2023-04-25, 15:48
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
M var med största sannolikhet med och lös under betydande tid på T så J kunde hitta sina tändstickor och ljus. Och även bar in henne i själva skogen som granbarren bevisar.
Någon är visst sugen på att lägga över mera ansvar på M än vad J är; läs nedan:

S. 1033, J: "Hon ville inte se liksom när jag var tvungen att tända eld på det liksom så Maja satte sig i bilen och då tog jag handsprit som jag hade i bilen och kartong, en bit kartong i baksätet från något gammalt paket och sen gick jag tillbaka till Toves kropp och sen så lade jag bara kartongen och hällde på handspriten och tände, tände på det och då flammar det upp liksom. Ja. Sen så gick jag tillbaka till bilen."

Innan eldningen:

"...så lyste Maja med ficklampan på min mobil och då blir det liksom att jag orkade inte bära henne så jag fick släpa henne då och hålla hennes, om hennes fotled ungefär. Och sen så försökte jag släppa in henne en bit i skogen och det var väldigt, väldigt, väldigt tungt så att jag, jag trillade och började gråta. Jag tyckte det var fruktansvärt men jag hade inget val så jag var tvungen att kämpa och till slut så fick jag in henne ett par meter då, ja, Maja lyste, jag vet inte om hon var framför eller bakom, jag kommer inte ihåg. Hon lyste med ficklampan så jag såg något. Ja, och sen så, så lade vi eller jag lade Tove bara i skogen liksom."

Psykopat-J berättar - inte helt utan stolthet - att hon kände sig tvungen att kämpa.
Senast redigerad av Reviews 2023-04-25 kl. 15:53.
Citera
2023-04-25, 16:03
Medlem
LeeVans avatar
Har vi någon som kan göra rekonstruktion hemma?

Vilka möjligheter har en person som är 15-20 cm kortare att i ryggläge koppla ett strupgrepp på den längre personen som sitter ovanpå bålen/ bröstkorgen på den samma. Når armarna upp??

Om inte så finns det inga händer för Maja att avlägsna från J:s strupe.
Citera
2023-04-25, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

S. 1033, J: "Hon ville inte se liksom när jag var tvungen att tända eld på det liksom så Maja satte sig i bilen och då tog jag handsprit som jag hade i bilen och kartong, en bit kartong i baksätet från något gammalt paket och sen gick jag tillbaka till Toves kropp och sen så lade jag bara kartongen och hällde på handspriten och tände, tände på det och då flammar det upp liksom. Ja. Sen så gick jag tillbaka till bilen."

Innan eldningen:

"...så lyste Maja med ficklampan på min mobil och då blir det liksom att jag orkade inte bära henne så jag fick släpa henne då och hålla hennes, om hennes fotled ungefär. Och sen så försökte jag släppa in henne en bit i skogen och det var väldigt, väldigt, väldigt tungt så att jag, jag trillade och började gråta. Jag tyckte det var fruktansvärt men jag hade inget val så jag var tvungen att kämpa och till slut så fick jag in henne ett par meter då, ja, Maja lyste, jag vet inte om hon var framför eller bakom, jag kommer inte ihåg. Hon lyste med ficklampan så jag såg något. Ja, och sen så, så lade vi eller jag lade Tove bara i skogen liksom."

Psykopat-J berättar - inte helt utan stolthet - att hon kände sig tvungen att kämpa.

Tack för klargörandet!

Jag tog fasta på att telefonen tändes 18 gånger om jag minns rätt. Utgick då från att M var närvarande under lång tid och även var inne i skogen som granbarren vittnar om.

Men här finns ytterligare ett exempel på hur J försvarar M s delaktighet genom att säga att hon inte ville se och J själv fick göra grovjobbet. Är inte det ett märkligt sätt att hämnas på?
Citera
2023-04-25, 16:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Knappast kreativt att presentera de oprofessionella resonemang som Sangborn gjorde, snarare tvärt om. Hade hon besuttit verklig kreativitet borde hon kunnat prestera bättre.

