Citat:
Ursprungligen postat av
Alsson
Man har nallat ganska duktigt med pengar från deras National Wealth Fund för att täcka upp förlusterna i statsfinanserna. Fonden har genom åren fyllts på av bl.a. överskott från olje- och gasförsäljning
För att snygga till siffrorna i fonden har man skrivit upp värdet av Speerbanks och Aeroflots aktier som finns i National Wealth Fund. Luftpengar med andra ord.
Ännu värre har det blivit sedan rubeln blivit internationellt värdelös.
Hade det varit en väststat med samma förutsättningar hade man betraktat dess ekonomi som varandes i fritt fall.
Det går rejält utför för Ryssland nu och ingen är gladare än jag!
Tack för inf. Då var det nog inte så långt ifrån det jag hörde ändå.
Aeroflot börjar få svårt med reservdelar och har börjat kannibalisera på flygplanen vad jag hört, samt beslagtagit alla utländska flygplan de kommit åt, så de bör ju ha rejäla problem (samt kraftiga böter att se fram emot också).
Det är väl en hel bunt banker som kraschat också om jag inte missminner mig helt. Fast just Speerbank är väl(?) den största och brukar betraktas som säkraste vad jag förstått så den är nog(?) stabil. Fast du kanske vet mer?
De hade ju ett tag försäljningsstopp på aktier och stängde börsen, men nu gäller det väl bara utländska ägare som inte får sälja, vilket ju annars rimligen skulle orsaka en fullständig krasch. Ryssarna själva har ju bara olika dåliga alternativ att välja mellan att investera i då de inte får föras ut pengarna (som förvisso ändå inte går att växla, men ändå...).