2014-08-11, 13:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hennes sambo inblandad?

Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Men jag funderar på om det inte kan ha varit antingen självmord i hastigt mod, så att säga, eller helt enkelt en olycka.

Men det är klart, eftersom det tydligen var så att hon blev misshandlad av sambon och han en månad senare tar sitt eget liv så kan man jun undra...

Och om hon hade planer på att ta sitt eget liv kan man ju undra varför hon betedde sig som hon gjorde emot sitt barn. Det rimliga att tänka vore väl att om man planerar att begå självmord och ens barn kommer och hälsar på en borde man väl helt enkelt bete sig mer som om man tog adjö?

Lite mer som om man tog ett värdigt adjö helt enkelt.

Naturligtvis kan det både ha kunnat vara en olycka eller ett självmord. Fast jag undrar ju ändå om inte sambon på något sätt var inblandad i hennes försvinnande?

Varför gick han och tog livet av sig själv enbart en månad efter hennes försvinnande?
Citera
2014-08-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Naturligtvis kan det både ha kunnat vara en olycka eller ett självmord. Fast jag undrar ju ändå om inte sambon på något sätt var inblandad i hennes försvinnande?

Varför gick han och tog livet av sig själv enbart en månad efter hennes försvinnande?

Han kanske fattade att han kan ha drivit henne i döden och kunde inte hantera det.

Någon som vet om det fanns vittnesmål på t.ex något högljutt gräl eller så efter det att Nadja lämnat hemmet den kvällen?
Citera
2014-08-12, 07:55
Medlem
Silvertrouts avatar
Ja sambons självmord bara en månad efter det att Mirja försvann gör sambon misstänkt.
Jag tror inte att Mirja tog sitt eget liv, om hon gick ut i natten för att ta sitt liv, förmodligen full och hoppat i något vatten drag hade hon förmodligen hittats.

Mirja var också rädd för sambon, frågan är då om sambon var klar nog att få undan Mirjas kropp på natten och hade han tillgång till bil?

Mirja var ju redan arg och upprörd på kvällen, hennes humör kunde säkert reta upp sambon och kanske just det bråket att Mirja slängt ut Nadja eskalerade senare på kvällen med dödlig utgång.

Det vore intressant att få veta mer om sambon.

Att Mirja gick ut och råkade springa på en mördare eller att hon fortfarande lever med annan identitet ser jag mer som osannolikt
Citera
2014-08-13, 14:11
Medlem
Hur lång tid brukar det gå mellan det att en person försvinner och man anmäler denne försvunnen?
Senast redigerad av Hiitsme 2014-08-13 kl. 14:13.
Citera
2014-08-22, 11:25
Medlem
Silvertrouts avatar
Citat:
Hur lång tid brukar det gå mellan det att en person försvinner och man anmäler denne försvunnen?

Det är nog olika beroende på den försvunnes anhöriga kompisar osv och hur den försvunnes sinnesstämning var vid försvinnandet.

Allt mellan några timmar till en vecka skulle jag tro
Citera
2014-09-10, 08:07
Medlem
Citat:
Men jag funderar på om det inte kan ha varit antingen självmord i hastigt mod, så att säga, eller helt enkelt en olycka.

Men det är klart, eftersom det tydligen var så att hon blev misshandlad av sambon och han en månad senare tar sitt eget liv så kan man jun undra...

Och om hon hade planer på att ta sitt eget liv kan man ju undra varför hon betedde sig som hon gjorde emot sitt barn. Det rimliga att tänka vore väl att om man planerar att begå självmord och ens barn kommer och hälsar på en borde man väl helt enkelt bete sig mer som om man tog adjö?

Lite mer som om man tog ett värdigt adjö helt enkelt.

Har ju svårt att tro på självmord när kroppen inte hittats.
Citera
2014-09-10, 21:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tror inte heller på självmord.

Citat:
Ursprungligen postat av urusel
Har ju svårt att tro på självmord när kroppen inte hittats.

Nej jag tror inte heller på att Mirja Nyman begick självmord. Ej heller olycka.
Citera
2014-09-11, 11:41
Bannlyst
Namnet låter finskt, eller kanske estniskt. Kan Mirja ha lämnat landet och stuckit exempelvis till Finland? Hon kanske sitter och dricker kaffe i Helsingfors och funderar på att det kan vara dags att leta rätt på dottern.
Citera
2014-09-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molndans
Namnet låter finskt, eller kanske estniskt. Kan Mirja ha lämnat landet och stuckit exempelvis till Finland? Hon kanske sitter och dricker kaffe i Helsingfors och funderar på att det kan vara dags att leta rätt på dottern.

Fast varför har hon inte tagit kontakt med henne tidigare i så fall?
Citera
2014-09-11, 17:02
Bannlyst
Citat:
Fast varför har hon inte tagit kontakt med henne tidigare i så fall?
Skäms över missbruk och att hon är en dålig mamma.
Orkar inte höra sin dotter säga till henne att fara åt helvete.

Det är nog osannolikt att hon är vid liv, men det händer faktiskt att folk sticker till andra länder och sen dyker upp i sitt hemland något decennium eller två senare, när personen redan är dödförklarad.

Vet inte hur pass nära samarbete Sverige och Finland har. Men var Mirja finsk medborgare och kunde glida tillbaka i samhället oförbemärkt så är det i alla fall värt att överväga.

Jag kan inte estniska och jag tippar att det rör sig om finnar och inte ester. Men är det så att de är ester så kan hon ha försvunnit dit.

Det går ju inte att se vilka landgränser folk korsar inom EU. Så länge en person inte flyger eller åker stor färja så kan man resa hela Europa utan att identifiera sig. Innan 9-11 var det rätt slappt på många håll med ID koll. Det var just under de sällsynt öppna åren mellan Sveriges och Finlands EU medlemskap och 9-11 som Mirja försvann. Det kan också tänkas att hon sitter på solkusten och pimplar cocktails.

Men jag håller naturligtvis med om att det verkar mer realistiskt att någon klådde upp henne för hårt och att hon ligger under mossan i skogen, eller att hon hoppade i floden i ögonblickets ingivelse och försvann. Men som sagt, det händer att folk dyker upp och helt enkelt varit i något annat land.
Citera
2014-09-11, 17:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Scenario.

Citat:
Ursprungligen postat av molndans

Visst naturligtvis är ju det mesta möjligt eftersom ingen av oss vet. Hur som helst så tror inte jag på detta scenario.
Citera
2014-09-11, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Jaså gjorde han? I så fall tror jag så här:

Han klådde upp henne, hon föll och slog huvudet, fick en aneurism eller på något sätt dog, oavsiktligt till följd av misshandel.

Han får panik, gömmer kroppen långt innen i skogen.

Det går en månad under vilken han får allt sämre samvete, mår dåligt, tror att han kommer åka dit och känner sig allmänt usel.

Han tar livet av sig.

Men jag tycker polisen ska ordentligt undersöka om det kan vara så att hon finns i Finland. Kolla att hon inte har haft någon som helst kontakt med myndigheter där, inga bankkonton eller något alls som tyder på att hon skulle finnas där.

Nu vet ju inte jag hur finsk hon är, det kanske enbart är ett gammalt familjenanmn sen ett sekel tillbaka. Men jag tippar på att hon har någon form av nutida anknytning till Finland med ett sånt helfinskt namn. Därför borde det kollas ordentligt.
Senast redigerad av molndans 2014-09-11 kl. 17:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in