2023-04-23, 22:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anoxanox
Jo men det är väl förmildrande att hon inte var den som dödade
Nej. Gemensamt och i samförstånd är precis som det låter. Bägge behöver inte stå för det faktiska mördandet. Johanna Möller satt väl t o m i bilen utanför huset och blev ändå dömd för mord.
Citera
2023-04-23, 22:21
Medlem
Gold94s avatar
Citat:

Maja är lika skyldig som J eftersom hon höll fast Tove.
Citera
2023-04-23, 22:22
Medlem
nousernameneededs avatar
Kan inte bara alkis fetknoppen GW stänga igen sin käftjävel? Börjar bli irriterad på den jävla losern som haft fel hela tiden hittills... Och han nu sitter o vräker ur sig ännu mer.
Citera
2023-04-23, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
"Mellan klockan 02:45 – 03:05 kopplar Tove Tönnies telefon upp mot olika basstationer och riktningar vilket talar för rörelse."

J tog med sig T:s mobil när hon mötte grannen i trapphuset - går det att räkna ut exakt tid baserat på de data som finns tillgängliga?

Lite bakgrund är att Google plockar upp dessa ”mobilmaster” i beräkningar av platsdata. Hur vet vi inte men syftet är att spara på mobilens batteri. Sen kopplas GPS in när behövs och sen läser mobilen av alla Wi-Fi i närheten också för att positionera sig.

Men det utredarna menar är nog att de ser att en mobilmast haft en stabil uppkoppling under vistelsen i lgh men runt 02:45 så rör den sig mot McD då. Och där hänger ju Google tidslinjen med som man kan se i protokollen med linjerna på kartan.

Ska man utvärdera de digitala spåren i fupen så är min slutsats att det som kallas Google Location History” saknas. Toves tidslinje i Google är igång ser vi ju på de linjer som redovisas t/r Mcd m.m men i utredningen saknas de koordinater som ligger till grund för tidslinjen. De i sig är svåra att följa några meter i ett trapphus.

Linjerna man ser i fup är en väldigt förenklad bild av hur mobilen rört sig. Det framgår ganska tydligt då de typ visar fågelvägen och inte den faktiska färdvägen. Och fel adresser som vi ser.

Google Location History är de koordinater som Google baserar ”kartritningen” på. Det är väldigt mycket mer detaljerat och i den datan finns också de värden som Google ger sina egna beräkningar kring precision.

Att tömma moln för både MGM och Tove kan dock ge viktiga ”förflyttningar” även i lägenheten. Google loggar nämligen koordinater även när man står still.

Men mer precist blir det om Samsung Health och Google Fit är igång i Toves mobil i lägenheten. Då finns även de steg hennes mobil genererar. Både före och efter hennes död.

Och det vet man ju först när de tömmer hennes moln. Och en sådan tömning ser vi inte spår av i utredningen trots att de sitter på hennes inloggningsuppgifter tidigt i utredningen. Istället har en massa människor letat efter den fysiska mobilen i terrängen utanför.

I princip kan även hela rundan i skogen finnas i JJ:s Google tidslinje. Ligger då i Google Location History i hennes Google-molnlagring.

Finns ett potentiellt bekymmer dock. Man kan som användare sätta tidsgränser för hur länge dessa koordinater sparas hos Google. Kortaste gränsen är tre månader.

Och i värsta fall så är datan både för Tove och MGM stekt i mitten på januari om de nu inte tömt molnen.
Även annan molndata är färskvara så kan finnas mer som är missat.

Men ser man positivt på det så har de en chans att stärka åtalet och samtidigt ge familjen fler svar om vad som hände om de tömmer SAMTLIGA molntjänster som de kommer åt för både Tove och de två åtalade. Kanske ger man även hovrätten bättre underlag att döma efter om även Toves ”steg” syns i lgh.
Senast redigerad av Avel 2023-04-23 kl. 22:27.
Citera
2023-04-23, 22:24
Medlem
Citat:

Nja, det är tack vare Majas insats som mordet kunde ske.

