Citat:
Ursprungligen postat av
Hiitsme
Fast varför har hon inte tagit kontakt med henne tidigare i så fall?
Skäms över missbruk och att hon är en dålig mamma.
Orkar inte höra sin dotter säga till henne att fara åt helvete.
Det är nog osannolikt att hon är vid liv, men det händer faktiskt att folk sticker till andra länder och sen dyker upp i sitt hemland något decennium eller två senare, när personen redan är dödförklarad.
Vet inte hur pass nära samarbete Sverige och Finland har. Men var Mirja finsk medborgare och kunde glida tillbaka i samhället oförbemärkt så är det i alla fall värt att överväga.
Jag kan inte estniska och jag tippar att det rör sig om finnar och inte ester. Men är det så att de är ester så kan hon ha försvunnit dit.
Det går ju inte att se vilka landgränser folk korsar inom EU. Så länge en person inte flyger eller åker stor färja så kan man resa hela Europa utan att identifiera sig. Innan 9-11 var det rätt slappt på många håll med ID koll. Det var just under de sällsynt öppna åren mellan Sveriges och Finlands EU medlemskap och 9-11 som Mirja försvann. Det kan också tänkas att hon sitter på solkusten och pimplar cocktails.
Men jag håller naturligtvis med om att det verkar mer realistiskt att någon klådde upp henne för hårt och att hon ligger under mossan i skogen, eller att hon hoppade i floden i ögonblickets ingivelse och försvann. Men som sagt, det händer att folk dyker upp och helt enkelt varit i något annat land.