2023-04-25, 13:49
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Siffrorna har varit uppe många gånger i ekonomitråden.
(FB) Bottnen ur för den ryska ekonomin. - Klarar inte längre att betala räntorna.

Man slutade publicera månatliga siffror efter februari. Sista dagen i mars kom det plötsligt in en "oväntad" skatteintäkt motsvarande 29miljarder USD (ca 2400miljarder rubel) vilket gjorde att resultatet för Januari-Mars blev exakt samma som resultatet för Januari-februari. Annars hade underskottet varit dubbelt så stort. Det är uppenbart att ryssarna nu trycker pengar, nått som inte lär fungera speciellt länge.

https://minfin-gov-ru.translate.goog/ru/press-center?id_4=38396-predvaritelnaya_otsenka_ispolneniya_federalnogo_by udzheta_za_yanvar-fevral_2 023_goda&_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr _pto=wapp
Den oväntade skatteintäckten gör en snuskigt nyfiken på vad den kommer från?
Citera
2023-04-25, 13:54
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Var kan man se hur stor valutareserv de har?

Se denna tråd: (FB) Bottnen ur för den ryska ekonomin. - Klarar inte längre att betala räntorna.

Men en kort spoiler är att felmarginalen på hur stora valutareserver som de har, är enorm. Delar av dem är frysta som en del i "ekonomiska kriget" - trodde EU & USA. Men för ett par månader sedan erkände väst att de inte kunde lokalisera största delen av dem. Men då är frågan:
- Har medlen överhuvudtaget funnits? Eller har korrupta ryssar stulit dem från ryska staten?
- Kan Ryssland använda dem? De kan vara gömda men inte möjliga att använda.
- Har Ryssland redan använt dem?
Citera
2023-04-25, 13:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Menar du nu eller förut? Wikipediaartikeln jag citerade skriver:

Citat:
As of autumn 2022 Russia was estimated to possess nearly $549 billion in foreign exchange reserves, but some 50% of that total has been frozen by foreign countries friendly to Ukraine.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Federal_budget_of_Russia

De 50% motsvarar då ca 2/3 av Rysslands statsbudget, och då kan de i teorin klara flera år med 30 G$ underskott per kvartal. Men det är inte hela sanningen för den utländska valutareserven kan inte avhjälpa en krympande inhemsk ekonomi och skattebas och de problem det för med sig. Däremot gör den att Ryssland kan fortsätta importera nödvändiga varor som medicin och elektronik (i den mån den inte ligger under sanktioner). På sikt är förstås ett statsfinsiellt underskott på 120 G$ per år (~7% av BNP) ohållbart när BNP samtidigt krymper.
Citera
2023-04-25, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag är också tämligen tveksam till sanningshalten i information från ryska myndigheter. Min tanke var inte att hävda att siffrorna var helt korrekta utan snarare visa att inte ens de själva längre kan förnekar att ekonomin fullständigt går åt skogen. Och säger de det t.o.m. själva, ja då går den verkligen riktigt dåligt, verkligheten är nog t.o.m. än värre skulle jag tro.

Samt inte minst få tyst på de användare som stödjer Ryssland och dessutom påstår att den ryska ekonomin blomstrar. Men de kommer kanske bortförklara det med att det ryska finansdepartementet är med i någon konspiration mot den ryska staten eller nåt? Vi får väl se vad de kommer på, skall bli spännande att höra deras förklaring.

Nej ingen aning tyvärr. Inget sådant nämns ö.h.t. denna gång. Den enda skatt de tar upp är vad jag vet inkomstskatten som de hävdar sjunkit från 435 mrd rubel till 340 mrd rubel, dvs en minskning med 21,9%. Vilket ju förvisso är extremt mycket det också.

Jag minns tyvärr inte källan, men jag har av utomstående bedömare tidigare hört förklaringen att de oförklarliga extraskatterna de tidigare sagt sig ha förefaller tagits från offentliga bolags kassor, främst från olje- och gasbolagen, och överförs till statskassan. Huruvida det stämmer vet jag naturligtvis inte, så ta det för vad det är -en kanske möjlig förklaring.

Men stämmer det så är ju även den möjligheten till finansiering stängd nu. Och långsiktigt har de i så fall satt sig i en svår situation om de saknar medel att underhålla och investera i de verksamheter de trots allt tjänar pengar på, liksom i viktiga samhällsfunktioner. Men det förefaller som de planerar att köra på tills det brister, såväl ekonomin som på slagfältet.

Nä, precis!

Man har nallat ganska duktigt med pengar från deras National Wealth Fund för att täcka upp förlusterna i statsfinanserna. Fonden har genom åren fyllts på av bl.a. överskott från olje- och gasförsäljning

För att snygga till siffrorna i fonden har man skrivit upp värdet av Speerbanks och Aeroflots aktier som finns i National Wealth Fund. Luftpengar med andra ord.
Ännu värre har det blivit sedan rubeln blivit internationellt värdelös.

Hade det varit en väststat med samma förutsättningar hade man betraktat dess ekonomi som varandes i fritt fall.

Det går rejält utför för Ryssland nu och ingen är gladare än jag!
Citera
2023-04-25, 14:19
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Man har nallat ganska duktigt med pengar från deras National Wealth Fund för att täcka upp förlusterna i statsfinanserna. Fonden har genom åren fyllts på av bl.a. överskott från olje- och gasförsäljning

För att snygga till siffrorna i fonden har man skrivit upp värdet av Speerbanks och Aeroflots aktier som finns i National Wealth Fund. Luftpengar med andra ord.
Ännu värre har det blivit sedan rubeln blivit internationellt värdelös.

