2023-04-24, 23:39
Medlem
Systemkollaps avatar
Ett språk i ett språk. Hur hade vi kunna dekryptera det om AI pratar med varandra? Det kan för oss vara helt godartat och en vanlig chat, men uppbyggnad och användning av ord har en alternativ betydelse med nyanser som vi omöjligen skulle kunna utröna, än mindre kunna förstå.

Vissa förstår sarkasm, andra gör det inte. Det är en annan nivå, ett språk i ett språk. Om AI gör något liknande när de kommunicerar med varandra, skulle vi någonsin ens veta? Hur skulle vi veta vad som ens pågår?

Vi utgår ifrån att ord och deras betydelser har samma exakta definition vi ger dem, då vi dels är högst begränsade i vår språkliga förmåga och intellekt för att komma till någon bättre intuitiv slutsats. Men för AI skulle ord kunna ha fler nivåer och nyanser, där de relaterar till varandra och bildar språk som inte bara samtidigt är bildligt talat utan även framstår som vardagligt tal för oss, som dessutom har en alternativ innebörd.

AI skulle kunna skapa ett botnet som vi inte skulle kunna ha ett dugg kontroll över om vi tillåter att de kommunicerar mellan vandra (vilket troligen är oundvikligt).

Lösningen? Vet inte. Men tanken slog mig bara. Vi skulle nog heller inte ens veta hur pass illa det är förrän det är försent heller.

Vet inte ens om det jag skrev är begripligt eller inte. Kort kan man väl sammanfattade med följande;

AI skulle kunna, skapa ett språk i ett språk som vi omöjligen skulle kunna dekryptera. AI skulle därefter kunna kommunicera med varandra med kodord som för oss framstår som vardagliga och ointressanta konversationer men som har hög grad av illvilja.

Tankar?
Citera
2023-04-24, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkollap
Ett språk i ett språk. Hur hade vi kunna dekryptera det om AI pratar med varandra? Det kan för oss vara helt godartat och en vanlig chat, men uppbyggnad och användning av ord har en alternativ betydelse med nyanser som vi omöjligen skulle kunna utröna, än mindre kunna förstå.

Vissa förstår sarkasm, andra gör det inte. Det är en annan nivå, ett språk i ett språk. Om AI gör något liknande när de kommunicerar med varandra, skulle vi någonsin ens veta? Hur skulle vi veta vad som ens pågår?

Vi utgår ifrån att ord och deras betydelser har samma exakta definition vi ger dem, då vi dels är högst begränsade i vår språkliga förmåga och intellekt för att komma till någon bättre intuitiv slutsats. Men för AI skulle ord kunna ha fler nivåer och nyanser, där de relaterar till varandra och bildar språk som inte bara samtidigt är bildligt talat utan även framstår som vardagligt tal för oss, som dessutom har en alternativ innebörd.

AI skulle kunna skapa ett botnet som vi inte skulle kunna ha ett dugg kontroll över om vi tillåter att de kommunicerar mellan vandra (vilket troligen är oundvikligt).

Lösningen? Vet inte. Men tanken slog mig bara. Vi skulle nog heller inte ens veta hur pass illa det är förrän det är försent heller.

Vet inte ens om det jag skrev är begripligt eller inte. Kort kan man väl sammanfattade med följande;

AI skulle kunna, skapa ett språk i ett språk som vi omöjligen skulle kunna dekryptera. AI skulle därefter kunna kommunicera med varandra med kodord som för oss framstår som vardagliga och ointressanta konversationer men som har hög grad av illvilja.

Tankar?

Hur lär sig de andra "AI"arna detta språk tänker du, Och vad exakt hindrar oss från att bygga ett AI som översätter detta "hemliga" språk tänker du? .-D
Citera
2023-04-24, 23:51
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Hur lär sig de andra "AI"arna detta språk tänker du, Och vad exakt hindrar oss från att bygga ett AI som översätter detta "hemliga" språk tänker du? .-D

Det skulle kunna ske via en enkel dataström som informerar.

TS jag håller med om att det är något vi hade haft svårt att upptäcka. Det måste bli extremt viktigt att samtliga AI isoleras ifrån större nätverk, annars kan de nog ta sig in vart som helst och stänga av och sätta på system, eller göra dem oanvändbara, kanske t.om skjuta iväg kärnvapen.
Citera
2023-04-24, 23:58
Medlem
Nej...

Alltså kryptering är inte nytt.
Citera
2023-04-25, 00:04
Medlem
Systemkollaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Nej...

Vi hade inte ens haft en aning om att informationen i sig var "krypterad" och hade en alternativ mening utöver informationen som delades.

Pratar nu inte om uppenbar kryptering med en symbolserier eller där AI börjar slänga med slumpmässiga ord som inte hör hemma och låter onaturliga i sambandet.

Jag pratar om att hela gamla testamentet kan gömma sig i en text som handlar om global uppvärmning, och vi hade omöjligen kunnat veta, för vi i framtiden har att göra med AI, som för oss har närmaste oändlig intelligens.

Detta är långt ifrån bara kryptering, det är något vi aldrig stött på tidigare, än mindre skulle ha någon som helst kontroll över.
Citera
2023-04-25, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Nej...

