Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Inte för att jag tänker gå i försvar av Johanna, men det är väldigt långtgående slutsatser du drar om en person du inte känner.
Hon är bara 20 år och hela hennes liv kretsar kring denna håla på landsbygden. Det är jätteviktigt för henne att få vara med och festa och ha kul, hela hennes liv kretsar kring det enligt hennes egen uppgift. Och det är inte så konstigt givet hennes ålder. Allt som händer i kompiskretsarna får då en orimligt stor betydelse. Det har hon ju också själv sagt, nu när hon fått perspektiv.
Du kan inte jämföra en 20-åring med en person på 30-40 år som har egna barn och borde ha fått vissa insikter här i livet. Hur stor del av Johannas agerande beror på att hon är väldigt omogen och hur mycket beror på något annat som narcissism?
Att hon sprayar en kompis bil, fult - men det är hon inte ensam om. Bränder - där finns en varningssignal. Det finns dock fullt med unga som hänger ut varandra i sociala medier, lägger upp bilder osv - som de facto förstör varandras liv. Ska vi kalla alla dem psykopater eller ska vi vänta tills de är mer mogna och se vilka som fortfarande beter sig omoget när de är 25-30?
Ursprunget till debatten nu handlade om hur de agerade i rätten, med lögner osv.
Nu nämnde jag inte ens sprayningen och bränderna var det väl ingen som med någon säkerhet kunde koppla till Johanna.
Om man nu ska gå in på det Glorius pratade om, dvs att man bör hålla sig från en nracissist så mycket som möjligt, då menade jag att de var så unga att de inte såg det sammantagna mönstret. Det handlar förstås om okunskap, men jag vill mena att det visst fanns stora varningssignaler och att det inte bara är mina för långt dragna slutsatser.
Visst, vi vet ju inte hundra om det stämmer att Johanna tuttade eld på vare sig Toves pappas hus, på Hampus dörr, plnerade att knuffa ner en kille från balkongen, tyckte att Maja kunde ta bort sin bror, eller ens hundra att Johanna strypt Tove med flit. Hon kanske faktiskt bara höll tio snabba sekunder, löst tag. Inte heller vet vi om hon ljuger om att hon kremerde Tove av omtanke, eller om googlingarna handlar om sökningar relaterade till Läckbergs böcker, samt hatdikterna om både systrarna Tönnies bara är på skämt och i grunden enbart handlar om drömmen om ett författarskap, glädjen av att dikta.
Att Johanna försöker sprida lögner om andra och splittar människor från varandr kan var illasinnade och avundsjuka. Johanna säger ju själv att Tove ville vara som henne och ville vara hennes vän. (ironi)
Så ja, jag kanske drar alltför långtgåede slutsatser om Johanna (ironi).
Jag ser mycket, mycket allvarliga tecken här, även om inte allt är bevisat till hundra procent. Inte lätt för vännerna att samla allt, när Johanna sprlittarde gänget och satte (typiskt för narcisssiten) dom emot varandra.
Vänner berättat om hur Johanna agt att hon ville skicka in en Molotovcoctail in i Toves hus. De trodde att det inte var allvarligt menat. Ett annat gäng, på tre fyra tjejer, beskriver hur de blev ovänner, men insåg när de började prata med varandra att det var Johanna som fått dom att bli ovänner. Nu är de återigen vänner.
A'lbin berättar (visar även upp konversationer om jag inte minns fel?) där Johanna skriver till honom att han är så br kompis och att han är värd så mycket bättre än Tove. Till Tove skriver hon tävrtom att A'lbin är tjock och något annat nedsättande. Osv osv.
Listan kan göras såååååå lång på beteende som inte kan betraktas som normalt ungdomsbeteende med att vilja festa och ha kul.
Hennes dikter är väldigt obehagliga liksom hennes pinterestpins.
Lögnerna i rätten ligger på en helt annan nivå än vad jag kan tänka mig att de flesta kan tänka sig att ljuga om. En ska att säga att ma inte gjort något, eller att hävda att man gjort något för att man t ex sovit, kissat, kräkts.
Här pratar vi lögner som att kremer någon av omtanke, en lögn som faktiskt blir i skuggan av mordet direkt obehaglig och en förolämpning mot anhöriga. Det är att skymfa både Tove och hennes anhöriga en gång till. Extra obehagligt blir det när Johanna gråter till detta.
Jag har närapå inte ord för detta beteende. Oempatiskt, hon saknar insikt i hur andra ser på vad hon ljuger om...egoistiskt...
Det är ett extremt sätt att ljuga på här.