Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Precis, jag tror att J erkänner i tron att M redan berättat vad som hände i badrummet, men hoppas givetvis att vissa detaljer utelämnats av M. Hon försöker därefter hålla sig så nära sanningen som möjligt och försöker få det till olycka.
En anledning till att hon försvarar M s beteende och är diffus när det kommer till hennes delaktighet kan beror på att hon vet vid detta lag att det som sägs i förhör, förs vidare till den andre. Och eftersom båda sitter på detaljer som dom inte vill ska komma ut finns det anledning att inte göra sig ovän med den andre.
J är säkert både besviken, arg och ledsen på M men kan inte utan att förvärra för sig själv, berätta för mycket.
Jag tror att det är mycket möjligt att det är så hon resonerar.
Jag har också funderat över bränderna och skadegörelsen mot bilar, och vad Johanna skulle kunna berätta om Majas delaktighet om hon ville. Nu är inte Johanna "fri" att berätta eftersom hon då sätter dit sig själv. Men om hon kunde berätta utan att drabbas själv, då undrar jag om inte Johanna och Maja skulle ha lite olika uppgifter om Majas delaktighet
Så vitt jag förstår har alla Johannas aggressiva handlingar begåtts efter att hon lärde känna Maja..? Det kan man fundera över. Har Johanna fått stöd i destruktiva tankar av Maja, angelägen att vara Johannas bästis? Har Maja varit delaktig i mer än sprayningen av bilen, för den är väl i princip klarlagd att hon var med på.
Nedan Majas berättelse om branden hos Hampus. Varför skulle hon stanna kvar i skogen? Låter ju helt koko. Klart hon var med in till stan, även om mobilerna låg i tältet (om det nu ens fanns nåt tält, dessa tjejer slår inte mig som campartypen).
Citat:
M: Nej men dem har haft ett väldigt, alltså destruktivt, eller de hade ett väldigt destruktivt
förhållande och det fortsatte liksom men det fortsatte efter att dom gjorde slut, att han inte
kunde släppa henne och så där. Eh, och ja hon ville bli av med honom så jag minns, jag tror
det var förr förra våren, eh, och då var det att jag och Johanna, eh, åkte ut och skulle tälta i
skogen och hon berättar då att hon hade tänkt ja att bränna inne Hampus då och hon ville att
jag ska vara med då också men jag sa nej, nej absolut inte och då blev det istället att jag var
kvar ute i skogen helt enkelt och hade Johannas mobil medan hon åkte in till stan och ja, åkte
till hans dåvarande lägenhet och hade med sig, eh, någon så här träbits kuber som man, ja
som man kan ha om man ska grilla eller och så. Eh, och ja hon tände på den med ett, vad
heter det, eh, brännvätska och på dörren och ja hon tände på och springer ner i trapphuset och
det börjar brinna men Hampus hade ett brandlarm inne i lägenheten så det började ju att tjuta.