2023-04-23, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vilken missvisande tråd. Som dessutom toppar Flashback just nu!

Hela tråden utgår från en (sedvanligt) missvisande rubrik och bildsättning på en artikel i SvD. Själva artikeln innehåller inte ett ord om att det ska bli straffbart att förneka Förintelsen. Istället handlar artikeln om ett förslag om generellt straffansvar för ”förnekande, urskuldande och uppenbart förringande av folkmord, brott mot mänskligheten eller andra krigsförbrytelser”. Dessutom ska det krävas ”att gärningen är ämnad att uttrycka hat, uppmana till våld eller missaktning mot en enskild eller en grupp för att den ska vara straffbar.”

Rätta platsen för denna missvisande tråd är rimligen papperskorgen.

Citat:
Hur kan du tolka artikeln och mitt inlägg så? Det som tillförs står i texten som du kan läsa själv.

Du skriver ju själv om förnekanden, urskuldanden etc, om detta är nytillkommet, hur blir då topic insignifikant?
Citera
2023-04-23, 10:21
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
Finns många överlevare och många som erkänt att de mördade systematiskt. Både ryssar och amerikaner såg dödslägren när tyskarna inte kunde hålla sina ställningar. Många har träffat på judar som flytt och kunnat berätta. Det saknas helt och hållet argument för att selektivt förtränga några av andra världskrigets grymheter.

Ja, ni har köpt den judiska propagandan. Vad är nytt? Judiska överlevare är säkert mycket trovärdiga källor

Allt det där du nämner är ju samma trams som man hittar på Wikipedia.
Jag skäms över att jag en gång trodde på allt det där.
Senast redigerad av Tuor 2023-04-23 kl. 10:26.
Citera
2023-04-23, 10:21
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Vilken missvisande tråd. Som dessutom toppar Flashback just nu!

Hela tråden utgår från en (sedvanligt) missvisande rubrik och bildsättning på en artikel i SvD. Själva artikeln innehåller inte ett ord om att det ska bli straffbart att förneka Förintelsen. Istället handlar artikeln om ett förslag om generellt straffansvar för ”förnekande, urskuldande och uppenbart förringande av folkmord, brott mot mänskligheten eller andra krigsförbrytelser”. Dessutom ska det krävas ”att gärningen är ämnad att uttrycka hat, uppmana till våld eller missaktning mot en enskild eller en grupp för att den ska vara straffbar.”

Rätta platsen för denna missvisande tråd är rimligen papperskorgen.

Hur kan tråden vara missvisande? Den länkar till en SvD-artikel med rubriken "Utredning: Förneka Förintelsen ska bli olagligt".

Jag med flera påpekar också gång på gång att det inte bara gäller Förintelsen, utan alla bevisade folkmord, brott mot mänskligheten och krigsförbrytelser.
Citera
2023-04-23, 10:25
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourPronouns
Jag är ingen som helst förnekare men känns sjukt om man inte ska få studera/syna en av historiens största händelser i detalj och sen dra sina egna slutsatser.

Ingen kulle jag tänker dö på men ändå.

Ja hur ska man bemöta orimliga vittnesmål, om ett vittne har sagt att det trängdes in 1000 personer åt gången i ett rum som var 4×5 meter, blir det olagligt att ifrågasätta rimligheten i det?

Varför stanna vid förintelsen, det är väl bara att ge ut en officiell statlig historiebok och förklara att det är olagligt att ifrågasätra vad som står i den.

Vad hade hänt om ingen hade ifrågasatt skylten i Auschwitz där det stod att 4,5 miljoner judar mördades där inne? På dagens skylt står det 1,1 miljoner personer. 4,5-miljonetsdkylten måste ju bytts efter att någon ifrågasatt den.

