2023-04-23, 18:17
Medlem
forumusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peqqor
Tror personligen inte att det är lönt, blir nog mer att de ser att du är motvillig att lämna pisstester vilket gör de fundersamma. "Vad har du att dölja??" lite så. Hade personligen bara låtit det vara och förhoppningsvis dyker det inte upp något pisstest såvida du inte byter läkare eller stör lugnet.

De är upptagna som de är och brukar inte störa saker som flyter på felfritt och stillsamt.

Om något så kommer du nog få motsatt effekt. Men bara mina 5 cent.

När jag har tagit Elvanse har jag blivit kallad till urinprov var andra vecka, utan undantag.
Jo, de blir väl lite fundersamma men jag ska försöka. Om jag förlorar Elvansen helt på grund av deras misstänksamhet (osannolikt) så blir jag väl av med den. Den är inte värd så mycket för mig.
Jag förstår att det kan få motsatt effekt, men om de gör något som inte är lagligt (kräva urinprov utan lagstöd, om det nu är så) så tar jag gärna kampen. Jag kan riskera det bara för att ställa dem till svars över vad de håller på med, inskränka i människors liv å detta sätt. Sinnessjukt, enligt mig. Men men, jag gillar droger, så jag är väl inte helt opartisk.
Citera
2023-04-23, 18:22
Medlem
Peqqors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
När jag har tagit Elvanse har jag blivit kallad till urinprov var andra vecka, utan undantag.
Jo, de blir väl lite fundersamma men jag ska försöka. Om jag förlorar Elvansen helt på grund av deras misstänksamhet (osannolikt) så blir jag väl av med den. Den är inte värd så mycket för mig.
Jag förstår att det kan få motsatt effekt, men om de gör något som inte är lagligt (kräva urinprov utan lagstöd, om det nu är så) så tar jag gärna kampen. Jag kan riskera det bara för att ställa dem till svars över vad de håller på med, inskränka i människors liv å detta sätt. Sinnessjukt, enligt mig. Men men, jag gillar droger, så jag är väl inte helt opartisk.

Varannan vecka hur länge? Har de ens sagt det? Om det var varannan vecka så hade jag också varit lack. Vad fan är det för skit?

Nej, alltså inte förlorar elvansen pga misstänksamhet, det gör du inte. Men de kanske kallar dig till mer frekventa pisstester i så fall.

Till mig sade de bara att de kan kalla mig till ett spontant pisstest i framtiden som jag måste ta inom två dygn. Skulle aldrig orka pissa varannan vecka, fuck that.
Citera
2023-04-23, 18:29
Medlem
forumusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peqqor
Varannan vecka hur länge? Har de ens sagt det? Om det var varannan vecka så hade jag också varit lack. Vad fan är det för skit?

Nej, alltså inte förlorar elvansen pga misstänksamhet, det gör du inte. Men de kanske kallar dig till mer frekventa pisstester i så fall.

Till mig sade de bara att de kan kalla mig till ett spontant pisstest i framtiden som jag måste ta inom två dygn. Skulle aldrig orka pissa varannan vecka, fuck that.

Precis hur jag känner också: fuck that. Fuck that shit. Springa till psyk och pissa i en mugg som vuxen person. Jag vill understryka att jag fattar grejen: läkare vill inte skriva ut preparat med berusningspotential till missbrukare men jag bara tycker det är så förbannat löjligt att styra människors liv på detta sätt. Jag gillar det liksom inte, detta förmynderi och kontrollbehov.

De har inte sagt uttryckligen hur ofta jag ska lämna prov, men de ringer mig varannan vecka och vill ha ett. Uppskatta verkligen inte att mer eller mindre bli jagad av psyk som kräver mitt urin. Känns så jävla obehagligt. Ville bara ha det sagt egentligen, och i veckan ska jag ringa och fråga dem om jag kan få medicinen utan urinprover. Får väl se hur det går.

Jag kanske måste foga mig för systemets regler om jag vill ta del av systemets fördelar. Fy.
Senast redigerad av forumuser 2023-04-23 kl. 18:32.
Citera
2023-04-23, 19:28
Medlem
KirkLazaruss avatar
Citat:
Det är sant för mig också, till viss del, att lusten att droga försvinner när jag har Elvansen. Under effektens tid. PÅ kvällen behöver jag nåt för att ta av "edgen" av dagen. För den sakens skull väger friheten att droga tyngre än Elvansen, som ändå inte har effekt hela dagen + sömnproblem.

Jag ville bara lyfta frågan då jag stört mig på det ett tag.

Eftersom du inte har behövt pissa, har du ett dokumenterat missbruk, om jag får fråga (gjorde just det =D)?

