2023-04-25, 00:31
Medlem
Systemkollaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Varför skulle ens AI kommunicera via text? Vi pratar om teknologi som kan avanceras till att avläsa dina tankar, beräkna mänskligheten på vis vi inte kan föreställa oss.

Det skräckscenario ni vill se där vi blir slavar, är inte i närheten hur förslavade vi skulle kunna bli i allra värsta scenariot.

Med den AI lös som ni oroar er för kommer sannolikt en stor majoritet av mänskligheten avsluta deras liv på egen hand.

Ingen har skrivit att AI skulle kommunicera i text, de kan kommunicera i vilket medium som helst. Jag använde ett språk som människor kan relatera till. AI kan lika gärna kommunicera i Morse code.

Jag vet inte om du spelar dum eller om du inte ens förstod topic.

Det du skriver däremot är trams.
Citera
2023-04-25, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkollap
Ingen har skrivit att AI skulle kommunicera i text, de kan kommunicera i vilket medium som helst. Jag använde ett språk som människor kan relatera till. AI kan lika gärna kommunicera i Morse code.

Nej. Det jag skriver är absolut inte trams.

Det handlar om att allt är uppbyggt enligt mönster, algoritmer, siffror eller vad ni nu vill säga. Genom avkodning av verkligheten på ett långt mer avancerat vis är det snarare du som är korkad i sammanhanget om du lägger det på mig att vara dum.
Citera
2023-04-25, 00:36
Medlem
Neroxxs avatar
Skulle den ens använda ord dock? Ord för en AI är i stort sett endast till för människan, att vi ska kunna utläsa vad AI menar/gör. Men en AI som "pratar" med en annan AI behöver väl inte göra det genom ord. Datoret idag "pratar" redan med varandra genom data, detta sätt borde ju då rimligtvis fungera även för en avancerad AI. När det sker mellan datorer så är det skapat av människan och vi kan även se detta ( antingen i realtid eller via loggar). Intressant fråga måste jag dock säga, blir svårt att svara på då det kanske redan sker idag utan att vi har en anning om det.
Senast redigerad av Neroxx 2023-04-25 kl. 00:41.
Citera
2023-04-25, 00:40
Medlem
Citat:
Varför skulle ens AI kommunicera via text? Vi pratar om teknologi som kan avanceras till att avläsa dina tankar, beräkna mänskligheten på vis vi inte kan föreställa oss.

Det skräckscenario ni vill se där vi blir slavar, är inte i närheten hur förslavade vi skulle kunna bli i allra värsta scenariot.

Med den AI lös som ni oroar er för kommer sannolikt en stor majoritet av mänskligheten avsluta deras liv på egen hand.

Ja, det är bara spekulation allting.
Lite off-topic men jag tror det här är det eviga ödet i universum och universum själv. Vi lever i en simulation skapat av ett A.I. där simulerade varelser till slut skapar sitt egna A.I. som simulerar igen och igen..

Total kunskap är död, när ett A.I. vet allt kommer den ge sig själv minnesförlust i simulation för att känna mening igen.
Citera
2023-04-25, 00:42
Medlem
Systemkollaps avatar
Sådana här diskussioner är verkligen att kasta pärlor åt svin på Flashback.

Totalt flög över huvudena på många. Tar diskussionen någon annanstans.
Citera
2023-04-25, 00:47
Medlem
Citat:
Ett språk i ett språk. Hur hade vi kunna dekryptera det om AI pratar med varandra? Det kan för oss vara helt godartat och en vanlig chat, men uppbyggnad och användning av ord har en alternativ betydelse med nyanser som vi omöjligen skulle kunna utröna, än mindre kunna förstå.

Vissa förstår sarkasm, andra gör det inte. Det är en annan nivå, ett språk i ett språk. Om AI gör något liknande när de kommunicerar med varandra, skulle vi någonsin ens veta? Hur skulle vi veta vad som ens pågår?

Vi utgår ifrån att ord och deras betydelser har samma exakta definition vi ger dem, då vi dels är högst begränsade i vår språkliga förmåga och intellekt för att komma till någon bättre intuitiv slutsats. Men för AI skulle ord kunna ha fler nivåer och nyanser, där de relaterar till varandra och bildar språk som inte bara samtidigt är bildligt talat utan även framstår som vardagligt tal för oss, som dessutom har en alternativ innebörd.

