2023-04-22, 13:16
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Om tågstationen är allt som krävs så har ju Bachmut bytt "ägare" flera gånger om nu.

Det är det som var poängen tror jag med att välja just ISW map, den är pro-ukrainsk och konservativ. Jag tror sällan de har fel med att något landat under rysk kontroll. Enligt flera proryska kartor har Bakhmut enligt tågstations-definitionen fallit för 2 veckor sedan, men som du säger har det varit oklart, och kanske är den mest en grushög som det varit livsfarligt att vistas i på grund av ukrainsk eld, med enstaka soldater som sprungit ut och in i ruinerna där under denna tid.

Naturligtvis kan Ukraina i princip återta den också. Men punkten är vald som en Ukraina-försvarsvänlig punkt. Om den föll, är det osannolikt att Ukraina i ren bebyggelsestrid återtar den. Min tro är att om Ukraina verkligen återtar stora områden av Bakhmut, eller hela, så är det till följd av en större motoffensiv där Bakhmut blir vad proryssarna kallar "unblocking", dvs att man tar området runt Bakhmut.
2023-04-22, 13:19
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Bachmut har fallit när Ukraina inte längre kontrollerar de uppbyggda delarna av tätorten och strider inte längre pågår i det området. I västra Bachmut finns höghus och lite industrier som Ukraina fortfarande försvarar. Eftersom att de är byggda av armerad betong ger de ett skydd för det ukrainska infanteriet. Det blir ju löjligt att påstå att en stad har fallit och att Ryssland kontrollerar den när strider fortfarande pågår i närheten av tågstationen (din definition).

Jag tror att staden faller snart, kanske i maj. Jag har å andra sidan trott att staden ska falla snart i 2 månader. Sen ska man inte överdriva betydelsen av staden då tätorten Bachmut försvaras av några hundra till kanske tusen ukrainska soldater på sin höjd.

Ja det beror ju som sagt på vad man vill ha ut av definitionen. Utifrån din definition har Bakhmut inte fallit. It is what it is.
2023-04-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja det beror ju som sagt på vad man vill ha ut av definitionen. Utifrån din definition har Bakhmut inte fallit. It is what it is.

Ja om det är viktigast att vinna en diskussion på nätet (Ukraina har små förluster, Ryssland gör framsteg osv) eller diskutera vad som faktiskt händer i verkligheten. Jag vill göra ett tillägg till min definition: har inte fallit så länge organiserat motstånd och strider pågår i de uppbyggda delarna av tätorten. Om det bara finns kvar isolerade ukrainska förband i staden som inte försvarar staden på ett organiserat sätt har staden fallit.
2023-04-22, 14:32
Medlem
Citat:
Du svarar väldigt kort utan att du berörde mitt svar. Borde någon betala för lite mer utbildning till dig?

Din premiss för frågeställningen verkade vara att där finns en universell definition. Jag förklarade hur jag tänker. Det finns ingen universell definition, den beror på vad man diskuterar.

För att då svara mer direkt på din (off-topic?) fråga: Det beror på vad för syfte man ställer upp när man diskuterar Stalingrad. Det finns antagligen definitioner där Stalingrad föll, men även om jag betraktar mig som VK2-intresserad så kan jag inte detaljerna för att ge ett bra exempel. I de flesta av de utzoomade perspektiv som vi idag diskuterar 80 år efter kriget, så föll inte Stalingrad. Jag vet naturligtvis att Sovjet bara höll en mindre del vid några tidpunkter, men slaget avgjordes runtomkring Stalingrad. Till saken hör ju att det slaget utspelade sig över en yta som är lika stor som hela Donetsk-fronten, Därav "föll aldrig Stalingrad", precis som det skulle vara absurt att hävda att Donbasskriget avgjordes på grund av att järnvägsstationen i Bakhmut föll.

Så det var lite irrelevant att själva staden i princip togs av tyskarna, eftersom Röda armén i slutet av slaget inneslöt staden. Där finns ingen motsvarande tendens i detta krig.

Vem vet, om 80 år kanske man inte pratar om slaget om Bakhmut på det viset som vi gör nu?

Man kan ändå säga att ingen människa och inget spelbolag fundera över vilket ögonblick staden byte namn.

Om det här slaget om staden kommer få avgörande betydelse för krigets förlopp är tveksamt men inte omöjligt. Ukrainare och ukraiska soldater som tror på deras egen krigspropaganda kanske får en tankeställare och de som varit tveksamma kanske blir ännu mer.