Vi har nog liknande problematik, gillar också att droga och speciellt på kvällen då för att ta bort den där edgen du pratar om, eller kraschen som kommer när medicinen går ur kroppen. Jag känner också att lusten att ta droger inte är där under tiden jag har effekt från medicinen. Jag har fått Intuniv för just det här med ångest på kvällen och sömnproblem från medicinen och upplever att det hjälpt en hel del faktiskt. Det är ju en medicin för just adhd men det är väl egentligen en medicin som sänker blodtrycket. Nu har jag endast attentin + intuniv men tänker att det borde fungera liknande med elvanse + intuniv. Så mitt råd är att prata med läkaren om de problemen du upplever på kvällen och rådfråga kring intuniv. Sen också att du inte får effekt hela dagen bör du ta upp så dom får lösa det också, kanske kan få tillägg på attentin på eftermiddagen eller tilläggsdos av elvanse.

Jag får också pissa, och då varje vecka, för att jag inte skött mig. Men jag tänker att det inte kommer vara för evigt, och försöker bara acceptera att det här så här just nu och fokusera på livet i övrigt i stället.
Citera
2023-04-24, 11:09
Medlem
Citat:
Jag har Elvanse på recept men gillar att ta droger ibland. Min läkare, sjuksköterska, mottagning, whatever vill att jag lämnar rena urinprover regelbundet på grund av detta. Till saken hör att jag för ett tag sedan läste en artikel där det stod klart och tydligt att det inte var tillåtet att ta urinprover av patienten bara för att han/hon får ADHD-medicin utskrivet.

Vad gäller egentligen? Kan jag, lagligt, få min Elvanse utan att lämna urinprover för att "bevisa att jag är ren"?
https://lakartidningen.se/aktuellt/n...hd-behandling/
Citera
2023-04-24, 11:18
Medlem
Kommissarie.Hybriss avatar
Citat:
Jag har Elvanse på recept men gillar att ta droger ibland. Min läkare, sjuksköterska, mottagning, whatever vill att jag lämnar rena urinprover regelbundet på grund av detta. Till saken hör att jag för ett tag sedan läste en artikel där det stod klart och tydligt att det inte var tillåtet att ta urinprover av patienten bara för att han/hon får ADHD-medicin utskrivet.

Vad gäller egentligen? Kan jag, lagligt, få min Elvanse utan att lämna urinprover för att "bevisa att jag är ren"?

Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp

"Personerna som hört av sig till Ivo uppger att de upplever rutinmässiga krav från vårdgivare om att genomgå drogtester. Det handlar om övervakade urinprov framför allt vid behandling av ADHD, trots att personerna i fråga ska vara drogfria. Därför upplevs drogtesterna som kränkande."

Det är väl detta ur artikeln som jag kan tänka mig bli en definitionsfråga.

Vem räknas som "drogfri"? Någon som aldrig lämnat ett positiv UP i hela sitt liv? Någon som lämnat negativa UP i 1, 2, 4, 6, eller 12 månader? Räknas man som drogfri samma dag som senast lämnat negativt UP? Osv.

Ni hajar vart jag vill komma. Hade varit intressant om någon vet.

Jag antar att det är rätt svävande och lämnas upp till vad läkaren man har säger. Om man aldrig har varit positiv på ett UP så kanske man kommer undan även om läkaren kräver att man lämnar men har man missbruk sedan tidigare tror jag man är körd tills läkare anser att man är drogfri.
Senast redigerad av Kommissarie.Hybris 2023-04-24 kl. 11:24.
Citera
2023-04-24, 11:29
Medlem
Folketstempels avatar
Ni ska inte acceptera ett drogtest, ni ska hänvisa till socialstyrelsen och vägra. Sedan så får de motivera skriftligt då det ska överklagas, eller så ger de sig i bästa fall.
Citera
2023-04-24, 13:37
Medlem
forumusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus
Vi har nog liknande problematik, gillar också att droga och speciellt på kvällen då för att ta bort den där edgen du pratar om, eller kraschen som kommer när medicinen går ur kroppen. Jag känner också att lusten att ta droger inte är där under tiden jag har effekt från medicinen. Jag har fått Intuniv för just det här med ångest på kvällen och sömnproblem från medicinen och upplever att det hjälpt en hel del faktiskt. Det är ju en medicin för just adhd men det är väl egentligen en medicin som sänker blodtrycket. Nu har jag endast attentin + intuniv men tänker att det borde fungera liknande med elvanse + intuniv. Så mitt råd är att prata med läkaren om de problemen du upplever på kvällen och rådfråga kring intuniv. Sen också att du inte får effekt hela dagen bör du ta upp så dom får lösa det också, kanske kan få tillägg på attentin på eftermiddagen eller tilläggsdos av elvanse.

Jag får också pissa, och då varje vecka, för att jag inte skött mig. Men jag tänker att det inte kommer vara för evigt, och försöker bara acceptera att det här så här just nu och fokusera på livet i övrigt i stället.

