Citat:
Ursprungligen postat av
Lightfish
Bara att hantera den mängden majblommor är en bedrift. Har han ett centrallager? Hur distribueras de här blommorna. Det bör väl nästan röra sig om 30000 st. Omöjligt han gör det själv. Låter det för bra, brukar det inte vara sant. Perfekt fall för tidningar att skriva om.
Citat:
Ursprungligen postat av
blouskall
Precis. Han hanterar ingenting själv. Det görs någon annanstans, av någon annan. Alltså företag eller organisation. Det skulle vara intressant att veta av vem 🤔
Man har sedan några år tillbaka kunnat köpa en digital majblomma, man får alltså ingen fysisk utan en liten dekal till mobilen…
Och anledningen till att den här pojken fått sälja så mycket är ju för att han först INTE fick några sålda, det framställdes som det var pga hans hudfärg (vet inte om det var så, men det är ju förstås möjligt även om jag ärligt talat betvivlar det - vem kan motstå ett litet barn som säljer majblommor? Att en hel by skulle ha nobbat detta barn pga hudfärg framstår för mig som helt osannolikt…) och flera stora konton på sociala medier började skriva om det och dela med länk till den digitala shoppen - där man alltså kan få en sticker i stället för en fysisk blomma.
Han var uppe i 500 000 nyss - så har tjänat 50 000 på det hela. Jag tycker det är kul att han blir glad och att 450 000 har skänkts till välgörenhet men om man ponerar att snittpersonen köper för 25 spänn blir det, om jag räknat rätt, 20 000 köptillfällen som andra barn inte har fått - barn som kanske också är i stort behov av att tjäna lite fickpengar (eller bidra till familjens hushållskassa, tyvärr…) eller behöver få känna att de klarar av att sälja och få bli sedda.
Ogillar därför den här sortens kampanjer - ett barn får massa uppmärksam men det sker tyvärr på bekostnad av andra barn. Så hoppas att iaf hälften av de personer som swishat denne kille även köper av andra barn.
(Och självklart - man kan inte köpa av varje majblommeförsäljare man ser men det är alltså väldigt många som har köpt av en och samma nu…)