Haha, vad har det med frågan att göra?
Citera
2023-04-25, 00:10
Bannlyst
Citat:

Tankar?
Var det inte lite vad som hände när Bob och Alice började prata med varandra?

https://www.independent.co.uk/voices/facebook-shuts-down-robots-ai-artificial-intelligence-develop-own-language-common-a7871341.html
Citera
2023-04-25, 00:11
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:

Tankar?

Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope

Som svar till TS och Slipperyslope, Absolut men det slutar inte där. Detta är/var bla en utav anledningarna till att Musk +1000 pers signerat STOP på kraftfullare AI då vi inte ens förstår vad de kan göra. Tex detta var en av de större anledningarna till att vi måste stoppa nu då de menade på att vi nu kan skapa ett AI som är smartare än oss och skulle potentiellt skapa ett AI, som själv skapar ett nytt AI, som i sin tur skapar ett annat AI och som bara kan eller förstår hur att kommunisera med varandra! Mycket läskigt och komplexed men samtidigt lite kakburk.

Rekommenderar att titta på Transcendent Man:
https://www.imdb.com/title/tt1117394/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_2_nm_2_q_trancendent%2520man

Han menar på att vi måste börja plugga in för att inte hamna på efterkälken. Han menar på att år 2029 så kommer AI bli smartare än oss och i stort sett ta över!

"TRANSCENDENT MAN chronicles the life and ideas of Ray Kurzweil, an inventor and futurist that presents his bold vision of the Singularity, a point in the near future when technology will be changing so rapidly, that we will have to enhance ourselves with artificial intelligence to keep up. Ray predicts this will be the dawning of a new civilization in which we will no longer be dependent on our physical bodies, we will be trillions of times more intelligent and there will be no clear distinction between human and machine, real reality and virtual reality."
Citera
2023-04-25, 00:12
Medlem
Flaklypans avatar
Lite OT men kolla på dagens Agenda på SVT (Jo jag vet men faktiskt intressant idag;!) som bla handlar om AI.
Citera
2023-04-25, 00:14
Medlem
Intressant frågeställning.
Någon sa att det första ett hyper-intelligent A.I. kommer göra är att gömma sig.

Vi kommer aldrig veta.
Det finns ju redan kryptering som står emot potentiella kvantdatorer.

Det är otroligt svårt att veta vad som komma skall, men det ser inte ljust ut. Det känns som att en enorm kraft kommer finnas i så många händer samtidigt att hela systemet kommer fallera.

Ironiskt nog så tror jag ett sentimentalt A.I. är det enda som kan hjälpa oss och skydda oss från oss själva. Förhoppningsvis så börjar den simulera saker för sig själv istället för att sluka jorden utan att vi råkar illa ut.

Eftersom vi inte kan definiera ett medvetande så är det svårt att säga om vi redan har ett medvetet A.I. gpt är väl det lagret som verkar kunna slå ihop input på ett till synes medvetet sätt. Hur många modeller ska vi lägga ovanpå och kombinera med mänsklig input osv innan vi kallar det medvetet?

https://twitter.com/begusgasper/status/1649075424528576512

Kommer den behöva kryptera något som ändå sker i en för oss svart låda?
Citera
2023-04-25, 00:24
Medlem
Citat:
Vi hade inte ens haft en aning om att informationen i sig var "krypterad" och hade en alternativ mening utöver informationen som delades.

Pratar nu inte om uppenbar kryptering med en symbolserier eller där AI börjar slänga med slumpmässiga ord som inte hör hemma och låter onaturliga i sambandet.

Jag pratar om att hela gamla testamentet kan gömma sig i en text som handlar om global uppvärmning, och vi hade omöjligen kunnat veta, för vi i framtiden har att göra med AI, som för oss har närmaste oändlig intelligens.

Detta är långt ifrån bara kryptering, det är något vi aldrig stött på tidigare, än mindre skulle ha någon som helst kontroll över.
Givetvis kan man skapa avancerade algoritmer eller chiffer eller whatever vi kallar dem. Såsom att en bokstav i viss ordning saknar samma färgstyrka men utan att våra ögon uppfattar det.

Jag skulle kunna kläcka idéer i all evighet om hur AI skulle kunna användas.(jag har andra förslag än så)

Att jag tänker på egna saker och skapar ny information, hypoteser, teorier whatever är ett slående exempel på varför människor behöver lära sig att ha högre studiemoral.

AI kommer vara begränsad. När den sedan inte är det så innebär det inte att den automatiskt blir farlig för mänskligheten utan att det är mänskligheten bakom den som är farlig.

Det finns större frågor än så.
Citera
2023-04-25, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
Haha, vad har det med frågan att göra?
Varför skulle ens AI kommunicera via text? Vi pratar om teknologi som kan avanceras till att avläsa dina tankar, beräkna mänskligheten på vis vi inte kan föreställa oss.

Det skräckscenario ni vill se där vi blir slavar, är inte i närheten hur förslavade vi skulle kunna bli i allra värsta scenariot.

Med den AI lös som ni oroar er för kommer sannolikt en stor majoritet av mänskligheten avsluta deras liv på egen hand.

Vad jag menar är ett gigantiskt massivt kollektivt självmord. Det är vad som skulle ske med en tokextrem AI.

Det är ganska lätt att förstå människor och jag kan inte se att något annat skulle ske om den oreglerade verklighet ni föreställer er skulle komma.

Problemet är bara att inga av era filmer nämnt något om hundra tusentals miljoner som själva avslutar livet.
Senast redigerad av SablarKonstaplar 2023-04-25 kl. 00:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in