2023-04-26, 07:17
Medlem
Sidhellacopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Det är väl en fin historia tänker jag, grattis till grabben som är smart nog att öppna webshop liksom. Fick säkert hjälp men spelar det någon större roll, alla får ju det i någon utsträckning.

PK-dräggen som försöker parasitera på det här kan fortfarande dra åt helvete dock.

Det är Majblommor som skappat webb-shoppen. Killen har inte gjort någonting själv.
Citera
2023-04-26, 07:19
Medlem
Tycker det är jäkligt trist samt orättvist mot alla de unga majblomme-försäljare som just nu kämpar utanför butiker etc, och så går all cred till någon som inte säljer själv.

Usel journalistik att ens lyfta fram honom från början och organisationen borde självklart se över sina rutiner. Borde inte gå att nätshoppa majblommor från en enskild försäljare utan någon form av kontakt med denne.
Citera
2023-04-26, 07:22
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Smart ! Nu blir det inte lika svårt att få uppehållstillstånd, för pojke med familj.
Citera
2023-04-26, 07:28
Medlem
Vilka är SD-kärringarna som Jimmie nu tröttnat på?
Citera
2023-04-26, 07:33
Medlem
Skall förresten bli kul att följa när grabben skall leverera till alla han sålt till. Blir många och långa rundor på cykeln. Man undrar hur han skall få plats med allt hemma när långtradarna kommer med sändningen. Kommer han bli klar med utdelning till alla på ett par dagar? Nej, han måste nog kontakta jultomten.

För inte sköts väl även leveranserna centralt? Den delen är självklart viktig för kidsen att lära sig. Hela konceptet är ju att barn kämpar för andra barn, samtidigt som de lär sig en hel del på livets första ”jobb”.

Att lära barn att ”någon annan gör jobbet” är liksom ingen bra utbildning.
Citera
2023-04-26, 07:35
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Är det helt plötsligt 2 miljoner han sålt för nu? 200 plus 112 000 i dricks var det ju.
Alla vill vara med på tåget för vem vill inte kunna glänsa på sociala medier att man var med och lyfta fram denna hjälte?
Citera
2023-04-26, 07:37
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Kan man inte använda detta för att tvätta pengar?

Om du vill förlora 90% av dina pengar.
Citera
2023-04-26, 07:45
Medlem
Mindbreaths avatar
Inte ens majblommorna får vara ifred från kapitalist jävlarna...
Citera
2023-04-26, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Skall förresten bli kul att följa när grabben skall leverera till alla han sålt till. Blir många och långa rundor på cykeln. Man undrar hur han skall få plats med allt hemma när långtradarna kommer med sändningen. Kommer han bli klar med utdelning till alla på ett par dagar? Nej, han måste nog kontakta jultomten.

För inte sköts väl även leveranserna centralt? Den delen är självklart viktig för kidsen att lära sig. Hela konceptet är ju att barn kämpar för andra barn, samtidigt som de lär sig en hel del på livets första ”jobb”.

Att lära barn att ”någon annan gör jobbet” är liksom ingen bra utbildning.
Hur tänker du nu?
Det är väl aldrig någon som behövt leverera alla försålda majblommor. Det görs enligt alla spelregler centralt.
Som grabb skickade jag in mina beställningsordrar till Majblomman som skötte leveransen.
När det dom i detta fall rörde sig om en webbshop blir det ju än enklare.
Citera
2023-04-26, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tycker det är jäkligt trist samt orättvist mot alla de unga majblomme-försäljare som just nu kämpar utanför butiker etc, och så går all cred till någon som inte säljer själv.

Usel journalistik att ens lyfta fram honom från början och organisationen borde självklart se över sina rutiner. Borde inte gå att nätshoppa majblommor från en enskild försäljare utan någon form av kontakt med denne.

Jag delar dina synpunkter till fullo. Det är horribelt att inte organisationen kring majblomman agerar och konfiskerar grabbens inkomster. Han har ju inte presterat något själv utan det är en kreativ bekant som möjliggjort detta "bedrägeri".
Intäkterna borde i stället fördelas till alla andra 11-åringar som säljer majblommor på ett hederligt sätt. Sedan kan man naturligtvis ifrågasätta hur människor tänker (om dom tänker) som deltagit i detta tvivelaktiga förfarande.
Citera
2023-04-26, 07:51
Medlem
TheGretaResets avatar
"I början gick det trögt. Sedan gjorde en familjevän ett sociala medier-inlägg som blev viralt"

Så någon "familjevän" startade en social kampanj och "succen" blev ett faktum.

Vad är ens en "familjevän"? I sverige har vå något som heter "vän till familjen" men vederbörande kvalificerade sig inte ens för det så journalisten fick hitta på ett nyord.

"Majblommor mot racism" och succen blev ett faktum.

Hela kampanjen stinker. Likaså artikeln.
Citera
2023-04-26, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Hur tänker du nu?
Det är väl aldrig någon som behövt leverera alla försålda majblommor. Det görs enligt alla spelregler centralt.
Som grabb skickade jag in mina beställningsordrar till Majblomman som skötte leveransen.
När det dom i detta fall rörde sig om en webbshop blir det ju än enklare.

Jag skrev såklart delvis på skämt. Men på ”min tid” sålde vi t ex jultidningar på beställning och cyklade sedan runt och levererade när lasset kom. Vi genomförde hela processen, lärde oss massor, och fick en välförtjänt belöning. Majblommor såldes enbart som direktförsäljning, om jag minns rätt.

Jo, visst att 10-20 proc egentligen såldes av föräldrarna på deras arbetsplatser, men det mesta kämpade vi själva ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in