Hade Toves händer varit fria hade hon rivit Johanna, skrikit, påkallat mer uppmärksamhet och förmodligen kommit loss, alt hade grannen och hans far ringt polisen.
Maja hade insiktuppsåt som togs upp i domen. Insikt om att Tove var i underläge och Maja hade även insikt i utfallet av hennes handlingar.
Senast redigerad av Googleroid 2023-04-23 kl. 22:39.
Citera
2023-04-23, 22:25
Medlem
Citat:

Hon gjorde det möjligt för JJ att strypa Tove genom att hålla fast Toves armar.
Citera
2023-04-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Att du inte förstår skillnaden på fakta och en åsikt visste vi redan. Du behöver inte göra dig själv till mer åtlöje än du redan gjort.

Vilken dom HR kommer att avkunna vet vi inte, men det är min åsikt att den bevisning som finns inte ÄR tillräcklig för en fällande dom i HR. Men du fattar fortfarande ingenting, eller hur.

Jag har tidigare skrivit det omvända vad gäller tingsrätten. Nämligen att tingsrätten mycket väl kan fälla på den bevisning som finns, eftersom tingsrätten är rätt mycket av ett lotteri och ofta dömer på känslor snarare än fakta (det där senare var alltså återigen en åsikt, ifall du inte fattade det). Tingsrätten gjorde också det, så på den punkten fick jag rätt. Du ska få se, även om du aldrig kommer att förstå det, att jag kommer att få rätt även vad gäller hovrättens dom.

Det här är inte ett vettigt resonemang, sorry. Tingsrätten är inte en testinstans innan den riktiga rätten, det är hovrätten som är en andra instans för att garantera rättssäkerheten (man ska kunna överklaga). Det här med att tingsrätten skulle vara ett "lotteri" är naturligtvis fullständigt trams och du kommer inte kunna belägga det med statistik - en bra bit över hälften av alla domar som överklagas i Sverige står sig, och av dom som ändras är många mål där ny bevisning inkommit.
Citera
2023-04-23, 22:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Haha, du är då en snarstucken liten stackare. Inte nog med att du haft fel i det mesta du skrivit så har du inte förstånd att tagga ner när du får det svart på vitt.

Vad vi här på flashback tror om det ena eller andra är ju helt ointressant för slutresultatet, mer som ett tidsfördriv med spekulationer. Men vissa tar sig själva på allt för stort allvar och skriver förklenade om sådana som inte tycker som de själva. Och nu har du lyckats lura in mig på det spåret också. Tyvärr.

Jasså, förstår jag inte att Maja kan vara en mörderska... underligt, tyckte precis jag skrev det i mitt inlägg.

Huruvida det räcker i HR vet ingen av oss. Var tingsrättsdomen skiljaktig? Om inte har ju även den juridiskt utbildade representaten i tingsrätten ansett att bevisningen är tillräckligt god. Så kan det även bli i hovrätten förstås. Men det förstår ju inte jag tydligen. Ojdå.

Tack för att du bekräftade precis vad jag inledde mitt inlägg med.

Noterar också att du förstår än mindre än jag gav dig credit för. My bad. Så jag får väl skriva det i pannan på dig på.

Jag skrev

Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är det första du inte förstår, att såväl GW som alla oss andra förstår.

Vad du alltså inte förstod, och tydligt fortfarande inte förstår, är ovan mening och dess betydelse. Betydelsen är alltså att såväl jag som GW som alla "oss andra", förstår att Maja kan vara en mördare. Men du förstår inte att vi förstår detta. Du påstår att vi tror att hon inte kan vara en mördare. Men det är inte vad vi tror.

