2023-04-23, 14:13
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ang det falska vittnet. Minns du vart du fick uppgiften "Anders 18 år Töreboda" ifrån?
Fick även du det namnet i PM som Xeitum?

Efternamnet var du osäker på när jag PM:ade dig för någon månad sedan, du trodde att det var ett -sson efternamn.

MissPeeRat verkar dock säker på efternamnet och påstår att det falska vittnet heter An*ders Lar*sson i sitt senaste inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nej, jag vet inte vart det kom ifrån, men jag är säker på att jag har läst namnet. När du frågade i PM efter namnet, så var just det namn som MissPeeRat skrev i sitt inlägg, som dök upp i bakhuvudet. Men jag då inte var säker, så ville jag inte slå fast något. Men detta namn är det som låter troligt för mig.

Det finns en uppgift här om det falska vittnet

Citat:
Ursprungligen postat av swaavad
Det falska vittnet var en And*rs (L*if) L*rsson från Töreboda. Han var 18½ år vid Helenas försvinnande.
Citera
2023-04-23, 14:20
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset

Bra, tack! Ja det kanske är därifrån uppgiften kommer.
Citera
2023-04-23, 14:37
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VictoriaWestling
Det vore bra om vi slutade mata trollen i denna tråd.

Ja, det finns teorier i denna tråd som är rena luftslott. Vissa känner igen ett luftslott när de ser det, andra faller för luftslottens vackra tinnar och torn.

För egen del har jag insett att "caset" mot BW och MiKj bygger på falska rykten och grundlösa antaganden. Jag tänker inte mata trollen som förfäktar denna teori.

Jag tycker vi fokuserar på PeKr och PU eftersom det tydligen är ett mycket känsligt ämne för vissa.

Vad menade PussyRiot med att föraren av bilen är den som planterat i tråden att PU hade rivsår? Jag ser i tråden att rivsår kommer in i tråden 2012-05-07, sex dagar efter PeKr registrerat sig.

Notera att användaren Lockerud är avstängd permanent, vet inte om man får resonera i tråden om varför...

Det är Lajlaj som först föreslår att man kan skada sig om man trillar i en buske: 2012-05-07, 22:03 #5541. Användaren Lockerud hakar direkt på om sina erfarenheter om att trilla i buskage. 2012-05-07, 22:16 #5542. Först därefter insinuerar PeKr att PU har ett "rivmärke". 2012-05-07, 22:40 #5547. Lockerud specar rivmärken till arm och bröst. 2012-05-07, 23:00 #5555. Lockerud fyller på "Hade du inte ett k[g]anska illa klösmärke på vänster underarm och ett riv sår på bröstet?" 2012-05-08, 11:34 #5598. 2012-05-08, 11:55 fyller PeKr in att PU hade "...klösmärken. Bl.a. ett på läppen". 2012-05-08, 11:55 #5600.

Någon tar upp var märkena fanns. PeKr svarar då:

2012-05-08, 00:53 hade PeKr inte talat med sin dåvarande sambo om detta. #5583 2012-05-08, 11:55 har han talat med exsambon och det är från henne som rivmärket på munnen kommer, men det är alltså efter det att Lockerud inte nämnt det uppenbara rivmärket på munnen men andra som inte syns lika lätt.

Man måste då ställa sig frågan hur det kommer sig att Lockerud minns klösmärken som finns under kläderna men inte klösmärket på läppen, som senare blivit en sprucken läpp.

Ser man på vad PeKr själv säger så minns han inget rivmärke. Det börjar spekuleras den 7 maj om inte PU borde ha rivmärket om han trillat i en häck. Sedan kommer två oberoende användare fram med två olika förslag som inte går riktigt bra ihop. PU har helt enkelt olika rivmärken hos olika personer.

Jag tror därför att PussyRiot (var det väl som tog upp det) menar att det är användaren Lockerud som tagit upp frågan, kanske då först i PM till PeKr och sedan i tråden. På den tiden verkar det ha gått att PM:a direkt, att döma av ett annat inlägg.

Jag tror därför att berättelsen om PU:s rivmärken inte är korrekt. Den är planterad och SuEk har dragit sig till minnes något sår PU haft på munnen någon gång...

Nej, om PU verkligen hade alla dessa klösmärken så borde tre oberoende personer ha reagerat på detta när nyheten om Helenas försvinnande: PeKr, SuEk och personen bakom användarnamnet Lockerud.

Muscaria var aktiv i tråden denna tid så det kan tänkas att det är från Lockerud som denna uppgift kommit. På samma sätt bör väl Prinzezzan se om hon har någon källa till påståendet om "den andre" som sett PU med klösmärken.

Det kanske bara finns en enda källa: permanent avstängde Lockerud.

Noteras kan även att PUs Camry nämns tidigt och att PeKr inte på något sätt placerar PU ihop med någon som har en mindre vit bil.

Angående det jag fetmarkerat.

Jag har sökt - men ännu inte hittat - uppgiften om någon i PU:s trapphus som ska ha sett honom med rivsår. Jag letar vidare.

Däremot har jag precis hittat en uppgift från en källa, som inte är Lockerud (i alla fall inte det nicket), som också tar upp detta.

Ur PM (har kopierat texten, så stavning m.m. är inte mina):

"Men jag har fått omtalat för mig att PU var ganska sargad natten då helena försvann, så JA PK:s uttalande är verifierat från andra dåtida grannar."

Jag kan inte svara för om uppgiften kommer från samma person.
Citera
2023-04-23, 14:49
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swaavad
Det falska vittnet var en And*rs (L*if) L*rsson från Töreboda. Han var 18½ år vid Helenas försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunset

Tack! Jag har letat efter det namnet.

