2023-04-25, 16:58
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag antar att han slipper betala skatt också. Snorunge.

Det kanske han gör, men själklart är det här fråga om en skattepliktig inkomst.

LL
Citera
2023-04-25, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Du tror inte att det är ganska enkelt verifierat genom att nästan samliga köp gjorts digitalt, och således inte betalats kontant? Du tror inte att majblommans system (eller deras banks) reagerat om det var några få personers som gjorde många köp?

Jag tror inte att några köp gjorts kontant, faktiskt.

Jag vet inte hur väl majblomman kontrollerar köpare/säljare, men det är en intressant fråga. Jag utgår från att hela välgörenhetsbranschen är genomrutten (vi talar trots allt om i princip gratis pengar) och jag håller det inte för uteslutet att majblomman inte har någon omfattande säkerhetsavdelning. Jag tror att de har ungefär 15 anställda, då kan har man inte resurser till det.
Citera
2023-04-25, 16:59
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
What har hon skrivit så rakt ut ? Har du en länk eller är inlägget bortplockat?

Citat:
Ursprungligen postat av eva89
Ungen hade inte "fått hat" om inte media hade lyft frågan.

Det är inte "Eva Lundberg" (tvek på att denna Eva Lundberg finns) som sårar honom, om han blev sårad, det är det media som gör.

Inte en chans att han kollar hennes tweets.

Är denna tweet som åsyftas: https://i.imgur.com/aUDnR8b.jpg
Citera
2023-04-25, 17:00
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det här är inte försäljning. Det här är politiskt färgade allmosor.

Trams, en 12 åring är mer driftig än alla SD are tillsammans, det är faktum! Pinsamt att vara svensk..
Citera
2023-04-25, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Är denna tweet som åsyftas: https://i.imgur.com/aUDnR8b.jpg

Herrejävlar vilket spån.

Men det ser mer ut som ett trollkonto, givetvis kan jag ha fel....

E: media har målat upp det som att en SD politiker skrivit inlägget... ytterligare spån i denna historia..
Senast redigerad av firmahasten 2023-04-25 kl. 17:04.
Citera
2023-04-25, 17:02
Medlem
dricks 1 999 000 Penningtvätt och sålt majblommor för 1000 kr.
Citera
2023-04-25, 17:03
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Japp. 10%.

"10 procent går till barnet som säljer majblommor.
10 procent går till gruppen barn som säljer majblommor.
40 procent går till den lokala majblommeföreningen för att dela ut i direkt ekonomiskt stöd.
40 procent till riksförbundet för påverkansarbete, stöd till forskning, råd och stöd till lokalföreningar."

https://majblomman.se/om-oss/hit-gar-pengarna/
Fyrtio procent till bla. "påverkansarbete" låter intressant. "Majblomman" är alltså en politisk kampanjorganisation också?
https://majblomman.se/barnfattigdom/vart-paverkansarbete/
Citera
2023-04-25, 17:04
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Trams, en 12 åring är mer driftig än alla SD are tillsammans, det är faktum! Pinsamt att vara svensk..

Driftig? Han fick ju tydligen inget sålt förrän har fick snyfta ut i tidningen och kändisar började uppmana sina fans att köpa blommor av pojken. Hur är det att vara driftig?
Citera
2023-04-25, 17:04
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det är du som inte ska tramsa dig. Det här handlar så klart inte om "driftghet", utan om ett spin i PK-media och kampanjande av asylaktivister.
Citera
2023-04-25, 17:07
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegendenLarsVilks
Driftig? Han fick ju tydligen inget sålt förrän har fick snyfta ut i tidningen och kändisar började uppmana sina fans att köpa blommor av pojken. Hur är det att vara driftig?

Han har sålt för flera miljoner, lyckat! Du sitter här och är misslyckad varje dag, utan att dra in några pengar alls till nyttiga saker.
Citera
2023-04-25, 17:08
Medlem
Citat:
Han har sålt för flera miljoner, lyckat! Du sitter här och är misslyckad varje dag, utan att dra in några pengar alls till nyttiga saker.
Berätta hur ”han” sålt för flera miljoooner? Hur gick han tillväga?
Citera
2023-04-25, 17:08
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag tror inte att några köp gjorts kontant, faktiskt.

Jag vet inte hur väl majblomman kontrollerar köpare/säljare, men det är en intressant fråga. Jag utgår från att hela välgörenhetsbranschen är genomrutten (vi talar trots allt om i princip gratis pengar) och jag håller det inte för uteslutet att majblomman inte har någon omfattande säkerhetsavdelning. Jag tror att de har ungefär 15 anställda, då kan har man inte resurser till det.

Alla betalningar är spårbara och banken har system för kontroll av missbruk och misstänksamma transaktioner.

Iden om pengatvätt via majblomman faller grovt på sin egen orimlighet. Det som däremot är rimligt är att 10-20.000 personer köpt majblommor digitalt efter en viral kampanj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in