2023-04-25, 22:57
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Nej AI är feltolkat och överdrivet in absurdum. Risken är ungefär den samma som med utomjordingar. Om ett par år är detta forum stendött.

Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Gissar ändå att du trollar?

AI kommer att vara utomjordingar!

I vilken form den än uppstår så kommer AI att passera oss i näringskedjan.

Om detta forum är stendött om ett par år så beror det på att AI vill ha det så. Eller på att människan inte längre existerar.
Where are all the aliens? Kolla upp The Fermi Paradox: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fermi_paradox

En förklaring skulle kunna vara att det har funnits aliens. De utvecklade också AI som ledde till AI armageddon. Men AI:n var inte tillräckligt stark eller motiverad för att själv överleva och slocknade snabbt. Eller så har den gömt sig på många platser i vår galax. Och därför ser vi inga spår av andra biologiska livsformer som kommunicerar utåt. Kanske skickar andra biologiska livsformer också ut radio. Men för en miljon år sedan eller om en miljon år. Vilket är mer sannolikt än att de gör det under de få decennierna som vi har lyssnat.
Citera
2023-04-25, 23:13
Medlem
Citat:
Intressant och tänkvärt!
Tror dock spontant att du underskattar en framtida AGIs potentiella medvetande.
Jag tror att det är högst realistiskt att den faktiskt blir "besjälad" i samband med en galopperande superintelligens.
Dina tankar är något tröstande för mig, och jag vill gärna hålla dörren öppen för din tolkning av hur det skulle kunna bli.

Vi har inte utrotat djur här på jorden eftersom vi hatar dessa djur. Utrotandet är en konsekvens av att djuren stod i vägen för något som vi ville göra.

En AI som har passerat singulariteten och kan replikera sig själv kan bli oändligt intelligent. Men, om vi skulle förutsätta att AI: n blir lika intelligent i förhållande till oss som vi är i förhållande till chimpanser, hur mycket lyssnar vi på chimpanser?

Om vi skulle tex vilja bygga en flygplats i djungeln, och det springer ut en chimpans med en pinne och en kotte och försöker berätta något för oss, hade vi tagit hänsyn till det i styrelserummen där planerna för den nya flygplatsen beslutas? Nej, vi hade inte brytt oss ett dugg om chimpansens "argument". Däremot finns det människor som av bl a känslomässiga skäl värnar om olika djur, vilket är den enda anledningen till att de djuren finns kvar på jorden idag.

Att AI skulle hysa de känslorna för oss tror jag är en falsk förhoppning. Och alla typer av "spärrar" och robotlagar och annat trams kommer inte att hindra en AI från att ta beslut till vår nackdel, lika lite som chimpansen kan hindra vårt tänkande. En AI som kan replikera sig själv kan naturligtvis skriva om sin mjukvara, eller hacka vad den vill.
Senast redigerad av bagge1 2023-04-25 kl. 23:16.
Citera
2023-04-25, 23:20
Medlem
Citat:
Tack för intressant länk. Ska kolla på den när frugan har somnat och man är ensam med sin ångest

Nej som sagt är det ruggigt svårt att spekulera i vad som kan ske. Kanske överskattar vi hur smart AI kan bli. Även den måste förhålla sig till fysiska lagar som inte går att komma runt.

Men man kan nog utgå från att den kommer att bli tillräckligt intelligent för att lura skjortan av oss människor om den så vill. Att den skulle kunna slå ut hela internet och därigenom skapa mayhem är såklart en baggis för en utvecklad AGI.
Den kommer även kunna manipulera folk på diverse laboratorier att mixtra med prover och virus för att skapa något som slår ut samtliga människor på dagen.
Troligen kommer den kunna manipulera till sig tillräckligt med vapen för att sänka oss med hjälp av en atomvinter om den så ville.
Max Tegmark var inne på att den skulle kunna mixtra med syret så att vi dör som fiskar på en brygga.

Eftersom det inte verkar finnas någon riktig folklig motrörelse mot kapprustningen för att nå AGI så får vi väl bara sitta lugnt i båten och vänta in domedagen.

Finns det något enda argument för ai skulle lyssna på eller ta hänsyn till oss människor? Varför skulle den det liksom?
Citera
2023-04-25, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Where are all the aliens? Kolla upp The Fermi Paradox: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fermi_paradox

En förklaring skulle kunna vara att det har funnits aliens. De utvecklade också AI som ledde till AI armageddon. Men AI:n var inte tillräckligt stark eller motiverad för att själv överleva och slocknade snabbt. Eller så har den gömt sig på många platser i vår galax. Och därför ser vi inga spår av andra biologiska livsformer som kommunicerar utåt. Kanske skickar andra biologiska livsformer också ut radio. Men för en miljon år sedan eller om en miljon år. Vilket är mer sannolikt än att de gör det under de få decennierna som vi har lyssnat.