Tack för ditt svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp

Det var den artikeln jag läste.

Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarie.Hybris
"Personerna som hört av sig till Ivo uppger att de upplever rutinmässiga krav från vårdgivare om att genomgå drogtester. Det handlar om övervakade urinprov framför allt vid behandling av ADHD, trots att personerna i fråga ska vara drogfria. Därför upplevs drogtesterna som kränkande."

Vem räknas som "drogfri"? Någon som aldrig lämnat ett positiv UP i hela sitt liv? Någon som lämnat negativa UP i 1, 2, 4, 6, eller 12 månader? Räknas man som drogfri samma dag som senast lämnat negativt UP? Osv.

Jag antar att det är rätt svävande och lämnas upp till vad läkaren man har säger. Om man aldrig har varit positiv på ett UP så kanske man kommer undan även om läkaren kräver att man lämnar men har man missbruk sedan tidigare tror jag man är körd tills läkare anser att man är drogfri.

Misstänker väl att jag är "körd" men ska försöka mig på att få medicin med vägran att lämna UP.
Citera
2023-04-24, 21:44
Medlem
Folketstempels avatar
Min story som är lärande i sin mening började 2019 och skulle få ADHD-medicin och hade väntar länge och var inställd på att ändra mig själv och allt. Sista chansen att droga och hämtade hem lite nära vänner och lita av allt från Darkweb och systemet.

Som ni fattar så blev det slumpmässigt pissprov direkt innan jag han riktigt reagera. Hon skulle stå och titta på genom att väggarna var klädda med speglar till 100%. Jag var redan knas på cannabis som sitter i länge och som jag inte rört om jag visste detta.

Så jag tog tjack i två år och var helt på semester ett tag, sedan anmälde jag mitt intresse igen men då ville psykiatrikern och sjuksköterskan (som är en man) göra ny utredning på en timme först. Såklart de ger mig remiss till blodtester och jag sa att det är okej så länge det inte gäller att kolla om jag har alkoholproblemen eller liknade utan anledning. vilket de svor det inte var. Men det såg jag när jag googlade de olika testerna som de begärde.
2021 är vi i nu, lever och blodvärde lägre än en nyfödd bebis då jag inte druckit alkohol på två år.
Kickade på att vara supersmart då jag annars har ADD, då dricker man inte alkohol när är som en bipolär manisk period fast bättre gissar jag.

Sedan dess så vågar de inte ens ta mitt blodtryck på 6 månaders samtalet och receptförnyandet.

"Jag tror daj du har alltid koll på läget så vi hoppar över det idau" och på bred skånska, inget mer förutom tala om vädret kanske.
Sprit är lagligt, men fan ta dig om du dricker den. Så lyder svenska sjukvårdslagen. Är man påvisat nyktrare än dem själva så får man det där övertaget över läkarna som de alltid har eller vill ha annars.
Citera
2023-04-25, 12:29
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarie.Hybris

Kan berätta i mitt fall att jag blev sent diagnostiserad ADD. Fått pissa varje vecka för att bevisa mig drogfri i 2 månader för att få börja få ut Elvanse. Aldrig prövat annan medicin, men har missbrukat amfetamin därav hela grejen. De säger till mig att jag kommer få fortsätta pissa tills man bevisat sig drogfri i 1 år, känns väldigt länge enligt mig själv. Sen säger dem att man skrivs över från beroendevården till annan klinik där ingen pissprov kommer behövas. Jag är mitt i skiten nu och ska börja med Elvanse nästa vecka.

Tycker ändå det hela är jävligt komisk. ”Du måste bevisa dig drogfri för att vi ska kunna skriva ut ditt knark och så länge du bara knarkar vårt knark är du drogfri”

Sen att vården inte har slumpmässiga piasdagar utan har spikade datum (i mitt fall), vilket gör att man kan knasa sig runt är en annan intressant fråga. Svensk naivitet i sitt esse
Senast redigerad av Niggward 2023-04-25 kl. 12:33.
Citera
2023-05-02, 20:44
Medlem
Vad ligger ni med tidigare, dokumenterat, missbruk på för dos? Framförallt allt ni med amfetamin som huvuddrog. Vilken vårdinrättning har ni kontakten med?

Jag har alltid vetat att jag har ADHD men var först när jag lades in på Beroendecentrum det blev utredning och diagnos.

Stått på 80mg Elvanse i ett år nu. 50 morgon, 30 lunch. Och detta är åt helvete för lite. Efterfrågade höjning av dos och förklarade situationen. Tvärt nej. Fine, jag är inte korkad och jag förstår vart jag är och varför jag är där.

