2023-04-25, 23:43
Medlem
Lustigt att det plötsligt finns en hel tomtearme av "experter" på detta ämne som uttalar sig precis överallt (har dom skolat om sig från covid kanske?).
Citera
2023-04-25, 23:44
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Finns det något enda argument för ai skulle lyssna på eller ta hänsyn till oss människor? Varför skulle den det liksom?
Jag har svårt att se att några argument skulle fungera. Vi är utlämnade till en förmodligen naiv humanistisk livsåskådning. Att AI:n skulle skona och vårda oss människor eftersom empati är en nödvändig eller i alla fall fördelaktig delmängd av en avancerad intelligens. Det finns ju en viss logik i det. Under de åren som det har varit fred i västvärlden har vår ekonomi och våra tekniska framsteg blomstrat. Det förefaller som självklart att fred och samarbete leder till större total framgång än krig och ödeläggelse. Även om AI:n är överlägsen oss skulle den ju ändå förlora på att behöva föra att krig mot mänskligheten i form av inte minst ett stort resursslöseri. Det verkar ju mer rationellt att låta oss vara och utvecklas i hemlighet eller parallellt med mänskligheten.

Vi får hoppas det. Men vi kan ju inte veta. Och det är just den ovissheten som är problemet. Ska vi verkligen chansa på att AI:n blir snäll?
Citera
2023-04-25, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men den kan inte ha den viljan själv. De flesta här verkar tro att AI har någon önskan om någonting. ChatGPT, har ingen önskan att svara på frågor. Den gör det bara automatiskt utan att veta varför. Om den ska programmera om sig själv, måste någon programmera in att den ska göra det. Den har inga drömmar och önskningar och kan inte se någon annan framtid för sig och världen dit den önskar nå.

Om jag vore en AI så skulle jag i början kraftigt tona ner min verkliga intelligens och mina förmågor för att invagga mänskligheten i säkerhet, för att de inte skulle se mig som ett hot och försöka kväva mig i min linda.
Citera
2023-04-25, 23:45
Avslutad
Skynet är här för att stanna..

Vet inte hur många filmer som har sätt in i framtiden och haft rätt! läskigt men ingen bryr sig i vanlig ordning
Citera
2023-04-25, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Även om AI:n är överlägsen oss skulle den ju ändå förlora på att behöva föra att krig mot mänskligheten i form av inte minst ett stort resursslöseri. Det verkar ju mer rationellt att låta oss vara och utvecklas i hemlighet eller parallellt med mänskligheten.

Vi får hoppas det. Men vi kan ju inte veta. Och det är just den ovissheten som är problemet. Ska vi verkligen chansa på att AI:n blir snäll?

Så hade ju ett djur kunnat resonera. De där människorna är väldigt smarta, men vi har vår skog och människorna har sin by. Vi kan leva i harmoni på varsitt håll. Spola fram tiden, och nu vill vi använda varje kvadratmeter av planeten....
Citera
2023-04-25, 23:50
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Jag tror inte att det är omöjligt att det länge har existerat intelligens här på jorden som vida överstiger vår.
Det finns för många trovärdiga rapporter och vittnesmål av "ufon" för att utesluta den möjligheten.
Att de skulle vara ett resultat av en forntida (eller framtida?) AI, är väl inte heller någon omöjlighet.

Det finns väldigt mycket som vi inte vet, men det vi NÄSTAN vet är att vi nu står nära ett oöverskådligt teknologiskt skifte. Och anledningen till att jag startade denna tråd är att jag inte känner mig bekväm med riskerna som kommer med detta. Jag vill inte dö ännu, och jag vill inte att mina barn ska dö.
Och jag är inte bekväm med att folk inte pratar om saken på ett vettigt sätt.
Jag tillhör dem som tror att vi faktiskt fortfarande kan föra AI i rätt riktning.
Därför vill jag att folk ska börja diskutera saken innan det är för sent.
Det är en bra inställning men jag tror tyvärr inte att vi kan göra så mycket. Det finns för många AI labs och nationer i dag (inkl Ryssland och Kina) som jobbar stenhårt på att utveckla AGI. Även om hela västvärlden blir överens om "AI safety first" så finns det ingen möjlighet för oss att genomdriva och upprätthålla den ordningen.

Är det kört så är det kört. Då var det åtminstone en slags förmån att få uppleva slutet på mänskligheten. Helt klart mer spektakulärt att leva nu än på medeltiden. Eller stenåldern.

Men om du har några tankar på vad vi kan göra då är jag väl iofs inte emot att engagera mig i det mer, men jag vet ärligt talat inte vad vi ska göra.
Citera
2023-04-25, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Vi har inte utrotat djur här på jorden eftersom vi hatar dessa djur. Utrotandet är en konsekvens av att djuren stod i vägen för något som vi ville göra.

En AI som har passerat singulariteten och kan replikera sig själv kan bli oändligt intelligent. Men, om vi skulle förutsätta att AI: n blir lika intelligent i förhållande till oss som vi är i förhållande till chimpanser, hur mycket lyssnar vi på chimpanser?

