2023-04-23, 18:21
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
I starten av kriget tycker jag också att man kunde ha den teorin. Vi hade då per definition inte mycket data, och i avsaknad av data så är det inte orimligt att tänka som du gör. Men nu har vi en annan typ av data, som tycks motsäga teorin. Jag upprepar:

"Den ukrainska armén skulle inte prestera så bra som den gör i enskilda slag (Bakhmut, Ugledar, Siversk, Bilohorivka) om den lider sådana förluster, och Ukraina skulle ha en annan retorik/strategi. Inse vilka förluster [1:10?] som de kommer få vid sin aviserade motoffensiv, om de led 7:1 i förluster som försvarare. Varför skulle de välja den strategin att gå till angrepp?"

Presterat så bra? Bakhmut har varit rena köttkvarnen för Ukraina. Jag drar en parallell till Röda armén här. Militärt framgångsrik men till priset av ohyggliga förluster. I Ukrainas fall har förstås framgången inte varit i närheten av Röda arméns.
Citera
2023-04-23, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag har inte NYT fulltext, men kollade Bellingcat-länken.

"However, Bellingcat has seen evidence that some documents dated to January could have been posted online even earlier, although it is unclear exactly when. Bellingcat also spoke to three members of the Discord community where the images had been posted who claimed that many more documents had been shared across other Discord servers in recent months.

As the channels were deleted following the controversy generated by the leaked documents, Bellingcat has not been able to confirm this claim. "

Så det enda vi vet är att Devuschka (som är ett kollektiv av proryska postare, som gömmer sig bakom en fiktiv persona, dvs lite shady) postade dokumentet först. Jag läser det som att "Russia-bull case" dokumentet kom ut först på det offentliga nätet.

Bellingcat hävdar att det finns en screenshot från en discord, men har själv pixelerat den. Om man tror på Bellingcat som "sanningsvittne" så bevisar det att "Russia bull case" är den förfalskade versionen. Bellingcat är knutna till CIA: https://mronline.org/2021/10/11/bellingcat-funded-by-u-s-and-uk-intelligence-contractors-that-aided-extremists-in-syria/
Om vi inte litar på CIA (och varför skulle vi det?) så är Bellingcats bevis obefintliga. Gör tankeexperimentet att en prorysk bloggare skulle bevisa autenticitet av data på samma sätt. Hade vi litat på det? Nej.

Så egentligen vet vi faktiskt inte. Jag väljer dock att tro på "Ukraine bull case" mer än "Russia Bull case" för att jag tycker det stämmer bättre med "händelseförloppet på kartan" som jag skrev ovan.

Nej det första dokumentet på ”riktiga internet” dök upp på 4chan och innehöll de lägre förlustsiffrorna för Ukraina. Sen kan man också analysera den amatörmässiga redigeringen för att byta plats på siffrorna…

Ja man kan givetvis diskutera Bellingcat som källa. Alla originaldokument är nu också nedplockade (vilket talar för att de är äkta) så vi vanliga dödliga kan inte göra vår egen research.
Citera
2023-04-23, 18:22
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Rysslands eldövertag är faktiskt större än 7:1 ratio mätt i civila offer. Men på fronten går det sämre.
Ryssland kommer att vilja glömma Ukraina snabbare än Afghanistan och Tjetjenien.

14000 i civila offer är den siffra jag sett. Oerhört lågt jämfört med när exempelvis USA krigar.
Citera
2023-04-23, 18:27
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
14000 i civila offer är den siffra jag sett. Oerhört lågt jämfört med när exempelvis USA krigar.
Källa?
Citera
2023-04-23, 18:29
Medlem
Folketstempels avatar
Under alla de år som USA.s tonåringar via ett lotteri i direktsänd tv fick åka till Vietnam och kriga, så utan att kolla finns en siffra 100-120 tusen döda amerikanska soldater. (114 var siffran som bränt fast i minnet.)

Att Ryssland då redan på 14 månader har hundratusentals döda soldater kan sättas i perspektiv till krigspropagandans siffror som ni rabblar upp som tama apor.
Citera
2023-04-23, 18:37
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Kommer det som en nyhet för dig att Bidenregimen stöttat Kievregimen med tusentals miljarder?

Officiella företrädare för både EU och Kiev har mer än antytt oerhört mycket högre förlustsiffror än det befängda intervall du alluderat till.

Så du kunde inte räkna upp incitamenten. Tack, så vet vi.

Jag har inte alluderat till någonting.
Citera
2023-04-23, 18:37
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Nej det första dokumentet på ”riktiga internet” dök upp på 4chan och innehöll de lägre förlustsiffrorna för Ukraina. Sen kan man också analysera den amatörmässiga redigeringen för att byta plats på siffrorna…

Ja man kan givetvis diskutera Bellingcat som källa. Alla originaldokument är nu också nedplockade (vilket talar för att de är äkta) så vi vanliga dödliga kan inte göra vår egen research.

Nice catch! Då är jag med. Ändrade min post ovan.
Citera
2023-04-23, 19:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
”Förfalskade”. Allt som inte faller din sida på läppen avfärdar ni på allehanda substanslösa grunder.

Det finns två versioner av dokumenten i omlopp. En originalversion och en förfalskad version.

