Lex har haft en del bra samtal på senaste tiden, den med Max var okej, men han har två andra lite äldre samtal bland annat med en höjdare på Open AI, och en annan snubbe fd ortodox jude som var extremt pessimistisk och deras samtal var lysande! Kolla hans gäster ett par månader tillbaka så hittar ni dom...
Jag kan även rekommendera denna video, där de går igenom AI:s utveckling på senaste tiden och vilka riskerna är ("50% av de som arbetar med AI utveckling bedömer att risken att AI kommer utplåna mänskligheten är 10%..."):
https://youtu.be/xoVJKj8lcNQ
Vad tror jag själv? Jag tror vi inte kan veta, för om eller när AI når gränsen för superintelligens, så kommer den antingen enkelt kunna dölja det för oss, eller manipulera oss så vi blir verktyg åt den. Dessa datorer är trots allt miljoner ggr snabbare än oss, och kan den programmera sig själv, förbättra sig själv, så har vi ingen chans att stoppa den. Den kan komma över stora belopp, den kan använda dessa pengar för att anlita folk runt om i världen att göra vad den vill, den skulle kunna sprida sig, gömma sig, och vi skulle inte alls kunna hänga med. Så jag håller med om att det är skrämmande just för att den är oförutsägbar, vi förstår den inte, men den förstår oss och våra drivkrafter och kan manipulera oss pga den har tränats att göra just det....