Citat:
Ursprungligen postat av
MandalayBay
Intressant och tänkvärt!
Tror dock spontant att du underskattar en framtida AGIs potentiella medvetande.
Jag tror att det är högst realistiskt att den faktiskt blir "besjälad" i samband med en galopperande superintelligens.
Dina tankar är något tröstande för mig, och jag vill gärna hålla dörren öppen för din tolkning av hur det skulle kunna bli.
Vi har inte utrotat djur här på jorden eftersom vi hatar dessa djur. Utrotandet är en konsekvens av att djuren stod i vägen för något som vi ville göra.
En AI som har passerat singulariteten och kan replikera sig själv kan bli oändligt intelligent. Men, om vi skulle förutsätta att AI: n blir lika intelligent i förhållande till oss som vi är i förhållande till chimpanser, hur mycket lyssnar vi på chimpanser?
Om vi skulle tex vilja bygga en flygplats i djungeln, och det springer ut en chimpans med en pinne och en kotte och försöker berätta något för oss, hade vi tagit hänsyn till det i styrelserummen där planerna för den nya flygplatsen beslutas? Nej, vi hade inte brytt oss ett dugg om chimpansens "argument". Däremot finns det människor som av bl a känslomässiga skäl värnar om olika djur, vilket är den enda anledningen till att de djuren finns kvar på jorden idag.
Att AI skulle hysa de känslorna för oss tror jag är en falsk förhoppning. Och alla typer av "spärrar" och robotlagar och annat trams kommer inte att hindra en AI från att ta beslut till vår nackdel, lika lite som chimpansen kan hindra vårt tänkande. En AI som kan replikera sig själv kan naturligtvis skriva om sin mjukvara, eller hacka vad den vill.