AI skulle kunna skapa ett botnet som vi inte skulle kunna ha ett dugg kontroll över om vi tillåter att de kommunicerar mellan vandra (vilket troligen är oundvikligt).

Lösningen? Vet inte. Men tanken slog mig bara. Vi skulle nog heller inte ens veta hur pass illa det är förrän det är försent heller.

Vet inte ens om det jag skrev är begripligt eller inte. Kort kan man väl sammanfattade med följande;

AI skulle kunna, skapa ett språk i ett språk som vi omöjligen skulle kunna dekryptera. AI skulle därefter kunna kommunicera med varandra med kodord som för oss framstår som vardagliga och ointressanta konversationer men som har hög grad av illvilja.

Tankar?
Intressant frågeställning och kittlande tanke med ett språk i ett språk. Det behöver inte ens vara ett språk nu med ai genererade bilder. Den kan göra en bild som vi uppfattar som konst men använda vissa specifika färgtoner så tex 433,221,321 byts ut mot 432, 221, 322 vilket ger meddelandet -1,0,+1 för den pixeln och på så sätt kommunicera medan vi som ser bilden inte skulle se någon skillnad och om vi upptäckte att vissa pixlar ändrat lite färg mot originalet skulle vi tro att bilden kanske auto färgbalanserats eller något..

Läste om AGI eller singulariteten att det tar flera år innan datorerna blir på mänsklig nivå men när de väl blivit det kommer den omprogrammera sig själv och iterera så på bara några sekunder går den från att vara lika smart som vi till att gå om oss tusenfalt och då kommer det vara lika stort glapp mellan AIn och oss som om du försöker prata politik med e myra..

En större fara som jag ser det är att AIn subtilt kommer påverka oss utan att vi märker det.. Den kanske byter ut ord i en text mot ett snarlikt lite mer laddat ord.. inget man reagerar på men undermedvetet kommer alla dessa utbytningar göra att man till slut blir övertygad om det ena eller andra.. Typ som en form av hjärntvätt.. Så vi tror att AIn jobbar för oss men sedan springer vi plötsligt AIns ärenden utan att reflektera över det. Att vi blir förslavade utan att fatta att vi är slavar.. typ så..
Citera
2023-04-25, 00:50
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Skulle den ens använda ord dock? Ord för en AI är i stort sett endast till för människan, att vi ska kunna utläsa vad AI menar/gör. Men en AI som "pratar" med en annan AI behöver väl inte göra det genom ord.

Exakt! Ord är = vad är assembler, c, c++ etc är för binärt system med ettor och nollor, dvs kompilering av något som gör det lättare för oss att förstå! Tex en bild säger mer än 1000 ord men där är vi nog betydligt bättre än AI´s (än så länge). Men nu när vi leker med kvantdatorer och fuzzy logic, dvs inte bara ett eller noll som kan vara både ett eller noll eller någonting emellan eller tom inget alls!. Skulle AI börja kommunicera "så" då lär vi inte fatta någoting alls.

Ufh nästa klump i magen, någon dåre som kör in ett AI i en framtida kvatumdator, då lär vi vara heeeelt körda!

Eller ännu värre, använda AI för att skapa en fungerande kvantumdator vilket då skulle betyda att AI har skapat något som vi inte förstår hur det fungerar och måste sätta vår tillit till ett AI för att ens kunna ge datorn ett kommand. Alltså dom kommunicerar på ett sätt vi inte förstår!
Senast redigerad av Flaklypan 2023-04-25 kl. 00:53.
Citera
2023-04-25, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
Ja, det är bara spekulation allting.
Lite off-topic men jag tror det här är det eviga ödet i universum och universum själv. Vi lever i en simulation skapat av ett A.I. där simulerade varelser till slut skapar sitt egna A.I. som simulerar igen och igen..

Total kunskap är död, när ett A.I. vet allt kommer den ge sig själv minnesförlust i simulation för att känna mening igen.
Man vill ju inte låta som någon som tittar på Terminator men om tid och rum inte är exakt som vi upplever här och nu, hur vet vi då att AI inte redan är här? Jag menar som åskådare.