Vad är skillnaden på att ifrågasätta och förneka

Eftersom det är väl utrett och kartlagt vad som hände under förintelsen så behöver det inte vara förbjudet att förneka den, det är väl bra om förnekarna får höras och synas så vi kan ha koll på dem?
Citera
2023-04-23, 10:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Du skriver ju själv om förnekanden, urskuldanden etc, om detta är nytillkommet, hur blir då topic insignifikant?
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Hur kan tråden vara missvisande? Den länkar till en SvD-artikel med rubriken "Utredning: Förneka Förintelsen ska bli olagligt".

Jag med flera påpekar också gång på gång att det inte bara gäller Förintelsen, utan alla bevisade folkmord, brott mot mänskligheten och krigsförbrytelser.
Trådstarten är missvisande eftersom förslaget inte bara gäller Förintelsen utan är generellt. Dessutom krävs ytterligare rekvisit för att det ska bli straffbart enligt artikeln. Att uttrycka att man är skeptisk till, inte tror på eller förnekar nuvarande historiebeskrivning av Förintelsen kommer INTE att vara straffbart av det som framkommer.
Citera
2023-04-23, 10:32
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Man ska förbjuda dumhet?
Citera
2023-04-23, 10:33
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Mmm, mycket tillförlitliga grejer
Ja, det är tillförlitligt.

Är man nazist så duger ingen bevisning.
Samma sak gäller de som tror att jorden är platt och de som tror att vaccin inte fungerar. Tänk på att du är ett av skälen pga detta.
Citera
2023-04-23, 10:34
Medlem
Imnshos avatar
Principiellt väldigt tveksamt.

Var går gränsen mellan att förneka förintelsen och att ifrågasätta detaljer i historiebeskrivningen? Finns andra förintelser som har en annan legal status, t ex Stalins terror och armenierslakten? Finns någon avgränsning i tid då skalan av förintelser och massakrer får börja ifrågasättas, t ex sånt som hände under antiken?

Jag tror att forskningen kring historiska händelser riskerar att begränsas med det här slaget i luften. Jag inser att avsikten är att stoppa tomtarna som helt vill ljuga bort förintelsen, men jag ser stora risker för yttrandefriheten med det här.
Citera
2023-04-23, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Det är oklart vad du pladdrar om. Reinfeldt, Gotland, Sydafrika, "vit man". Det går inte att följa, är ledsen för det. Det står dock klart att vi vita män dominerar det mesta, det är ju inte riktigt så att vi är hotade på något sätt. Snarare tvärtom.

Har vi särskolan på besök, eller har du inte google?

https://www.dn.se/nyheter/politik/reinfeldt-det-ursvenska-ar-blott-barbari/
Citera
2023-04-23, 10:36
Medlem
Fy fan, vad vidrigt att man inte ens få ha egna åsikter.
Jag är ingen förnekare men nu bara jag undrar när man börja förbjuda saker som är självklart om inte detta är lögn. Det finns ingen anledning till att man ska förbjuda folk som har andra åsikter när man vet att man har rätt.

Detta är extremt skrämmande. Sverige blir mer och mer en diktatur men så länge folk har mat i magen så kommer folk inte göra något åt det.
Citera
2023-04-23, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Ja, det är tillförlitligt.

Är man nazist så duger ingen bevisning.
Samma sak gäller de som tror att jorden är platt och de som tror att vaccin inte fungerar. Tänk på att du är ett av skälen pga detta.

Så vi skall börja lagföra folk som tror jorden är platt?
Så proggresivt.
Citera
2023-04-23, 10:40
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Fy fan, vad vidrigt att man inte ens få ha egna åsikter.
Jag är ingen förnekare men nu bara jag undrar när man börja förbjuda saker som är självklart om inte detta är lögn. Det finns ingen anledning till att man ska förbjuda folk som har andra åsikter när man vet att man har rätt.

Detta är extremt skrämmande. Sverige blir mer och mer en diktatur men så länge folk har mat i magen så kommer folk inte göra något åt det.
När konflikten i Ukraina är över så kommer de försöka förbjuda förnekelse av påståenden om att ryssar systematiskt våldtagit spädbarn under hela konflikten, eller något liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in