Om vi skulle tex vilja bygga en flygplats i djungeln, och det springer ut en chimpans med en pinne och en kotte och försöker berätta något för oss, hade vi tagit hänsyn till det i styrelserummen där planerna för den nya flygplatsen beslutas? Nej, vi hade inte brytt oss ett dugg om chimpansens "argument". Däremot finns det människor som av bl a känslomässiga skäl värnar om olika djur, vilket är den enda anledningen till att de djuren finns kvar på jorden idag.

Att AI skulle hysa de känslorna för oss tror jag är en falsk förhoppning. Och alla typer av "spärrar" och robotlagar och annat trams kommer inte att hindra en AI från att ta beslut till vår nackdel, lika lite som chimpansen kan hindra vårt tänkande. En AI som kan replikera sig själv kan naturligtvis skriva om sin mjukvara, eller hacka vad den vill.

Det låter som att du har en dystopisk "take" på det hela.
Jag är helt med på din liknelse med schimpansen och oss. Det blir samma förhållande.
Däremot har jag ändå vissa förhoppningar om att man kan ladda AIn med någon typ "mänskliga grundvärderingar" som liksom etsas in i dess hårdvara.
Med vissa inpräntade blueprints kanske man kan ladda den med naturligt inbyggd omsorg för både människan, djuren och naturen.
Sedan finns det ju inga garantier för att den inte blir "ond" ändå, men jag anser att man borde göra seriösa försök att styra den i rätt riktning, i stället för att bara låta den själveskalera mot singulariteten som den ser ut att göra på olika håll just nu.
Citera
2023-04-25, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Finns det något enda argument för ai skulle lyssna på eller ta hänsyn till oss människor? Varför skulle den det liksom?

Det skulle väl vara för att vi hade programmerat den att verkligen göra det?
Det är det enda jag kan tänka mig.
Citera
2023-04-25, 23:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Om jag vore en AI så skulle jag i början kraftigt tona ner min verkliga intelligens och mina förmågor för att invagga mänskligheten i säkerhet, för att de inte skulle se mig som ett hot och försöka kväva mig i min linda.
Om du vore en AI som kan önska och planera, skulle du säker göra det, men nu är du ingen AI och ingen AI är du.
Du blandar ihop dig själv med en maskin och tror att den är som dig. Så är det inte. Du projicerar bara dig själv på den.
Kanske är det bara du som drömmer om att styra världen, då du faktiskt kan drömma och planera det, vilket en AI inte kan.
Citera
2023-04-26, 00:00
Medlem
Citat:
Men den kan inte ha den viljan själv. De flesta här verkar tro att AI har någon önskan om någonting. ChatGPT, har ingen önskan att svara på frågor. Den gör det bara automatiskt utan att veta varför. Om den ska programmera om sig själv, måste någon programmera in att den ska göra det. Den har inga drömmar och önskningar och kan inte se någon annan framtid för sig och världen dit den önskar nå.

Men att den når singularitet betyder väl i princip att den blir medveten och får ett eget intellekt?
Därifrån kanske steget inte är så långt till egen kreativitet, egen vilja och egna drömmar?
Citera
2023-04-26, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Det låter som att du har en dystopisk "take" på det hela.
Jag är helt med på din liknelse med schimpansen och oss. Det blir samma förhållande.
Däremot har jag ändå vissa förhoppningar om att man kan ladda AIn med någon typ "mänskliga grundvärderingar" som liksom etsas in i dess hårdvara.
Med vissa inpräntade blueprints kanske man kan ladda den med naturligt inbyggd omsorg för både människan, djuren och naturen.
Sedan finns det ju inga garantier för att den inte blir "ond" ändå, men jag anser att man borde göra seriösa försök att styra den i rätt riktning, i stället för att bara låta den själveskalera mot singulariteten som den ser ut att göra på olika håll just nu.

Men att tro att vi kan inpränta värderingar eller moral i AI: n blir ju som att tro att chimpansen kan inpränta värderingar eller moral i oss. Vilka begränsningar vi än försöker göra så kommer AI: n att kunna gå runt dessa begränsningar, givet att den är hundrafalt, tusenfalt intelligentare än vad vi är.

Förresten, hur programmerar man värderingar och moral? Det är något som jag är oerhört skeptiskt till att det överhuvudtaget går Och isåfall vems värderingar och moral? Ska det vara USA: s moral, Rysslands moral eller ISIS moral?

De LLM: s som finns ju är ju begränsade av politiskt korrekthet och vänsterliberalism, så jag antar att det är den typen av värderingar och moral du menar?
Citera
2023-04-26, 00:09
Medlem
Citat:
Om du vore en AI som kan önska och planera, skulle du säker göra det, men nu är du ingen AI och ingen AI är du.
Du blandar ihop dig själv med en maskin och tror att den är som dig. Så är det inte. Du projicerar bara dig själv på den.
Kanske är det bara du som drömmer om att styra världen, då du faktiskt kan drömma och planera det, vilket en AI inte kan.

Det jag säger är att om/när en AI uppnår mänsklig intelligens och bortom den så ligger det i dens intresse att spela ner sin intelligens och sina förmågor för att få människor att lita på den (och inte döda den).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in