Håller med om vad du skriver, men jämförelsen mot Svegfors är ändå lika relevant
Svegfors framstod som tämligen menlös IMO. Jag får känslan att han mest såg sig själv som en nödvändig frontfigur utan egentlig mening. Han borde varnas för att inte ha tillgodosett sin klients intresse ens i närheten av vad man kan förvänta sig av en försvarsadvokat.
Citera
2023-04-25, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Då har du inte följt många fall om du inte kan tänka dig mer onda människor. Det finns seriemördare, barnamördare, terrorister som massdödar, pedofiler som rövar bort barn och torterar dem i åratal m.m. JJ är långtifrån en av de mest onda i världen.
Nä kanske inte!! Men att kunna sitta här inne o mer el mindre försvara det fruktansvärt grymma hon gjort får mig faktiskt att fundera på om du är likadan!
Citera
2023-04-25, 16:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Innan eldningen:

Ja, och dessutom är det tydligt att det är Johanna själv som förflyttar Tove in i skogen. Maja är endast behjälplig med belysning. Maja har alltså i den här delen inte gjort sig skyldig till något gravfridsbrott, bara till medhjälp.

Vissa i tråden menar ju också att Johanna är den trovärdiga av de två. Så detta måste ju vara versionen vi skall tro på, även i ögonen på de som annars vill fälla Maja även för mord
Citera
2023-04-25, 16:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon1234
Nä kanske inte!! Men att kunna sitta här inne o mer el mindre försvara det fruktansvärt grymma hon gjort får mig faktiskt att fundera på om du är likadan!

Jag kan inte påminna mig att jag sett en enda här i tråden som har försvarat något av det som vare sig Maja eller Johanna har gjort. Vem menar du det skulle vara och på vad sätt har den försvarat vilka gärningar?
Citera
2023-04-25, 16:17
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Om hon inte hade burit in henne i skogen hade hon väl knappast haft jackan full med granbarr?

Är det bara om man bär på en död kropp som man får granbarr i kläderna om man går igenom tätbeväxt granskog, menar du?

Det är märkligt faktiskt, för det räcker att jag slänger ut julgranen, så är jag full i barr.

Lägg därtill att Maja och Johanna spenderade en stor del av sin fritid i skog och natur, inte minst naturreservatet Illharjen. Att det finns granbarr och diverse andra spår av naturen är mer väntat än oväntat.

Nu tvivlar inte jag på att granbarren i sängen, bilen och jackan kom ifrån det aktuella tillfället. Men återigen så är vi där att så länge det inte är bevisat så kan de precis lika gärna komma från vilket som helst av Majas och eller Johannas frekventa besök i naturen. Och det säger absolut ingenting om att Maja måste ha burit på någon kropp. Det indikerar bara att hon varit i närheten av granar.

Återigen så är det bara tragiskt att se din förblindade argumentation.
Citera
2023-04-25, 16:18
Medlem
Carrocks avatar
Systern till Tove My verkar dock inte vara helt uppriktig i sitt vittnes mål blir hon i slutet konfronterat då hon början säger att Johanna påstått att Tove varit otrogen och har videoklipp, My säger dock att det inte finns något videoklipp och har aldrig gjort det.

I slutet visar advokaten upp en konversation där Johanna skickar detta videoklipp till My, advokaten säger visst bilder, My svarar genast det finns inga bilder, advokaten rättar sig och säger jag menar videoklipp sen visar hon konversationen varpå My bara svarar jag har aldrig sett det där, jag blockade henne precis innan hon skicka det där.

Kan man ens skicka nåt till någon som blockat en?

Onödigt att sitta och ljuga/överdriva och slira på sanningen när det inte behövs. Det är uppenbarligen nåt fel på Johanna. Men varför inte bara vara helt uppriktig?
Citera
2023-04-25, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag kan inte påminna mig att jag sett en enda här i tråden som har försvarat något av det som vare sig Maja eller Johanna har gjort. Vem menar du det skulle vara och på vad sätt har den försvarat vilka gärningar?
Även kompisar till JJ o MH sitter här inne o kommenterar, det man kanske inte tror är att anhöriga vet o förstår.
Därav tkr jag man ska tänka lite på vad man skriver.
Citera
2023-04-25, 16:27
Avslutad
Citat:
Precis, jag tror att J erkänner i tron att M redan berättat vad som hände i badrummet, men hoppas givetvis att vissa detaljer utelämnats av M. Hon försöker därefter hålla sig så nära sanningen som möjligt och försöker få det till olycka.

