Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jag tror inte kriget avgörs på kort eller medellång sikt av förlusterna på endera sidan. De är alldeles för låga för det. Se inlägg ovan med jämförelse ovan med Frankrike under WWI.
Ok. Du tror inte att förlusterna är avgörande för utgången av kriget, men någon betydelse borde de väl ha? Striderna förs ju mellan två militärmakter och just vad det handlar om är ju att de försvagar varandra genom att tillfoga varandra förluster. Att förlora manskap är ju en sak, men det handlar ju även om materiel, alltså vapen och ammunition. Dessutom infrastrukturen för att kunna flytta omkring prylarna. Statens ekonomiska bas och uthållighet kommer ju också till, kanske är den det viktigaste. Till slut så tar det slut. Man kommer överens om hur förhållandet ser ut och kan ställa krav utifrån det. Den som lidit mest förluster, den som förlorat, är den som får finna sig i vad den starkare parten önskar.
Jag uppfattar det som om Ukrainas position hela tiden försämras, alltså att de faktiska förhållandena för en uppgörelse blir sämre ju längre tid striderna förs. Visst, det kan ske något omvälvande som förändrar detta, men som det ser ut pekar det inte i Ukrainas favör. Och det har med förlusterna att göra enligt min uppfattning.