2023-04-25, 19:48
Medlem
Om man utgår från att genomsnitts-Ivan har någon som helst användning av välfärdstjänster, fungerande infrastruktur, västerländsk teknologi eller sin intjänade pension.. så rullar livet på som vanligt!

Att ungarnas skolgång är en tidigarelagd militärtjänst, att gatubelysningen slutar fungera och att potthålen växer, att nästa mobiltelefon blir en kinesisk spionlur ala Lada och man antas livnära sig på grus och regnvatten spelar mindre roll!

Allt är ju som vanligt förutom att det är fler nollor på rubeln!
Citera
2023-04-25, 19:49
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Stämmer bra att det är en felräkning med en faktor på ungefär 1000. Energinutvecklingen vid nedslag blir dessutom lägre då nedslaget är elastiskt.

Drozd, det är ju uppenbart vad du har för skäl med att sprida lögner, men vad är syftet med att du försöker då du vet att det finns räknekunniga skribenter i tråden?

Är du dum? Eller är det något annat?

Jag menade såklart 4 ton och inte kiloton. Och jämförelsen med Little Boy var inte bra, det var såna här väsk-nukes jag tänkte på men var för slö för att googla:

https://en.wikipedia.org/wiki/Suitcase_nuclear_device
https://en.wikipedia.org/wiki/W54
Citera
2023-04-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja det var lite komiskt med den förstärkta nosen.

Uppsummerar min position:
Kinzhal: hastighet 10-13 Mach (de höga talet är Wunderwaffe-förespråkarna). (källa wikipedia):
Penetrationsdjup: ? m
Stridsspets: 0,5 ton
Totalvikt: 4,3 ton

Jämförelseobjekt: https://en.wikipedia.org/wiki/GBU-57A/B_MOP (GBU-57A/B_MOP)
Penetrationsdjup: 61 m
stridsspets: 2.4 ton (inte kiloton, skrev fel här sist)
totalvikt: 14 ton
Hastighet: Enligt wikipedia når denna bomb också en hög hastighet, 3-9 mach (det höga talet kan vara US wunderwaffe-förespråkare)

Nån MÖP som orkar kan ju roa sig med att sätta upp och lösa ekvationen för vilken hastighet som krävs för att en kinzhal ska ha samma energi som en amerikansk bunkerbuster i mach 6. (mv^2)/2 = Energi.

Man har sett djupa kraters så även om 2 missiler inte slår ner på samma punkt så gräver de ner sig djupare varje gång, krater radien är mycket bredare än 10-20 m (uppskattad CEP 10-20 m). Eller 6 missiler. Till saken hör att man uppskattar kostnaden för en Kinzhal till 15 mUSD. Så 6 missiler på ett och samma mål är inte billigt.

Man skulle kanske t.o.m. kunna utgå från att den påstådda bunkerbombingen är fria fantasier.. om inte så kan man ju börja med att förklara varför det skulle finnas en massa Nato-officerer i denna påstådda bunker öht.

Låter vansinnigt rent ut sagt. Fria fantasier passar en del dock.
Citera
2023-04-25, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nämen... Titta... Scott Ritter igen... Han är ju med överallt... Han eller MacGregor... Alltid samma nötter som intervjuas... Ha ha...

Annars är den där attacken debunkad vid det här laget. Den har aldrig inträffat:

Clayton Morris är så korkad att han inte fattar att det enkla svaret till varför media inte rapporterade om att ryssarna hade slagit ut en Nato-bunker var att det aldrig hade inträffat.
Citera
2023-04-25, 19:59
Medlem
raskenss avatar
Första filmsekvens på en amerikansk glidbomb som raderar ett ryskt ammunitionsförråd Fint fyrverkeri

https://twitter.com/UAWeapons/status/1650891799521640449?s=20
Citera
2023-04-25, 20:01
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Nej, pengatryckande är aldrig en lösning, aldrig någonsin.

Mängden produkter blir inte fler för att Ryssland, eller något annat land med samma intentioner, tillverkar mer sedlar.
Det leder alltid till hyperinflation. Det går väldigt snabbt och är ingen lösning på att ”skjuta sin ekonomiska smärta in i framtiden”. Ryssland är inget undantag, vad är det som får dig att tro det?

Visst vore det underbart om vi i Sverige skulle bli världens rikaste land genom ”pengatryckande”?

Ge gärna ett exempel på var det har lyckats.

Definiera "lyckas".

Vad tror du vi gjort de senaste 5-10 åren med de "quantitative easing"? Det är reellt sett också en slags pengatryckande. Lyckades det 2016 i USA? Det kan man diskutera, kanske bryter pengasystemet ihop snart. Men då har det tuggat på i minst 8 år.

Så exempel beror på din definition av lyckas. Förespråkare för denna typ av finansiell politik pekar ju på de senaste decennierna av modern monetary theory-politik. Jag kan hålla med dig om att det har risker och nackdelar, men om vi håller oss till att diskutera invasionen i Ukraina så får man ju säga att det mycket väl kan vara ett gångbart instrument.

Dvs ryssarna kan mycket väl stimulera sin ekonomi med "pengatryckande" i många år i Ukrainakriget utan att det går åt helvete - om de gör det rätt. Det går inte åt helvete med automatik bara för att de trycker pengar. Det går åt helvete om medborgarna förlorar förtroendet för sitt finansiella system och/eller man trycker pengar i för hög volym.
Citera
2023-04-25, 20:02
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Du tror inte att du tänkte fel då? Eller hur letade sig ett stort K dit?

Det är iaf bra att du backar från en uppenbar lögn, igen.

Titta på formlerna och tänk lite så förstår du. Jag tänker inte sabba tråden genom löjlig sådan här diskussion.
Citera
2023-04-25, 20:07
Medlem
Citat:
Titta på formlerna och tänk lite så förstår du. Jag tänker inte sabba tråden genom löjlig sådan här diskussion.

