materiel, alltså vapen och ammunition. Dessutom infrastrukturen för att kunna flytta omkring prylarna. Statens ekonomiska bas och uthållighet kommer ju också till, kanske är den det viktigaste. Till slut så tar det slut. Man kommer överens om hur förhållandet ser ut och kan ställa krav utifrån det. Den som lidit mest förluster, den som förlorat, är den som får finna sig i vad den starkare parten önskar.

Jag uppfattar det som om Ukrainas position hela tiden försämras, alltså att de faktiska förhållandena för en uppgörelse blir sämre ju längre tid striderna förs. Visst, det kan ske något omvälvande som förändrar detta, men som det ser ut pekar det inte i Ukrainas favör. Och det har med förlusterna att göra enligt min uppfattning.

Kritiska massan gällande soldater är helt avgörande i denna form av krigföring. Och med största sannolikhet leder till att någon sida behöver vika sig om kriget avslutas på slagfältet.
Citera
2023-04-26, 18:06
Medlem
Citat:

”Erfarna bedömare” gör andra bedömningar, d.v.s. att de faktiska förhållandena blir bättre för Ukraina ju längre tid striderna förs. Hur lång tid kommer det att ta innan ryssarna börjar tulla på lagret av T-34?
Citera
2023-04-26, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ett klipp där Krymbron nämns.

https://youtu.be/NQLWE__W_II

Inte osannolikt att Ukraina förstör bron med Hrim-2 vad jag förstår.

Man väntar antagligen till ett tillfälle när det ger bäst effekt och gynnar målsättningen optimalt.
Krymbron lär vara världens mest fortifierade byggnadsverk. Det kommer att krävas list för att komma åt den.
Citera
2023-04-26, 18:19
Medlem
HAARPs avatar
Uppdatering Artemovsk/Bakhmut.

Breaking news, significant russian breakthrough
https://www.youtube.com/watch?v=o8sk_qSUx54
Citera
2023-04-26, 18:22
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Kritiska massan gällande soldater är helt avgörande i denna form av krigföring. Och med största sannolikhet leder till att någon sida behöver vika sig om kriget avslutas på slagfältet.

Menar du helt enkelt att antal soldater är det som avgör?
Citera
2023-04-26, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Uppdatering Artemovsk/Bakhmut.

Breaking news, significant russian breakthrough
https://www.youtube.com/watch?v=o8sk_qSUx54

Idag igen... måste vara 100+ gången ukrainas älmhult råkar ut för "significant russian breakthrough"...
Citera
2023-04-26, 18:30
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Menar du helt enkelt att antal soldater är det som avgör?

Skulle snarare säga de som börjar få problem att ersätta förluster. Det är inte jag som påstår utan militär expertis bedömning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in