2023-04-23, 10:42
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Formuleringen är onekligen intressant, men det är återstår att se hur drakoniskt man väljer att förfölja svenska förintelserevisionister (om lagen röstas igenom). Storbritannien har en liknande lagstiftning, där förintelserevisionism på pappret är lagligt såtillvida att man inte uttrycker "hat" eller uppmanar till våld mot det påstått utrotade folkslaget, och där finns fortfarande ett av världens största revisionistiska bokförlag.

Jag kom att tänka på de historier som redan reviderats från det "ortodoxa" förintelsenarrativet, exempelvis de mekaniska golven som slukar alla fångar och bränner dem levande, eller de elektriska golven som förvandlade fångarna till aska, tvålar och lampskärmar, fångvaktaren "Zapp" som roade sig med att slita judiska bebisar i tu. Dessa "vittnesmål" har ju redan fallit på sin egen orimlighet och lite skyfflats under mattan. Ingen idag tror ju att något av det där är sant.
Jag undrar om det fortfarande är ok att nämna sådant. "Fryses" narrativet nu fullständigt, och inget granskade blir tillåtet efter denna punkt?

Jag undrar vad syftet med detta utspel är om nu ingen ny lagstiftning ska tillkomma.
Citera
2023-04-23, 11:03
Medlem
Amazon-mannens avatar
NU får man inte ha åsikter heller.. snart låser de in folk för att man röstar på fel parti.
Citera
2023-04-23, 11:06
Medlem
LKKINGENs avatar
Jaha TS hur går det har du kollat i historieböckerna ifall nazisternas lilla feltramp kan anses vara historiens största folkmord?
Väntar fortfarande med spänning på din slutsats.
Satt och fundera på om vi skulle göra det olagligt att överhuvudtaget säga saker som inte är sanna och sen ha en bok där alla sanningar står så vi vet vad vi ska säga.
Fast kära TS då hade du fått skaka galler när du påstår att judarna är dom som fått utstå tidernas största folkmord.
Citera
2023-04-23, 11:06
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Nej det är 16 länder, och de allra flesta på kontinentala Europa omfattas.

https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_Holocaust_denial
Där ser man, ChatGPT failade.

Så av de 45 länder som finns i Europa är det 14 (inkl Ryssland) och av världens 195 länder är det 16 som har inskrivet i lagen om att det är förbjudet att förneka förintelsen. I många av dessa länder är det även förbjudet att kränka religiösa och nationella symboler, en utveckling som jag tror är dålig. Ett sluttande plan.
Senast redigerad av VetVemDuAr 2023-04-23 kl. 11:32.
Citera
2023-04-23, 11:07
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nej det har jag inte. Men du vill ju inte förbjuda när kommunister förringar sina folkmord. Varför vill du att lagen ska göra skillnad?

Min ståndpunkt är glasklar. Jag vill inte förbjuda något av det. Av principiella skäl.
Jag delar denna uppfattning.
Citera
2023-04-23, 11:09
Medlem
Bra, förintelsen har ägt rum och man ska inte manipulera den historiska faktan..Bevisen behöver sparas.
Citera
2023-04-23, 11:17
Medlem
Ruskigbusss avatar
Jag begriper ju att om man bara har en hammare i sin verktygslåda så ser allt ut som spik. På samma sätt om man bara är intresserad av en fråga så ser alla trådar ut som om de handlar om just din egen käpphäst.

Nu är den här tråden i Censur och yttrandefrihetsforumet och handlar om ett förslag att begränsa yttrandefriheten.

Den handlar inte om förintelsen som sådan. För än så länge går den att diskutera här på Flashback. I ett helt eget forum dessutom. Håll den diskussionen här.

Även de som så gärna vill diskutera invandring, "folkutbyte", vaccin, fan och hans moster - har egna forum för det.

Off topic är raderat. Upprepat sådan KOMMER att leda till varningar och/eller avstängningar.

Skärpning.

/Mod
Citera
2023-04-23, 11:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
.

Nej jag tänker på precis ALLA folk som någonsin funnits eller finns.

Jag vet att tråden handlar om ett lagförslag. Men precis som i så många andra trådar här på fb börjar folk snacka om det påstådda ”folkutbytet”.
Citera
2023-04-23, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Fast det där är väl trots allt ett konstigt resonemang. Klart det vore en begränsning av yttrande- och åsiktsfriheten.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Man har begränsningar av yttrandefriheten av olika orsaker. Men vad har ditt exempel med den här lagen att göra?
Man kan förbjuda människor att ha en massa åsikter med samma motiv som den här. T.ex. förbjuda människor att anse att SD är nazister. Ska man då motivera det med att man man inte får göra andra saker.

Så då blir frågan till dig, ska vi förbjuda människor att kalla SD:are för nazister och om inte, varför det.

Nej det jag skriver borde vara solklart att begripa, men uppenbart klarar ni inte ens av det.

Dessa lagar påverkar INTE vilka åsikter kan får ha eller inte

Däremot kan de påverka vad man får göra/säga/skriva etc, alltså yttrandefriheten.

Här ovan blandar ni båda ihop detta då ni skriver åsikter och yttrandefrihet huller om buller….

Man kan OMÖJLIGT med lagar påverka vad folk tycker och tänker, hur menar ni det skulle kunna göras och kontrolleras…?

Däremot får man inte uttrycka sig hur som helst om vad som helst varsomhelst.
Citera
2023-04-23, 11:24
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Så vi skall börja lagföra folk som tror jorden är platt?
Så proggresivt.
Förstår din poäng.
Att säga att jorden är platt och säga att förintelsen aldrig har hänt är däremot två olika saker. Lätt att säga det sista om man inte har påverkats själv men det finns miljontals judar som gjort det.
Citera
2023-04-23, 11:26
Medlem
RasistTelevinkens avatar
Är det här för att man vet att Sverige kommer övertagas av jude-hatande muslimer inom kort? Precis som man visste när man konstruerade planen för detta? Så dags att reformera lagarna innan det är försent
Senast redigerad av RasistTelevinken 2023-04-23 kl. 11:29.
Citera
2023-04-23, 11:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nej jag tänker på precis ALLA folk som någonsin funnits eller finns.

Jag vet att tråden handlar om ett lagförslag. Men precis som i så många andra trådar här på fb börjar folk snacka om det påstådda ”folkutbytet”.
HMF-lagen används på ett sådant sätt att svenskar hamnar i en svag position. Det är därför självklart att nya lagar i anslutning till HMF väcker oro och frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in