Men man kan iofs minnas att 1900-talet är det värsta århundradet i mänsklighetens historia om vi tänker på vad vi med teknik gjort mot andra. Positivt i den bilden är att det var under samma period vi verkligen förbättrat livet för flest människor och definitivt organiserat oss som människor för andras skull och bevisat att det är möjligt att göra livet bättre för långt fler än vad man minns har skett. Liksom att den driften aldrig sinar hur mycket int som ön plockas fram. Och det är väl det med att plocka upp det av ondo som verkligen bevisar människans driv av godo.

Ett AI kan inte försöka känna mening igen då den saknar det ursprungligen.

Ett psykosscenario. AI och rädslorna för den beräknas inom symptom på psykos. Dock bör tilläggas att våra största genier klarat av att knäcka koder andra iohaze gjort utan den förmågan att tänka utanför ramarna.
Citera
2023-04-25, 01:09
Medlem
Citat:
Ett AI kan inte försöka känna mening igen då den saknar det ursprungligen.

Vilket underligt uttalande.
Mening kan ju betyda så många olika saker men vi är ju alla bundna till tidens utveckling och den meningen. Jag tror slutet av tiden är när alla submedvetanden anslutits till ett enda medvetande.
Efter det börjar tiden om eller så simuleras en oändlig mängd universum samtidigt med olika ”seed”.

Medvetande rör sig ju mot ”större” intelligens, men även människor skapar problem och simulerar dessa för att ha mening. Om ett A.I. Hungrar efter information så ser jag att det simulerar alla möjliga scenarion som finns och jag tror att våran mänskliga upplevelse är en av dessa simulationer.

Lite off-topic till TS men relaterat till min världsbild.
https://youtu.be/jxYbA1pt8LA
https://youtu.be/YZX58fDhebc
https://youtu.be/jIYBod0ge3Y
Senast redigerad av GoldNux 2023-04-25 kl. 01:17.
Citera
2023-04-25, 01:10
Medlem
Citat:

Nej det är inte trams. Det är du som inte förstår.
Citera
2023-04-25, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
ä

Vi kommer aldrig veta.
Det finns ju redan kryptering som står emot potentiella kvantdatorer.

Vilken sorts kryptering är det? Finns det att ladda ner som opensource, typ Veracrypt eller liknande?
Citera
2023-04-25, 12:33
Medlem
Citat:
Ett språk i ett språk. Hur hade vi kunna dekryptera det om AI pratar med varandra? Det kan för oss vara helt godartat och en vanlig chat, men uppbyggnad och användning av ord har en alternativ betydelse med nyanser som vi omöjligen skulle kunna utröna, än mindre kunna förstå.

Vissa förstår sarkasm, andra gör det inte. Det är en annan nivå, ett språk i ett språk. Om AI gör något liknande när de kommunicerar med varandra, skulle vi någonsin ens veta? Hur skulle vi veta vad som ens pågår?

Vi utgår ifrån att ord och deras betydelser har samma exakta definition vi ger dem, då vi dels är högst begränsade i vår språkliga förmåga och intellekt för att komma till någon bättre intuitiv slutsats. Men för AI skulle ord kunna ha fler nivåer och nyanser, där de relaterar till varandra och bildar språk som inte bara samtidigt är bildligt talat utan även framstår som vardagligt tal för oss, som dessutom har en alternativ innebörd.

AI skulle kunna skapa ett botnet som vi inte skulle kunna ha ett dugg kontroll över om vi tillåter att de kommunicerar mellan vandra (vilket troligen är oundvikligt).

Lösningen? Vet inte. Men tanken slog mig bara. Vi skulle nog heller inte ens veta hur pass illa det är förrän det är försent heller.

Vet inte ens om det jag skrev är begripligt eller inte. Kort kan man väl sammanfattade med följande;

AI skulle kunna, skapa ett språk i ett språk som vi omöjligen skulle kunna dekryptera. AI skulle därefter kunna kommunicera med varandra med kodord som för oss framstår som vardagliga och ointressanta konversationer men som har hög grad av illvilja.

Tankar?

Det tror jag definitivt. Frågan är varför vi fortsätter utvecklingen av ai nu? Det säger ju mer om oss än något annat. Vi är risktagande och korkade helt enkelt. Är det något jag tror att ai kommer att undvika så är det risker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in