2023-04-24, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Vet inte. Har aldrig hört något liknande och vet inte hur de tänker.
Jag förstår inte hur slutbedömningen ska gå till
Jurister på HR har väl inte den kunskapen
Citera
2023-04-24, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Credit till Ejsjö TR som inte bryr sig om vad "experterna" i Stockholm gapar om.

Var blir HR-förhandlingarna? Jönköping?
Det borde vara lokalt nog för att fokusera på att Ts mördare ska dömas hårt för vad de gjort.
Inget daltande i Fjollträsk.

Förhandlingarna i hovrätten blir nog i Göta hovrätt. Har hittat en artikel om tingsrätten i Eksjö.

Hovrätten sänker straffet efter mordet i Eksjö

Det blir ett tidsbestämt fängelsestraff i stället för livstid för den man som dömts för att ha mördat en 56-årig man i Eksjö kommun i våras. Det slår Göta hovrätt fast på tisdagen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/hovratten-sanker-straffet-efter-mordet-i-eksjo
Citera
2023-04-24, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Fast de gick igenom det där preliminära protokollet i tingsrätten och det fanns ingen konstigt med det. De hittade inget kräk via mikroskop. Så JJ är rökt, HovR kan närmast omöjligt bedöma att det finns en rimlig chans att Tove dött av en olycka. Det är rent befängt att man skulle ha dött av 10 sekunders stryptag, varav endast en kort stund enligt JJ ska bestått av något kraftigare tryck.

Det skulle vara en rättsskandal av guds nåde. Tänk själv, en person som upprepat uttalat en vilja att döda Tove och hennes syster, skrivit sjuka dikter och gjort videos om Tove och hennes syster, försökt döda Tove och hennes syster...denna person dödar till slut Tove och istället för att ringa 112 så gömmer denna person liket, eldar liket två gånger om, skapar en falsk historia och nekar allt i förhör i typ 6 veckor tills hon blir helt överbevisad....och sen döms till dråp eller vållande för att det var "inte var meningen"

Som sagt, jag är inte orolig kring dödsorsaken. JJ är sååååå körd.

Maja kräver dock att man tänker till lite grann och där litar jag inte riktigt på de välvilliga socialarbetarna i HovR, de är experter på att hitta välvilliga tolkningar.
Nu har ju den där Clea tydligen hittat en rättsläkare som troligtvis bedömmer dödsorsak med spyer i lungor
Så nu får vi hoppas att HR inte köper det
Annars får J mycket lindrigare straff
Och en Clea som känner sig stolt öv att ha hjälpt en mördare
Stackars Toves anhöriga
Citera
2023-04-24, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag förstår inte hur slutbedömningen ska gå till
Jurister på HR har väl inte den kunskapen

Vid huvudförhandling i brottmål deltar tre domare och två nämndemän, om påföljden (straffet) väntas bli allvarligare än böter. Nämndemännens uppgift är att tillsammans med juristdomarna döma i målet.

Det är dessa som dömer i hovrätten.

Tre juristdomare - en är ordförande och två är ledamöter.

Två nämndemän - lekmannadomare. De är inte utbildade jurister utan har helt andra yrken. Nämndemännens uppgift är att tillsammans med juristdomarna döma i målet.

https://www.domstol.se/gota-hovratt/till-parter-och-vittnen/brottmalsrattegang-i-hovratten/
Citera
2023-04-24, 04:19
Medlem
Citat:
Nu har ju den där Clea tydligen hittat en rättsläkare som troligtvis bedömmer dödsorsak med spyer i lungor
Så nu får vi hoppas att HR inte köper det
Annars får J mycket lindrigare straff
Och en Clea som känner sig stolt öv att ha hjälpt en mördare
Stackars Toves anhöriga