I den förfalskade versionen har man kastat om vissa siffror för att ändra på förhållandet mellan Rysslands och Ukrainas förlustsiffror, till Ukrainas nackdel:

Citat:
"There are two versions of this same leak (or "leak"): the original had estimated Ukrainian losses throughout the war lower than Russian losses, & the apparently edited one had Ukrainians at a dramatically higher loss count."

https://www.washingtonpost.com/politics/2023/04/20/ukraine-tucker-carlson-kennedy/
Citat:
"How can we be confident the second document was altered? The timeline for one thing; the former document appeared earlier. But there are also indicators on the second document that illustrate how it was changed. First, notice that the new figures for Russia appear in exactly the same orientation as the original document, suggesting that they were cut and pasted over the original values. Second, notice that the “6” in “61k” and the “7” in “71.5k” appear to be lower than the baseline for the other values. It appears that whoever doctored the image simply swapped the “6” and the “1” and the “7” and the “1.” (That’s also likely why the kerning — the space between — the “1” and the “. 5” in “71.5” is too wide. Compare it to other similar figures.)"

Den förfalskade versionen av dokumenten var den version som bl.a den proryska propagandisten/desinformatören Donbass Devushka spred:

Citat:
"Toler confirmed to The Washington Post that the altered document appeared in a Telegram channel moderated by an American woman now reportedly under investigation by the FBI. That makes sense, given that the channel was a center for pro-Russian propaganda."

Citat:
Men till saken hör att både officiella företrädare för EU och Ukraina mer än antytt att de ukrainska förlusterna ligger närmare siffrorna från sådana som Ritter och McGregor än de fantasier som diverse västliga psy-op fabrikörer sprider.

Nej. Det finns inget sådant. Dock har mytomanerna Ritter och MacGregor påstått det, men de har inte visat upp några belägg eller bevis för detta. Deras egna ord saknar helt värde eftersom de är mytomaner/propagandister.

Annars ser man att originaldokumentens förlustsiffror faktiskt överensstämmer ganska bra med vad USA och EU mm gått ut med offentligt. Kring 100 000 döda + sårade ukrainare sa de i höstas (bl.a general Mark Milley sa det i höstas som nog alla kommer ihåg). Nu är siffrorna något högre förstås. 124,500 - 131,000 döda + sårade enligt läckan:

https://www.businessinsider.com/russians-ukrainians-killed-putins-war-leaked-documents-2023-4?r=US&IR=T

Det stämmer ganska bra med de officiella uppgifterna från USA och EU.
Citera
2023-04-23, 20:04
Medlem
Folketstempels avatar
Angriparen Ryssland som bombar landet de angripit har så klart dödat fler medborgare som är ukrainare och vad som Ukraina har dödat som är ryssar.
Ska man istället räkna soldater som dött på fält så är det mindre viktigt hur starka den ena eller den andra är inför den storoffensiv nu på våren som aldrig blir av, då både Kreml och Pentagon läcker som såll och alla vet vad alla andra tänker göra, så ingen vågar göra något av den anledningen.
Citera
2023-04-25, 11:47
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns två versioner av dokumenten i omlopp. En originalversion och en förfalskad version.

I den förfalskade versionen har man kastat om vissa siffror för att ändra på förhållandet mellan Rysslands och Ukrainas förlustsiffror, till Ukrainas nackdel:

Den förfalskade versionen av dokumenten var den version som bl.a den proryska propagandisten/desinformatören Donbass Devushka spred:

Nej. Det finns inget sådant. Dock har mytomanerna Ritter och MacGregor påstått det, men de har inte visat upp några belägg eller bevis för detta. Deras egna ord saknar helt värde eftersom de är mytomaner/propagandister.

Annars ser man att originaldokumentens förlustsiffror faktiskt överensstämmer ganska bra med vad USA och EU mm gått ut med offentligt. Kring 100 000 döda + sårade ukrainare sa de i höstas (bl.a general Mark Milley sa det i höstas som nog alla kommer ihåg). Nu är siffrorna något högre förstås. 124,500 - 131,000 döda + sårade enligt läckan:

https://www.businessinsider.com/russians-ukrainians-killed-putins-war-leaked-documents-2023-4?r=US&IR=T

Det stämmer ganska bra med de officiella uppgifterna från USA och EU.

Problemet är ju att dina NATO-kompisar för fram ukrainska förlustsiffror som är ca 1/10 av de du nu refererar till och de anger CIA som källa. Så din sida är ”all over the place”. Politico tvingades ju nyligen korrigera sig när de hävdade att 100k ukrainska soldater hittills dött. De justerade det senare till 100k döda och sårade. Men den första siffran lär ligga betydligt närmare sanningen.
Citera
2023-04-25, 11:50
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Så du kunde inte räkna upp incitamenten. Tack, så vet vi.

Jag har inte alluderat till någonting.

Annars fick du incitamentet av mig. Tusentals miljarder av amerikanska skattepengar i stöd till Ukraina. Det är en stor investering och man vill så klart ge sken av att den är lönsam. Då kan man inte säga sanningen att Ukrainas förluster uppgår till flera hundratusen soldater..
Citera
2023-04-25, 11:59
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Annars fick du incitamentet av mig. Tusentals miljarder av amerikanska skattepengar i stöd till Ukraina. Det är en stor investering och man vill så klart ge sken av att den är lönsam. Då kan man inte säga sanningen att Ukrainas förluster uppgår till flera hundratusen soldater..

Nu sitter du ju bara och hittar på, igen, som alltid.
Eller har du källa på det här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in