2023-04-23, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakkens
Apropå ämnet.
Om ett bråk urartar, som leder till oavsiktligt mord så har jag läst statistik som pekar på att dråpare i många fall överlämnar sig själva till polisen. Just för att det skedde genom bråk som kan sluta med döden. Det är i sig inte så konstigt. oftast ber det någon vän ringa åt dom.

Hur kommer det sig att en ung tös lyckas döda någon av "misstag" genom strypning? Sen få med sig och övertyga en annan tös till att baxa ut ett lik och sen tända eld på sitt offer och sen återvända och fullfölja någon dag senare.
Vid bråk som mer eller mindre råkar leda till dråp så borde man ju känna en fruktansvärd frustration och tillkalla polis och ambulans direkt, även om det är en person man mer eller mindre avskyr.

Hur står det till med moralpatosen och kärlek till sina medmänniskor?
personligen hade jag fullständigt brutit ihop om jag råkat göra något sådant och direkt ringt efter hjälp. Hur är detta möjligt hos denna JJ att kunna utföra denna gärning, inte direkt bryta ihop och sedan även göra allt för att dölja det genom att klara av att elda upp en person 2 gånger.
Har man funnit knark i JJs blod? Eller hemma hos henne? Var det ett resultat av mediciner/droger där det blivit någon form av snedtändning
Vad är detta för en tjej egentligen. nerver utav stål? hur kan man bete sig så mot en annan människa ? Lyssnade på "Prime Time". Mådde så dåligt av att höra detta, men ville göra det för att förstå.
Hur i hela friden kan man lyckas med hela grejen utan att inte bryta ihop?
Kan någon förklara för mig vad det är för egenskaper man har i hjärtat för att kunna lyckas med detta.

Jag undrar också det, och ännu otäckare är att hon inte hade droger i blodet och var ju inte särskilt berusad. Hon var relativt nykter och visste precis vad hon gjorde. Det gick inte snabbt och det var ingen olycka/misstag. Helt obegripligt, så ung. Kommer de utreda hennes psykiska hälsa mer? Vilken frisk människa klarar av att genomföra allt detta, alla dessa moment?

Också märkligt hur de tre tjejernas humör och sinnesstämning kan skifta så snabbt på alla tre från bråket på Nöjet, till en riktigt trevlig och glad promenad hem, till mord.
Citera
2023-04-23, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
MH sov antagligen vid tidpunkten för mordet.

Maja sov antagligen INTE vid mordet då hennes mobil visade att hon gick steg och hennes pulsklocka visade på puls som inte förenas med sömn. Det kan väl inte vara svårt att förstå utifrån åklagarens yrkan på mord, livstid, RLs utlåtande, JJs berättelse, Majas 100000 olika berättelser och Tingsrättens dom?!
Citera
2023-04-23, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Labil tjej, kan lacka ut på vad som helst.
Det är mycket möjligt att hon inte själv vet varför. Tänker bara att inte gillade den andra. Hon dum. Döda den jävla bitchen, typ.
Det är motiv.
Bara att se här på Flashback. Folk verkar gå igång och hata varandra, nästa lite på rutin.

Reptilhjärna utan konsekvenstänk.
Citera
2023-04-23, 23:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag är också övertygad om att M medverkat
Och jag kände mig ganska säker på att J får livstid
Men när
GW säger att det ska anlitas en ny rättsläkare som kommer enl honom bedömma våldet/strypning som mildare våld
och att M kommer frias
så blir man lite orolig om tingsrättens dom håller

Fast de gick igenom det där preliminära protokollet i tingsrätten och det fanns ingen konstigt med det. De hittade inget kräk via mikroskop. Så JJ är rökt, HovR kan närmast omöjligt bedöma att det finns en rimlig chans att Tove dött av en olycka. Det är rent befängt att man skulle ha dött av 10 sekunders stryptag, varav endast en kort stund enligt JJ ska bestått av något kraftigare tryck.

Det skulle vara en rättsskandal av guds nåde. Tänk själv, en person som upprepat uttalat en vilja att döda Tove och hennes syster, skrivit sjuka dikter och gjort videos om Tove och hennes syster, försökt döda Tove och hennes syster...denna person dödar till slut Tove och istället för att ringa 112 så gömmer denna person liket, eldar liket två gånger om, skapar en falsk historia och nekar allt i förhör i typ 6 veckor tills hon blir helt överbevisad....och sen döms till dråp eller vållande för att det var "inte var meningen"

Som sagt, jag är inte orolig kring dödsorsaken. JJ är sååååå körd.