Det finns då bara en person född 1973 eller 1974 som stämmer in och det är And*rs L*if Larss*n (e,e,o) född 19731210. Har bara uppgift om honom 1990, då han bodde i Munkedal. Bor idag i Uddevalla. Född i Trollhättan. Personen i fråga har dömts för något annat efter 2003 att döma av Lexbase gallringspolicy.
Citera
2023-04-23, 16:07
Medlem
Är det någon som hört talas om vittnet som såg en bil som spelade Raggarmusik? Detta var faktiskt nytt för mig... Jag har inte läst detta tidigare eller läst om det i tråden men vittnet ska ha sett en bil spela hög Raggarmusik och bilen stannar vid vägkanten. Detta är cirka 04.00.

"Vittnet ser bil stanna vid sidan av vägen och öppnar dörren på förarsidan, och en man kliver ut ur bilen. Han går till bakluckan och öppnar den, ur där lyfter han ett tungt objekt inlindat i svart plast, han går till den uppstickande brunnen vid sidan av vägen, vid diket lägger han ner objektet. Föraren flyttar på locket till brunnen så att det finns plats för att lägga ner objektet. Sedan lyfter han upp det tunga objektet upp till kanten för att sedan putta i det i brunnen. Sen lägger han tillbaka locket och går lugnt tillbaka till bilen och åker iväg, vittnet ser inte mer eller vilket håll föraren körde"

Enligt den infon jag fått till mig ska detta vara ett område nära Mariestads Sjukhus... Vilket kanske hade kunnat koppla ihop vittnet vid sjukhuset? Var inte det cirka 04.20 -04.30?? Tänker att det kanske kan förklara att någon parkerar en bil och sen springer därifrån? För det var väl också en vit bil vid sjukhuset?
Citera
2023-04-23, 17:50
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Är det någon som hört talas om vittnet som såg en bil som spelade Raggarmusik? Detta var faktiskt nytt för mig... Jag har inte läst detta tidigare eller läst om det i tråden men vittnet ska ha sett en bil spela hög Raggarmusik och bilen stannar vid vägkanten. Detta är cirka 04.00.

"Vittnet ser bil stanna vid sidan av vägen och öppnar dörren på förarsidan, och en man kliver ut ur bilen. Han går till bakluckan och öppnar den, ur där lyfter han ett tungt objekt inlindat i svart plast, han går till den uppstickande brunnen vid sidan av vägen, vid diket lägger han ner objektet. Föraren flyttar på locket till brunnen så att det finns plats för att lägga ner objektet. Sedan lyfter han upp det tunga objektet upp till kanten för att sedan putta i det i brunnen. Sen lägger han tillbaka locket och går lugnt tillbaka till bilen och åker iväg, vittnet ser inte mer eller vilket håll föraren körde"

Enligt den infon jag fått till mig ska detta vara ett område nära Mariestads Sjukhus... Vilket kanske hade kunnat koppla ihop vittnet vid sjukhuset? Var inte det cirka 04.20 -04.30?? Tänker att det kanske kan förklara att någon parkerar en bil och sen springer därifrån? För det var väl också en vit bil vid sjukhuset?

Vart kommer den s.k. "infon" ifrån?
Den här storyn kommer väldigt lägligt med tanke på att PU-fabeln är i gungning.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-04-23 kl. 17:53.
Citera
2023-04-23, 18:01
Medlem
Citat:

Jag har inte följt tråden så noga den senaste tiden utan jag såg ett klipp på Youtube, där en person går igenom Helena-Fallet, det är ett ganska nytt klipp! Jag blev själv förvånad då jag inte hört om detta vittnesmål innan.

Problemet är ju att i ena stunden har alla sett och hört något för att sedan i nästa så vet ingen någonting...
Citera
2023-04-23, 18:08
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Citat:
Jag har inte följt tråden så noga den senaste tiden utan jag såg ett klipp på Youtube, där en person går igenom Helena-Fallet, det är ett ganska nytt klipp! Jag blev själv förvånad då jag inte hört om detta vittnesmål innan.

Problemet är ju att i ena stunden har alla sett och hört något för att sedan i nästa så vet ingen någonting...

Länk till den videon finns i tråden, men hur kan Pudelfrillan missat Mats Trohlin?
https://www.tiktok.com/@matstrohlin/video/6892444223921065217?is_from_webapp=1&web_id=722047 3961615083013
Citera
2023-04-23, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Länk till den videon finns i tråden, men hur kan Pudelfrillan missat Mats Trohlin?
https://www.tiktok.com/@matstrohlin/video/6892444223921065217?is_from_webapp=1&web_id=722047 3961615083013

Ja, så hette han! Mats Trolin! Har inte sett hela del 2 än! Men han verkar rätt vettig eller?
Citera
2023-04-23, 18:10
Medlem
Citat:

Länk tack.
Citera
2023-04-23, 18:19
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Länk tack.

Försvinnandet av Helena i Mariestad 13 juni 1992 Del 1
https://www.youtube.com/watch?v=10_VPf1wy_o&t=6s
Citera
2023-04-23, 18:20
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ok intressant att du endast har ett svagt minne att du fick PM:et av det nicket, men att du minns glasklart att det stod att denne An*ders Lar*sson var född i dec -73.

Väldigt bra minne med tanke på att du fick PM:et för 5 år sedan. Själv hade jag aldrig kommit ihåg när en för mig helt okänd person var född. Jag hade nog snarare lagt nicket på minnet eftersom hen droppade ett namn.

Ja jag har oftast ett bra minne, om än lite selektivt ibland. Jag tyckte väl att sakinformationen var lite intressantare än nicket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in