Får hyfsad effekt vid 50mg på morgonen, vilket är det som gör att jag ändå har fortsatt, de 30mg vid lunch fördröjer bara det fullständiga haveri ett par timmar som infinner sig vid 14-15. Trött men drar runt och flyttar mest på saker från punkt a till punkt b i 180, irriterad, impulsiv och allmänt jävla arg på människor.

Det har funkat på jobbet då jag har ett jobb där jag sköter mitt eget och kan planera in mer krävande uppgifter till förmiddagen och småskit till eftermiddagen. Nu är jag föräldraledig och det funkar inte längre. Är nu vid den punkten där min fru ligger på om att jag behöver höja min dos.

Har nu varit ren i närmare två och ett halvt år, pissar frivilligt varannan månad. Frun vill ha det så och jag har inget att dölja. Nu är det dags för att träffa läkaren för uppföljning av det hela.

Har för det mesta tagit angiven dos men självklart försökt att hitta rätt. 80/30/30. Där har vi min sweetspot. Jag kan strukturera upp, planera. Äter och sover utan problem då jag har ro i kroppen, har alltid haft en känsla av att jag vill springa någonstans men vet inte vart eller varför.

Mina argument:

- Fel dosering från början vilket jag har framfört men har ignorerats
- Förändrad livssituation som gör det ohållbart med nuvarande dos
- Min dotter blir lidande
- Har givit nuvarande dos ett helt år utan någon förändring
- Minst två erkända studier som visar att före detta amfetaminmissbrukare ofta behöver högre dos
- Mängden dexamfetamin densamma som rekommenderad maxdos Attentin

Troligtvis får jag ett nej, och att jag skulle få önskad dos ser jag som omöjligt. Kommer bli väldigt intressant att höra hans argument vid ett nej. Blir det så så kommer jag att skita i medicinen. Det är sämre med den nu än vad det är utan.
Senast redigerad av connysvad 2023-05-02 kl. 20:46.
Citera
2023-05-02, 20:53
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av connysvad
Vad ligger ni med tidigare, dokumenterat, missbruk på för dos? Framförallt allt ni med amfetamin som huvuddrog. Vilken vårdinrättning har ni kontakten med?

Jag har alltid vetat att jag har ADHD men var först när jag lades in på Beroendecentrum det blev utredning och diagnos.

Stått på 80mg Elvanse i ett år nu. 50 morgon, 30 lunch. Och detta är åt helvete för lite. Efterfrågade höjning av dos och förklarade situationen. Tvärt nej. Fine, jag är inte korkad och jag förstår vart jag är och varför jag är där.

Får hyfsad effekt vid 50mg på morgonen, vilket är det som gör att jag ändå har fortsatt, de 30mg vid lunch fördröjer bara det fullständiga haveri ett par timmar som infinner sig vid 14-15. Trött men drar runt och flyttar mest på saker från punkt a till punkt b i 180, irriterad, impulsiv och allmänt jävla arg på människor.

Det har funkat på jobbet då jag har ett jobb där jag sköter mitt eget och kan planera in mer krävande uppgifter till förmiddagen och småskit till eftermiddagen. Nu är jag föräldraledig och det funkar inte längre. Är nu vid den punkten där min fru vill att jag ska höja min dos.

Har nu varit ren i närmare två och ett halvt år, pissar frivilligt varannan månad. Frun vill ha det så och jag har inget att dölja. Nu är det dags för att träffa läkaren för uppföljning av det hela.

Har för det mesta tagit angiven dos men självklart försökt att hitta rätt. 80/30/30. Där har vi min sweetspot. Jag kan strukturera upp, planera. Äter och sover utan problem då jag har ro i kroppen, har alltid haft en känsla av att jag vill springa någonstans men vet inte vart eller varför.

Mina argument:

- Fel dosering från början vilket jag har framfört men har ignorerats
- Förändrad livssituation som gör det ohållbart med nuvarande dos
- Min dotter blir lidande
- Har givit nuvarande dos ett helt år utan någon förändring
- Minst två erkända studier som visar att före detta amfetaminmissbrukare ofta behöver högre dos
- Mängden dexamfetamin densamma som rekommenderad maxdos Attentin

Troligtvis får jag ett nej, och att jag skulle få önskad dos ser jag som omöjligt. Kommer bli väldigt intressant att höra hans argument vid ett nej. Blir det så så kommer jag att skita i medicinen. Det är sämre med den nu än vad det är utan.
Är det vanligt att folk får 140 mg?

Jag har 100, tycker sällan man hör folk som får så mycket mer.
Jag har missbrukat, men hade ett år utan droger alls innan medicinen.

Man får hitta en jämnvikt där man lite kan stödjas av medicinen, men också försöka anpassa livet runtom. Inte bara köra på som du gjort innan diagnosen. Du kanske borde jobba mindre? Jobba med nåt annat?
Jag tror inte medicinen enbart kan göra livet perfekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in