Maja kräver dock att man tänker till lite grann och där litar jag inte riktigt på de välvilliga socialarbetarna i HovR, de är experter på att hitta välvilliga tolkningar.
Citera
2023-04-23, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Så är det. När den tilltalade överklagar som i detta fall, så står sig hela 65% av domarna fast. När det kommer till just mord så ändras endast 24% av domarna. Och då handlar det oftast om en sänkning av straffet. Inte ett frikännande.

https://www.svd.se/a/9198539f-e69d-479c-baab-cb4a2555b77e/sa-manga-domar-andrar-hovratten
Tack för info
Lite andra siffror än de jag tidigare hört
Citera
2023-04-23, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Kan inte bara alkis fetknoppen GW stänga igen sin käftjävel? Börjar bli irriterad på den jävla losern som haft fel hela tiden hittills... Och han nu sitter o vräker ur sig ännu mer.

Frågan är ju om TV4 tröttnar på honom efter det här, han retar nog bara upp folk just nu.
Citera
2023-04-23, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad hjälper en ny rättsläkare, de kan inte göra en ny obduktion. Obduktionen är gjord och rättsläkaren som gjorde den är glasklar. Ska Clea ta dit en rättsläkare som ska läsa protokollet och hävda att det står något annat där än vad ansvarig rättsläkare säger? Herregud, det här blir minnesvärt.
Ja så tänker jag också
men jag förstår inte GW. s
uttalande om en ny rättsläkare som han verkar vara säker på att göra en helt annan bedömning?
Låter oseriöst
Hur kan gubben säga så?
. GW kanske är villig att betala för en annan bedömmning?
Citera
2023-04-23, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Precis!
Ingen av oss har ju trott på att Tove gör det, gjort det eller ens kunde nå upp till JJs hals, JJ som dessutom är ganska lång till skillnad mot Tove har längre rygg Vs Tove som anatomiskt borde ha kortare armar och ligger ner helt på rygg ....
Kan hända att jag missat i förhören i FUP men faktiskt aldrig läst det J säger i rättegången, att hon när hon sitter på Tove försöker komma ifrån henne eller hennes händer (minns inte orden) och gör en manöver, typ böjer sig bakåt för att T inte ska nå henne eller få chans att slå henne kanske... anser det väldigt konstigt att det inte funnits med i förhör innan eller så är jag helt jävla ute o cyklar,,,men det är jag sällan. Ska lyssna igenom just det igen..... för är det så att hon häver sig bakåt /undviker Toves möjlighet att kunna slå henne eller ens nå Js hals.
När jag hörde henne (JJ) säga det fick jag väldigt obehagliga bilder av dem två JJ o MH som jag inte fått upp i huvudet innan och inser ju varför de flesta av oss här försöker vända o vrida på hur man kan hålla någons händer nedåt, åt sidan, inga skrik, flera dunsar, sparkar, inga märken Osv osv..... Nä jag fattar alla fall först nu att min fantasi sträcker sig inte så långt eftersom min hjärna inte läst, sett eller har någon erfarenhet att jämföra med ...För att MH ska kunna hålla båda Ts händer mm mm mm....kanske satt MH på/över Ts huvud/ansikte så hon förblev still/låst och då även höll ner Ts händer...

Och åter igen heeeelt ofattbart att ingen rekonstruktion gjorts av dödsögonblicket i badrummet. Detta är helt obegripligt!😱
Citera
2023-04-23, 23:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Maja sov antagligen INTE vid mordet då hennes mobil visade att hon gick steg och hennes pulsklocka visade på puls som inte förenas med sömn. Det kan väl inte vara svårt att förstå utifrån åklagarens yrkan på mord, livstid, RLs utlåtande, JJs berättelse, Majas 100000 olika berättelser och Tingsrättens dom?!
Jag har missat att M hade en pulsklocka. Minns du var du läst det?
Citera
2023-04-23, 23:45
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Frågan är ju om TV4 tröttnar på honom efter det här, han retar nog bara upp folk just nu.

Man får hoppas men jag är tyvärr berädd på att bli besviken...

Men precis som du säger han retar bara upp folk just nu med sina utsvävningar.
Citera
2023-04-23, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Men det blir ju parodi... man ska alltså anlita en ny person som ska ge ett annat utlåtande än det första i utbyte mot pengar det är ju på riktigt att sänka förtroendet för rättssystemet.
Ja enl GW så ska det tillsättas en ny rättsläkare
Låter inte rättsäkert att ha den gubben i media som kan påverka utgången av domar
Citera
2023-04-23, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har missat att M hade en pulsklocka. Minns du var du läst det?
I sin Mobil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in