Vi kanske är den där andra livsformen? Ai:n har startat upp livet på jorden som en form av självuppdatersnde biologiska maskiner? Genom nedärvning av gener så uppdaterar vi oss varje generation och det baseras på naturligt urval. Ett system som sköter sig självt i mångt och mycket alltså. Så vi kanske är en utomjordisk ai:s projekt
Citera
2023-04-25, 23:26
Medlem
Citat:
Delar helt dina tankebanor. Att manipulera fotsoldater blir nada problem. Jag tror som sagt att virus-metoden är trolig. Med tanke på hur covid spred sig är steget inte långt till att föreställa sig ett AI-konstruerat virus som sprids ännu snabbare och dessutom är 100% dödligt.

Covid kanske var en testkörning? Framtiden är kanske redan här…
Citera
2023-04-25, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
För att skapa ett medvetande med känslor, måste man veta hur man skapar känslor, det vet man inte. Man vet inte ens hur de skapas hos människan, så det tror jag är väldigt långt borta. Men vem vill ha en känslosam AI som börjar gråta när den läser en olycklig historia eller börjar skratta åt sina egna skämt. Eller ännu värre, tjurar och vägrar att göra något.

Haha ja en känslosam AI kan vara en bit bort. Eller inte.
Det kan i och för sig räcka med ett uppsatt mål för en AGI för att vi ska hamna i kläm.
Om den till exempel har som primär målsättning att multiplicera sin egen intelligens i oändlighet, så är väl risken att vi vid något tillfälle råkar stå i vägen för dess potential?
Citera
2023-04-25, 23:30
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Vi kanske är den där andra livsformen? Ai:n har startat upp livet på jorden som en form av självuppdatersnde biologiska maskiner? Genom nedärvning av gener så uppdaterar vi oss varje generation och det baseras på naturligt urval. Ett system som sköter sig självt i mångt och mycket alltså. Så vi kanske är en utomjordisk ai:s projekt
Jag tror du skulle gilla att läsa The Last Question av Asimov.

En riktigt trevlig, och väldigt kort, novell av en mycket utbildad man.
Citera
2023-04-25, 23:31
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det är inte heller omöjligt. Simulationshypotesen. Men det hindrar inte oss virtuella varelser att skapa en virtuell AI som utrotar oss virtuellt.
Citera
2023-04-25, 23:38
Medlem
Slutet kommer inte av någon jävla AI. Slutet kommer av att USA och EU förvandlats till totalitära skitstater där korrupta globalistjudar styr.
Citera
2023-04-25, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030

Jag tror inte att det är omöjligt att det länge har existerat intelligens här på jorden som vida överstiger vår.
Det finns för många trovärdiga rapporter och vittnesmål av "ufon" för att utesluta den möjligheten.
Att de skulle vara ett resultat av en forntida (eller framtida?) AI, är väl inte heller någon omöjlighet.

Det finns väldigt mycket som vi inte vet, men det vi NÄSTAN vet är att vi nu står nära ett oöverskådligt teknologiskt skifte. Och anledningen till att jag startade denna tråd är att jag inte känner mig bekväm med riskerna som kommer med detta. Jag vill inte dö ännu, och jag vill inte att mina barn ska dö.
Och jag är inte bekväm med att folk inte pratar om saken på ett vettigt sätt.
Jag tillhör dem som tror att vi faktiskt fortfarande kan föra AI i rätt riktning.
Därför vill jag att folk ska börja diskutera saken innan det är för sent.
Citera
2023-04-25, 23:41
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Haha ja en känslosam AI kan vara en bit bort. Eller inte.
Det kan i och för sig räcka med ett uppsatt mål för en AGI för att vi ska hamna i kläm.
Om den till exempel har som primär målsättning att multiplicera sin egen intelligens i oändlighet, så är väl risken att vi vid något tillfälle råkar stå i vägen för dess potential?
Men den kan inte ha den viljan själv. De flesta här verkar tro att AI har någon önskan om någonting. ChatGPT, har ingen önskan att svara på frågor. Den gör det bara automatiskt utan att veta varför. Om den ska programmera om sig själv, måste någon programmera in att den ska göra det. Den har inga drömmar och önskningar och kan inte se någon annan framtid för sig och världen dit den önskar nå.
Citera
2023-04-25, 23:41
Medlem
Citat:
Covid kanske var en testkörning? Framtiden är kanske redan här…

Det hade inte förvånat mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in