Citat:
Ursprungligen postat av
Romper
Är det någon som har premium och har läst:
"Premium: De dömdes till livstids fängelse för mordet på vännen Tove.
Men både Maja Hellman, 18, och Johanna Leshem Jansson, 20, har bestämt sig för att överklaga.
Clea Sangborn är tydlig med vad hon vill fokusera på i hovrätten. "
https://www.expressen.se/nyheter/sa-ska-clea-sangborn--fa-toves-mordare-friad/
hovrätten.
– Man anser å ena sidan att min klient är tillförlitlig när det gäller uppgifterna mot 18-åringen, men man anser inte att uppgifterna om stryptagets längd är det. Man plockar russinen ur kakan för att kunna döma. Detta måste prövas. Det finns också en osäkerhet kring rättsläkarens slutsatser som behöver prövas, säger Clea Sangborn och fortsätter:
– Vi vill ha prövat huruvida rättsläkaren har rätt eller inte, inte huruvida hon framstår som säker. Bara för att man är säker betyder det inte att man har rätt. Vi vill också ordentligt pröva min hur man ska bedöma trovärdigheten i min klients utsaga.
Sen är det nån typ av expert på profilerade fall som säger:
Det är ju bingo för 20-åringen om det dyker upp en rättsläkare som ser det här på ett helt annat sätt. Då blir det plötsligt ett annat läge. Men sen är det ju så att 20-åringen ändå har placerat sina egna händer på Toves hals, hon har ju ändå placerat sig så nära mord som det bara går.
Hanna Lindblom fortsätter.
– Om man lekar med tanken att det kommer en annan rättsläkare som till exempel säger att det finns fynd av kräkinnehåll i luftrören eller i lungsäcken, som kan tyda på att hon faktiskt dött av det, då får vi ett helt annat läge.
– Men jag vill ändå vara jättenoga med att understryka att så ser ju inte skadebilden ut som jag förstått det. Skadebilden tyder ju på att hon har blivit strypt, just med tanke på blödningarna och de djupt liggande skadorna.