Vi får helt enkelt vänta och sedan återstår det att se vad respektive slutgiltiga dom blir.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-04-24 kl. 05:09.
Citera
2023-04-24, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det kan ju också bli dråp eller vållande till annans död. Men i vilket fall som helst tror jag att de kommer att bli dömda.
Ja, JJ hade nog uppsåt. Men knepigt att veta exakt. Hon kunde ju tänka sig att döda med hjälp av mordbrand i alla fall. Men just denna kvällen var hon kanske inte ute efter att mörda TT. Utan mer att ge henne en rejäl näsbränna som hämnd för bråket på Nöjet. Å andra sidan kanske mordlusten kom över JJ när hon satt gränsle över TT med händerna runt hennes hals. Man brukar säga att tillfället gör tjuven.
Kanske det perfekta tillfället kan göra en mördare också? Om hatet har legat där och pyrt år ut och in.
Så jag tror inte JJs dom kommer att mildras.

Vad "vantens" roll var i det hela behöver genomlysas bättre. Jag kan tänka mig att domen för Maja kommer att mildras. Maja kom ju bra överens med Tove enligt Toves syster My. Så att Tove mördades i samförstånd mellan JJ och MH tror jag inte på. Maja har ju inte heller varit med och försökt mordbränna folk. Det har ju JJ gjort på egen hand. Eftersom Maja tyckte det verkade vara för "risky".
Citera
2023-04-24, 05:38
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Hur ska en annan rättsläkare kunna bedöma om det funnits spya i lungorna när denne inte ens obducerat kroppen?

Enligt fup obduktionspotokoll så har det inte inte funnits någon spya i lungorna , enbart blod som uppkommit i samband med strypningen.
Citera
2023-04-24, 05:44
Medlem
Citat:
Ja så borde det vara
Och vem ska bedömma vilken rättsläkare är mest trovärdig?
Känns märkligt om juristerna i HR ska bedömma det
De har väl inte den kunskapen

Rätten ska bedöma om det finns rimligt tvivel, dom behöver inte bedöma vilken expert som har "rätt".
Citera
2023-04-24, 05:45
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Hur ska en annan rättsläkare kunna bedöma om det funnits spya i lungorna när denne inte ens obducerat kroppen?

Enligt fup obduktionspotokoll så har det inte inte funnits någon spya i lungorna , enbart blod som uppkommit i samband med strypningen.

Precis, tyckte det var pinsamt när Clea tjatade om spyor och rättsläkaren fick upprepa gång på gång att dom kollat lungorna mikroskopiskt för att utesluta det.
Citera
2023-04-24, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja, JJ hade nog uppsåt. Men knepigt att veta exakt. Hon kunde ju tänka sig att döda med hjälp av mordbrand i alla fall. Men just denna kvällen var hon kanske inte ute efter att mörda TT. Utan mer att ge henne en rejäl näsbränna som hämnd för bråket på Nöjet. Å andra sidan kanske mordlusten kom över JJ när hon satt gränsle över TT med händerna runt hennes hals. Man brukar säga att tillfället gör tjuven.
Kanske det perfekta tillfället kan göra en mördare också? Om hatet har legat där och pyrt år ut och in.
Så jag tror inte JJs dom kommer att mildras.

Vad "vantens" roll var i det hela behöver genomlysas bättre. Jag kan tänka mig att domen för Maja kommer att mildras. Maja kom ju bra överens med Tove enligt Toves syster My. Så att Tove mördades i samförstånd mellan JJ och MH tror jag inte på. Maja har ju inte heller varit med och försökt mordbränna folk. Det har ju JJ gjort på egen hand. Eftersom Maja tyckte det verkade vara för "risky".
Enligt Albin Toves pojkvän så var T rädd för både Maja och Johanna
Citera
2023-04-24, 05:51
Medlem
Sitter man i 10 sekunder o tar ett stenhårt stryptag på någon så är man ju helt likgiltig till om personen dör eller inte. Får inte JJ livstid även i HR är d nåt allvarligt fel på svensk lagstiftning. 10 sekunder är rätt lång tid om man tänker efter
Citera
2023-04-24, 05:54
Medlem
Citat:
Enligt Albin Toves pojkvän så var T rädd för både Maja och Johanna
På kvällen när TT ringde Albin så var det väl JJ hon främst pratade om. Att Johanna hade slagit henne och att hon var rädd. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in