2023-04-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Vaför skulle Tove
varit starkare än Johanna? Säger inte emot, men Motivera!
Johanna var ju exempelvis 20 cm längre än Tove!
Toves pojkvön sa i rätten att Tove var stark
han tvivlade inte på att T kunde försvara sig
Hon hade tränat fotboll i många år och styrketränade
Citera
2023-04-24, 18:44
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
M anhöriga är lika jävla vidriga... Och bör åtalas för att ha fört in kriminellt pack till Sverige.

Det har säkert inte undgått någon att jag tror att MH är delaktig i mordet och förtjänar ett långt fängelsestraff

Men när det gäller anhöriga är det naturligt att de försöker hjälpa henne. Hade nog själv gjort samma för mina barn.
Citera
2023-04-24, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nja det är inte så olika egentligen.
I båda fallen gör Maja något väldigt makabert, obehagligt och olagligt för att Johanna säger att MH ska.
Vare sig det är att hålla i Tove i badrummet eller att lyfta Toves kropp och dumpa den.
(om nu JJ uttryckligen sa det eller MH själv ville delta)

Kan man inte säga nej till det senare kanske man inte heller säger nej till det förstnämnda....

Uppenbarligen har man ju i båda fallen passerat den gräns som de flesta normala människor aldrig passerar.
Dit hör också att ljuga för förhörsledarna under 8 veckors förhör och enbart erkänna det som man överbevisas om. Ostraffade icke-proffs kriminella brukar inte bete sig så. Framförallt inte om de är häktade på för ett mord som de är oskyldiga till.
Jo, men det är ändå stor skillnad att hjälpa att bära och att hjälpa till så att någon annan dör.

M insåg kanske att J skulle dra in henne i mordet om hon skulle säga som det var.
Vilket hon gjorde... (kanske)
Citera
2023-04-24, 18:47
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Men nu snackar vi inte kampsport här utan nu handlar det om livet utanför kampsportsvärlden och två unga tjejer som inte sysslat med kampsport vad jag vet. Det jag menade är att bara för att J var längre och vägde mer än Tove behöver hon inte vara automatiskt starkare än Tove för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Toves pojkvön sa i rätten att T var stark och han tvivlade inte på att hon inte kan försvara sig
Hon hade spelat fotboll i många år och styrketränade

Så är det naturligtvis. Tove var fotbollsspelare och van vid att kämpa med motspelare. Johanna red ibland och tog hand om hästar, men brottades inte i närkamp med andra människor på samma sätt.

Dessutom kämpade Tove för sitt liv med precis alla medel, all kraft hon kunde uppbära. Hon skulle aldrig gett upp brottningen med JJ frivilligt - för det gällde ju livet.
De krafter som en vaken person som håller på att strypas ihjäl uppbringar, är sannolikt större än någon annan gång i livet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Och det gör henne per automatik "starkare" än Johanna?

Asså jag

Svarslös

Det sa jag inte
Men att T inte var en så svag tjej jämfört med J som vissa vill få det till stämmer inte enl T pojkvän
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Färdighetsnivå och allt annat lika har längd betydelse vid fysisk konfrontation. Hundra procent.

Både ja och nej! Det innebär också att man har mer att greppa tag i för att tillfoga skador också... älskade att möta de som hade långa armar och ben vart betydligt mycket lättare att bryta.

Citat:
Håller med.
Citera
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Rättsläkaren sa dock i tingsrätten att skadorna i bakhuvudet på Tove skulle kunnat leda till medvetslöshet, OM det var ett hårt fall i golvet exempelvis. Inte troligt, men kan ha gjort det. Så håll dig gärna till det som sagts i tingsrätten alternativt fuppen är du schyrre.

Ja. Hon sa också att skadorna på armbågarna kan tyda på att Tove tog emot sig med armarna i fallet. Det brukar ju skydda huvudet.
Citera
2023-04-24, 18:48
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nja det är inte så olika egentligen.
I båda fallen gör Maja något väldigt makabert, obehagligt och olagligt för att Johanna säger att MH ska.
Vare sig det är att hålla i Tove i badrummet eller att lyfta Toves kropp och dumpa den.
(om nu JJ uttryckligen sa det eller MH själv ville delta)

Kan man inte säga nej till det senare kanske man inte heller säger nej till det förstnämnda....

Uppenbarligen har man ju i båda fallen passerat den gräns som de flesta normala människor aldrig passerar.
Dit hör också att ljuga för förhörsledarna under 8 veckors förhör och enbart erkänna det som man överbevisas om. Ostraffade icke-proffs kriminella brukar inte bete sig så.

Uppriktigt sagt vet vi inte om Johanna har sagt till Maja att göra det. Att hon tagit på sig kommandot någorlunda är väl troligt eftersom Maja inte verkar ha styrfart när hon ska göra något.