Hade det varit en väststat med samma förutsättningar hade man betraktat dess ekonomi som varandes i fritt fall.

Det går rejält utför för Ryssland nu och ingen är gladare än jag!

Tack för inf. Då var det nog inte så långt ifrån det jag hörde ändå.

Aeroflot börjar få svårt med reservdelar och har börjat kannibalisera på flygplanen vad jag hört, samt beslagtagit alla utländska flygplan de kommit åt, så de bör ju ha rejäla problem (samt kraftiga böter att se fram emot också).

Det är väl en hel bunt banker som kraschat också om jag inte missminner mig helt. Fast just Speerbank är väl(?) den största och brukar betraktas som säkraste vad jag förstått så den är nog(?) stabil. Fast du kanske vet mer?

De hade ju ett tag försäljningsstopp på aktier och stängde börsen, men nu gäller det väl bara utländska ägare som inte får sälja, vilket ju annars rimligen skulle orsaka en fullständig krasch. Ryssarna själva har ju bara olika dåliga alternativ att välja mellan att investera i då de inte får föras ut pengarna (som förvisso ändå inte går att växla, men ändå...).
Citera
2023-04-25, 14:26
Medlem
raskenss avatar
Ryssarna är fulländade terrorister:

Försåtsminerar tändare:

https://twitter.com/justartsndstuff/status/1650572017966653440?t=vaA4zeGCJ29As5aLLBZT0A&s=19
Citera
2023-04-25, 14:33
Medlem
attogs avatar
Citat:

Här har du en länk med en massa ekonomisk data.
https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/sanctions/restrictive-measures-against-russia-over-ukraine/sanctions-against-russia-explained/

På dina direkta fråga.
I februari 2022 uppgick Rysslands valutareserv till 643 miljarder US-dollar (579 miljarder euro).
Citera
2023-04-25, 14:40
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssarna är fulländade terrorister:

Försåtsminerar tändare:

https://twitter.com/justartsndstuff/status/1650572017966653440?t=vaA4zeGCJ29As5aLLBZT0A&s=19

De är djur, bygg en mur och låt de hållas i Ryssland.
Citera
2023-04-25, 14:47
Medlem
Tucker Carlson, som precis fått sparken från Fox, behöver inte vara arbetslös länge till. Han är erbjuden nytt jobb. I Ryssland! Av den ryske programledaren Vladimir Solovjov!

Aftonbladet skriver:
"Tucker Carlson behöver inte vara orolig – han har redan erbjudits jobb i Ryssland.

Programledaren Vladimir Solovjov försöker locka över Carlson till rysk tv:

– Du är alltid välkommen i Ryssland och Moskva, skriver Solovjov."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P4e0b5/rysk-tv-kan-bli-tucker-carlsons-nya-arbetsgivare

Putin-Trump-falangen samlar sig i Moskva, alltså.
Citera
2023-04-25, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Tack för inf. Då var det nog inte så långt ifrån det jag hörde ändå.

Aeroflot börjar få svårt med reservdelar och har börjat kannibalisera på flygplanen vad jag hört, samt beslagtagit alla utländska flygplan de kommit åt, så de bör ju ha rejäla problem (samt kraftiga böter att se fram emot också)..

Då har du hört fel eller så är dina källor felaktiga. Eftersom de just nu skickar sina flygande maskiner till Iran för de större inspektionerna. Tro inte på allt du hör.

https://www.rbc.ru/business/10/04/2023/6433e50f9a794734270374a3?from=from_main_1
Citera
2023-04-25, 14:59
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Tack. Detta är nog en av de mest intressanta uppgifter som framkommit i tråden sedan den skapades.

Det förvånar mig att detta inte ledde till en större fokusförflyttning i tråden.

Tack så mycket!

Nja, det är rätt många inlägg som kommenterat det. Och de som stödjer Ryssland har dessutom helt försvunnit från tråden, men de återkommer nog frammåt kvällen när de fått besked/själva klurat ut om hur de skall agera.

Det värsta (för Ryssland) är att siffrorna nog t.o.m. är än värre i verkligheten. T.ex. förefaller delar komma från stora extraskatter, vad det nu betyder, men högst sannolikt att de tömt statliga bolags och/eller fonder på allt de kommit över. Men det kan man bara göra en gång. Och även då saknas medel för reparationer och nyinvesteringar, vilket på sikt naturligtvis inte fungerar. T.ex. förefaller de tömt Rysslands största bank, Speerbank, på pengar, så den kanske riskerar att krasha nu? Kan bli "mindre populärt"...
Citera
2023-04-25, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Då har du hört fel eller så är dina källor felaktiga. Eftersom de just nu skickar sina flygande maskiner till Iran för de större inspektionerna. Tro inte på allt du hör.

https://www.rbc.ru/business/10/04/2023/6433e50f9a794734270374a3?from=from_main_1
Jo det är ju som om den halte leder den lytte så särskilt mycket underhåll lär det nog inte bli.
Även Iran är kraftigt sanktionerade och lider brist på det mesta.
Har ryssarna hittat däck till sina stulna flygplan ännu?

Tro inte på allt du läser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in