Vad du bevisligen inte fattat, är att det kan vara så att Maja inte är en mördare, och att vi, till skillnad från dig, förstår att det kan vara både och. Vi påstår inte att hon inte är en mördare. Vi påstår att det inte finns tillräckliga bevis för att säga att hon är en mördare.

Men du fattar fortfarande ingenting. Eller hur.
Citera
2023-04-23, 22:28
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det här är inte ett vettigt resonemang, sorry. Tingsrätten är inte en testinstans innan den riktiga rätten, det är hovrätten som är en andra instans för att garantera rättssäkerheten (man ska kunna överklaga). Det här med att tingsrätten skulle vara ett "lotteri" är naturligtvis fullständigt trams och du kommer inte kunna belägga det med statistik - en bra bit över hälften av alla domar som överklagas i Sverige står sig, och av dom som ändras är många mål där ny bevisning inkommit.

Hur tror du utfallet blir i HR? Törs man hoppas att TR dom står sig?
Citera
2023-04-23, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Skulle vilja se vilken rättsläkare som utan att ha varit med själv vid obduktionen går upp och ifrågasätter de två rättsläkare som utförde obduktionen… blir spännande att se vad som händer, om de ens hittar någon.

Vi får hoppas att ingen rättsläkare ifrågasätter
men
tyvärr så finns det väl oseriösa människor inom alla yrken
och vem vet vad det kan bli om det är kompis till Clea
Senast redigerad av Anedin 2023-04-23 kl. 23:27.
Citera
2023-04-23, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Tagga ner nu. dundersnyting menade såklart att hovrätten inte nödvändigtvis gör en radikalt annorlunda tolkning än tingsrätten eftersom tingsrätten inte är ett lotteri. Trodde du att du var smart som skulle sätta dit dundersnyting? Självmål

Har vi tur så går hovrätten på samma linje som tingsrätten

Tyvärr så är ju hovrätten rätt kända för att ofta döma till lägre straff

Men ibland så överaskar de med att höja straff
Citera
2023-04-23, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Sansat och balanserat, jag håller med.

Caset mot MH vilar på fyra saker, väldligt enkelt uttryckt: JJs utsaga, mobilrörelser, MHs osannolika story och händelsekedjan stort (gemensam aktion att få TT till lght, dumpning, gemensam historia etc) som pekar på samförstånd.

Faller en av de delarna så kan hela bygget krascha.

Jag är ju övertygad, rätt eller fel, att MH höll i armarna. Men jag är faktiskt osäker på om att hon ville att TT skulle dö. Är högst ödmjuk där.

Sättet hon agerade efteråt kan peka åt det hållet, men historiskt kanske inte.

Men oavsett, utan MH hade sannolikt TT levt idag.

Jag tror inte heller M ville att T skulle dö.
Jag har ju uppfattningen att hon inte har jättemycket empati med andra än sig själv, hon verkar lite allmänt avtrubbad. Därför tror jag inte att hon bryr sig så mycket om konflikter heller. Hon hänger nog mest på Js idéer om saker och ting. Jag tror inte hon ville slå T utanför Nöjet. Men hon iddes inte stoppa J heller.

Om hon är med i badrummet så tror jag att allt går jättefort och hon hinner inte uppfatta vad som händer utan grabbar snabbt tag i Ts händer. Hon kunde lika gärna tagit tag i J, men nu blev det T.
Har funderat en del på det där med hur fort det går och jag har en teori om att man har sett på film hur mord och slagsmål går till. Då går det väldigt långsamt jämfört med verkligheten för att man ska hinna se vad som händer.
Var ju nån som skämtade om det på Guldbaggegalan tror jag, att man måste röra sig i slowmotion som skådis.
Så jag tror det tar bara några sekunder från att T fälls till J stryper och M hinner inte uppfatta vad som händer utan ska bara avbryta tumultet. Man tror nog inte riktigt sina ögon när man ser nån strypa nån. Sen hamnar hon nog i chock och J tar kommandot och styr upp.

Men det är bara mina teorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in