Formlerna säger ingenting om att det skulle ha funnits en massa Nato-höjdare i nån bunker i Ukraina??

Börja i rätt ände så slipper du sabba tråden. Man behöver inte ens titta på formlerna för att inse att påståendet om denna superhemliga bunkerbombning är rent trams imho.

Är du av annan åsikt så får du ju leda påståendet i bevis, tack på förhand!
Citera
2023-04-25, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag menade såklart 4 ton och inte kiloton. Och jämförelsen med Little Boy var inte bra, det var såna här väsk-nukes jag tänkte på men var för slö för att googla:

https://en.wikipedia.org/wiki/Suitcase_nuclear_device
https://en.wikipedia.org/wiki/W54
Det finns nog inga skäl att tro att den typen av vapen är aktuella i dagens strider…

…men du ser, det är aldrig bra att kopiera vapenpropaganda från Telegram eller Trollchute, men fråga gärna här om rimligheten vad beträffar data. Vi är många här som har kläm på fysiken.
Citera
2023-04-25, 20:25
Medlem
Citat:
Det är du som sabbar tråden, eftersom du kommer med ogenomtänkta inlägg som inte tillför något annat än personangrepp men inte diskuterar sakfrågan, eller läser dina "motståndares" inlägg. Jag har skrivit att jag betraktar det som brus tills vi fått någon konkret empirisk bevisning.
Vad ger dig rätt att bestämma vem som sabbar tråden?

Jag tycker dina fantasiinlägg sabbar tråden extremt mycket mer. Men det är bara jag det. Du drar hela tiden med "diskuterar inte sakfrågan". Men finns knappt något att diskutera med det du skriver, det är fabler.

För att vara on topic så börjar det se bättre o bättre ut för Ukraina. Bakhmut håller fortfarande och binder upp extremt mycket resurser. Nu börjar väst vapen rulla in mer o mer. Förutom att kanske pusha all in för att ta bakhmut så finns nog ingen offensiv på kartan för Ryssbögarna.
Citera
2023-04-25, 20:35
Medlem
Citat:
Definiera "lyckas".

Vad tror du vi gjort de senaste 5-10 åren med de "quantitative easing"? Det är reellt sett också en slags pengatryckande. Lyckades det 2016 i USA? Det kan man diskutera, kanske bryter pengasystemet ihop snart. Men då har det tuggat på i minst 8 år.

Så exempel beror på din definition av lyckas. Förespråkare för denna typ av finansiell politik pekar ju på de senaste decennierna av modern monetary theory-politik. Jag kan hålla med dig om att det har risker och nackdelar, men om vi håller oss till att diskutera invasionen i Ukraina så får man ju säga att det mycket väl kan vara ett gångbart instrument.

Dvs ryssarna kan mycket väl stimulera sin ekonomi med "pengatryckande" i många år i Ukrainakriget utan att det går åt helvete - om de gör det rätt. Det går inte åt helvete med automatik bara för att de trycker pengar. Det går åt helvete om medborgarna förlorar förtroendet för sitt finansiella system och/eller man trycker pengar i för hög volym.
Du har fel! Man kan aldrig någonsin lyckas med att upprätthålla en ekonomi med att trycka sedlar utan att det finns ett värde bakom.

Hur fan skulle det gå till? I grunden är det en fråga om hur mycket produkter och förtroende som finns bakom valutan.

Om det finns mer sedlar än vad produkterna är värda hamnar man snabbt i hyperinflation.
Det går alltid väldigt snabbt, titta t.ex. på Venezuelas valutas utveckling,.

Nej det är inte ett gångbart instrument, i slutet av andra världskriget använde de allierade soldaterna D-marksedlar som toalettpapper, det är vad som händer när man producerar sedlar över dess värde.

Du är obeskrivligt underlig i dina tankar och idéer och älskar tydligen att upprepa fel.
Citera
2023-04-25, 20:53
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ja det var lite komiskt med den förstärkta nosen.

Uppsummerar min position:
Kinzhal: hastighet 10-13 Mach (de höga talet är Wunderwaffe-förespråkarna). (källa wikipedia):
Penetrationsdjup: ? m
Stridsspets: 0,5 ton
Totalvikt: 4,3 ton

Jämförelseobjekt: https://en.wikipedia.org/wiki/GBU-57A/B_MOP (GBU-57A/B_MOP)
Penetrationsdjup: 61 m
stridsspets: 2.4 ton (inte kiloton, skrev fel här sist)
totalvikt: 14 ton
Hastighet: Enligt wikipedia når denna bomb också en hög hastighet, 3-9 mach (det höga talet kan vara US wunderwaffe-förespråkare)

Nån MÖP som orkar kan ju roa sig med att sätta upp och lösa ekvationen för vilken hastighet som krävs för att en kinzhal ska ha samma energi som en amerikansk bunkerbuster i mach 6. (mv^2)/2 = Energi.

Man har sett djupa kraters så även om 2 missiler inte slår ner på samma punkt så gräver de ner sig djupare varje gång, krater radien är mycket bredare än 10-20 m (uppskattad CEP 10-20 m). Eller 6 missiler. Till saken hör att man uppskattar kostnaden för en Kinzhal till 15 mUSD. Så 6 missiler på ett och samma mål är inte billigt.
När det gäller bunker busters är det inte så mycket en fråga om energi som om penetrationsförmåga. Det kräver att din robot är intakt, slår du ner i mach 10 kommer din robot obönhörligen att deformeras och du tappar penetrationsförmåga.

Hur som haver tror jag vi kan släppa det, det har debunkats

https://www.snopes.com/fact-check/nato-command-center-strike/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in