Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Det är en bra inställning men jag tror tyvärr inte att vi kan göra så mycket. Det finns för många AI labs och nationer i dag (inkl Ryssland och Kina) som jobbar stenhårt på att utveckla AGI. Även om hela västvärlden blir överens om "AI safety first" så finns det ingen möjlighet för oss att genomdriva och upprätthålla den ordningen.
Är det kört så är det kört. Då var det åtminstone en slags förmån att få uppleva slutet på mänskligheten. Helt klart mer spektakulärt att leva nu än på medeltiden. Eller stenåldern.
Men om du har några tankar på vad vi kan göra då är jag väl iofs inte emot att engagera mig i det mer, men jag vet ärligt talat inte vad vi ska göra.
Nej mina tankar om vad man kan göra är väl egentligen bara att få igång en diskussion om det.
Om vi har tur så ligger singulariteten fortfarande flera år bort, och då har människan ännu tid att åtminstone komma upp med någon liten försvarsplan, även om det lär vara förgäves.
Ärligt talat tror jag att vår bästa chans är att det sker en större katastrof med någon form av AI vid ratten, där det dör en jävla massa folk. Kanske krävs det miljontals?
Då skulle frågan garanterat komma högst upp på agendan, och rigorösa säkerhetsapparater skulle börja byggas. Jag tror att det är vår bästa chans.
Det enda du och jag kan göra är att diskutera frågan, och försöka få andra att förstå hur viktig den är för mänskligheten.
Kunde man transformera hela "västs" klimatångest - till AI-ångest i stället, så skulle det vara en hyfsad början.
Personligen tror jag att AI är en 1000 ggr större fara för mänsklighetens fortlevnad än vad klimatet är.