En anledning till att hon försvarar M s beteende och är diffus när det kommer till hennes delaktighet kan beror på att hon vet vid detta lag att det som sägs i förhör, förs vidare till den andre. Och eftersom båda sitter på detaljer som dom inte vill ska komma ut finns det anledning att inte göra sig ovän med den andre.

J är säkert både besviken, arg och ledsen på M men kan inte utan att förvärra för sig själv, berätta för mycket.
Jag tror att det är mycket möjligt att det är så hon resonerar.

Jag har också funderat över bränderna och skadegörelsen mot bilar, och vad Johanna skulle kunna berätta om Majas delaktighet om hon ville. Nu är inte Johanna "fri" att berätta eftersom hon då sätter dit sig själv. Men om hon kunde berätta utan att drabbas själv, då undrar jag om inte Johanna och Maja skulle ha lite olika uppgifter om Majas delaktighet

Så vitt jag förstår har alla Johannas aggressiva handlingar begåtts efter att hon lärde känna Maja..? Det kan man fundera över. Har Johanna fått stöd i destruktiva tankar av Maja, angelägen att vara Johannas bästis? Har Maja varit delaktig i mer än sprayningen av bilen, för den är väl i princip klarlagd att hon var med på.

Nedan Majas berättelse om branden hos Hampus. Varför skulle hon stanna kvar i skogen? Låter ju helt koko. Klart hon var med in till stan, även om mobilerna låg i tältet (om det nu ens fanns nåt tält, dessa tjejer slår inte mig som campartypen).

Citat:
M: Nej men dem har haft ett väldigt, alltså destruktivt, eller de hade ett väldigt destruktivt
förhållande och det fortsatte liksom men det fortsatte efter att dom gjorde slut, att han inte
kunde släppa henne och så där. Eh, och ja hon ville bli av med honom så jag minns, jag tror
det var förr förra våren, eh, och då var det att jag och Johanna, eh, åkte ut och skulle tälta i
skogen och hon berättar då att hon hade tänkt ja att bränna inne Hampus då och hon ville att
jag ska vara med då också men jag sa nej, nej absolut inte och då blev det istället att jag var
kvar ute i skogen helt enkelt och hade Johannas mobil medan hon åkte in till stan och ja, åkte
till hans dåvarande lägenhet och hade med sig, eh, någon så här träbits kuber som man, ja
som man kan ha om man ska grilla eller och så. Eh, och ja hon tände på den med ett, vad
heter det, eh, brännvätska och på dörren och ja hon tände på och springer ner i trapphuset och
det börjar brinna men Hampus hade ett brandlarm inne i lägenheten så det började ju att tjuta.
Citera
2023-04-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Är det bara om man bär på en död kropp som man får granbarr i kläderna om man går igenom tätbeväxt granskog, menar du?

Det är märkligt faktiskt, för det räcker att jag slänger ut julgranen, så är jag full i barr.

Lägg därtill att Maja och Johanna spenderade en stor del av sin fritid i skog och natur, inte minst naturreservatet Illharjen. Att det finns granbarr och diverse andra spår av naturen är mer väntat än oväntat.

Nu tvivlar inte jag på att granbarren i sängen, bilen och jackan kom ifrån det aktuella tillfället. Men återigen så är vi där att så länge det inte är bevisat så kan de precis lika gärna komma från vilket som helst av Majas och eller Johannas frekventa besök i naturen. Och det säger absolut ingenting om att Maja måste ha burit på någon kropp. Det indikerar bara att hon varit i närheten av granar.

Återigen så är det bara tragiskt att se din förblindade argumentation.

Det är ett indicium som visar att hon befunnit sig på en plats där det finns barr. Och just barr fanns det i den täta granskogen där hon själv berättat att hon varit när dom dumpade kroppen. Så vad tycker du är mest troligt, att barren kom från detta tillfälle? Eller tror du att barren kom från julgranen 10 månader innan mordet?

Man kan roa sig med att hitta mer eller mindre rimliga förklaringar till hela Majas indiciekedja. Men hittills lyser dom med sin frånvaro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in