Men jag tror att båda varit inne i badrummet, Tove har avlidit av våldet i badrummet (hon blev ju misshandlad också) de satt bredvid Tove som J förklarade. Sedan var de ju tvungna att komma fram till något. Att M inte skulle vara inne i badrummet och hjälpa till efter bästa förmåga är uteslutet.

Hon tog parti för Johanna mot Tove och det hade inte ett skit med rädsla att göra. Inte mer än den rädslan att hon skulle mista Johanna som vän.

Det är ju nu efteråt i rättegången Maja snyftat och brutit ihop. Inte innan! Det är klart att nu när hon tänker efter är det läskigt med en död kropp. Men hör och häpna hon lyckades trots allt ta sig en tupplur medan Johanna tände fyr på Tove. Vilket jäkla par alltså..
Citera
2023-04-24, 18:48
Medlem
Om man sätter armarna innanför sina ben, längst med kroppen medan man stryper någon.... så behöver man ju inte någon som håller fast armarna... Eller?
Citera
2023-04-24, 18:50
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jo, men det är ändå stor skillnad att hjälpa att bära och att hjälpa till så att någon annan dör.

M insåg kanske att J skulle dra in henne i mordet om hon skulle säga som det var.
Vilket hon gjorde... (kanske)

Det är inte säker att MH förstod att Tove skulle dö när hon hjälpte till att hålla i Toves händer under JJs brottningsmatch med Tove. De skulle ju klå upp Tove, slå henne, vilket ju var vad de höll på med i badrummet, av Ts övriga skador att döma.
Citera
2023-04-24, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Om vi hade vetat att det varit så hade du inte behövt skriva att det är "helt självklart".
Det är vad du tror, och det kan mycket väl vara så, men vi vet inte.

Jag kanske är dum men jag tycker nog inte att det finns bevis bortom all RIMLIG TVIVEL, att Maja hållit fast Tove. Det är mycket sannolikt men som sagt det finns inte BEVIS bortom all rimlig tvivel.
Att just J:s intygande att Maja var i badrummet skulle vara trovärdigt i detta fall, känns inte som ett tungt bevis med tanke på att hon ljuger om det mesta.

Särskilt som J ofta sedan tidigare gärna hämnas på sina kompisar och J nu plötsligt sa att ”Ja TYVÄRR var Maja med i badrummet” precis när Maja hade ”slängt J under bussen” och erkänt att hon burit kroppen.
Citera
2023-04-24, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det borde någon ha gjort enligt mig.

Bara för att någon inte har ifrågasatt det, betyder det inte att det skulle kunna vara möjligt.

Jag vet inte hur grannens vittnesmål låter, om han får någon mer ingående fråga om ljuden, hur de låter, om det är rytmiskt, eller ojämnt, en dle slag hårdare än andra,. Om de kommer i tät följ eller om det är pauser mellan.

Tyvärr har ingen frågat rättsläkaren flera av de viktiga frågorna om Toves medvetandegrad kan ha påverkat hennes möjlighet till att försvara sig negativt.

Vikten av det kan man ju se i rätten (och även i tråden) eftersom rätten inte tagit hänsy till det som rättsläkaren säger om att det kan ha funnits en viss medvetnde påverkan och även att det kan ha medfört hjärnskakning.
Ingen har frågat om blödningarna mellan hjärnhinnorna och de microblödningar som fanns i hjärnans bakre delar.

Även frågor om om konvulsionsfasen kunde orsaka ljud liknande de som grannen vitnat om borde varit med i en mordrättegång med livstid på starffskalan.

Nu har rätten själv bestämt att det inte beror på detta, utan att bristen på avvärjningsksador beror på det måste ha varit två gärningsmän och att Tove inte kunde försvara sig.

Tillägg:
Detta trots vad rättsläkren sagt om när avsaknad av avvärjningsskador kan förekomma. Vilket jag anser kan stämma i det här fallet. Oavsett borde man för en så säker och saklig bedömning utreda även sådant som kan vara till fördel den misstänkta.

Eftersom försvaret inte har ifrågasatt att sparkljuden kan komma från nåt annat än slutfasen i T s dödskamp, får man anta att det råder konsensus mellan alla parter. Att det helt enkelt är för långsökt att tro att det är spasmer eller kramper som orsakat ljuden. Detta är ju en central fråga som försvaret knappast kan ha förbisett.

Och detta innebär då att alla är överens om att T var medveten när hon sparkade i väggen. Följdfrågan blir då, kan J ha inkapaciterat T på egen hand? Min gissning är att det råder en allmän uppfattning om att detta är nästintill omöjligt utan att gm får avvärjningsskador. Hade M s advokat kunnat påvisa att det visst är möjligt så hade jag och troligen många andra börjat fundera över M s delaktighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in