Känns ju lite som Pentagon medvetet försöker tona ned optimism hos politiker. En stor offensiv för att återerövra Krim är ett stort risktagande.

Det är inget stort nederlag att förlora Artemovsk för Ukraina men i och med alla soldatliv och prestig man satsat/offrat så blir det till det.

Nu känns det som mycket osannolikt att Ukraina skall hindra detta.
2023-04-23, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Man kan ändå säga att ingen människa och inget spelbolag fundera över vilket ögonblick staden byte namn.

Om det här slaget om staden kommer få avgörande betydelse för krigets förlopp är tveksamt men inte omöjligt. Ukrainare och ukraiska soldater som tror på deras egen krigspropaganda kanske får en tankeställare och de som varit tveksamma kanske blir ännu mer.

Känns ju lite som Pentagon medvetet försöker tona ned optimism hos politiker. En stor offensiv för att återerövra Krim är ett stort risktagande.

Det är inget stort nederlag att förlora Artemovsk för Ukraina men i och med alla soldatliv och prestig man satsat/offrat så blir det till det.

Nu känns det som mycket osannolikt att Ukraina skall hindra detta.

Bachmut betyder inget i det stora hela. Ryssarna vinner inte och Ukraina förlorar inte för att en liten skitstad blir intagen av Ryssarna.
Om något är det en Pyrrhusseger för Ryssarna.
2023-04-23, 01:25
Medlem
Citat:
Bachmut betyder inget i det stora hela. Ryssarna vinner inte och Ukraina förlorar inte för att en liten skitstad blir intagen av Ryssarna.
Om något är det en Pyrrhusseger för Ryssarna.

Ukraina påstås har förlorat sex brigader (Ca 50000 soldater) i Bachmut. Om ryssarna har förlorat mer har jag ingen åsikt om, men nog är det kännbart för Ukraina även om Ryssland förlorade ännu mer. Om Ukraina förlorade utbildade soldater och ryssarna bara förlorade kåkfarare och fylltrattar är det ännu värre.
2023-04-23, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ukraina påstås har förlorat sex brigader (Ca 50000 soldater) i Bachmut. Om ryssarna har förlorat mer har jag ingen åsikt om, men nog är det kännbart för Ukraina även om Ryssland förlorade ännu mer. Om Ukraina förlorade utbildade soldater och ryssarna bara förlorade kåkfarare och fylltrattar är det ännu värre.

Nej de har inte förlorat 50k Soldater i bachmut, hur mycket röker ni Kremltroll på innan ni börjar posta egentligen? Har Ukraina förlorat 50k soldater har ryssarna förlorat mellan 250k och 400k soldater i den staden. Tycker du det låter trovärdigt?
2023-04-23, 03:32
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Nej de har inte förlorat 50k Soldater i bachmut, hur mycket röker ni Kremltroll på innan ni börjar posta egentligen? Har Ukraina förlorat 50k soldater har ryssarna förlorat mellan 250k och 400k soldater i den staden. Tycker du det låter trovärdigt?

Förlorat = döda+sårade. Bakhmut är den delen av kriget där flest har dött. Om 1/3 av förlusterna i kriget skett i Bakhmut och Ukraina förlorat så lite som 150 000 soldater så stämmer 50 000. De har trots allt stångats sedan i juli där, om man också räknar med flankstriderna.

Enligt de läckta dokumenten från USA (inte de editerade) var ratio mellan 2.3:1 till 3:1. Så då kan ryssarna ha förlorat 120,000-150,000 runt Bakhmut. Det är 400-500 soldater per dag. Högt, men inte heeelt omöjligt. Personligen tror jag det ligger lägre på rysk sida, men utifrån vad vi från västliga källor vet, så kan det stämma.
2023-04-23, 05:10
Medlem
Inhale82s avatar
Ett år tog det att ta den här lilla staden, och det kostade 6-siffrigt för Ryssland med manskap.

… och Ukraina har haft en ”fullkomlig kollaps”?
Nej, det gick däremot helt enligt plan för Ukraina här
2023-04-23, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Ett år tog det att ta den här lilla staden, och det kostade 6-siffrigt för Ryssland med manskap.

… och Ukraina har haft en ”fullkomlig kollaps”?
Nej, det gick däremot helt enligt plan för Ukraina här

Nu har ukraina på ett par dagar sänt in kolonner in mot Artemovsk för att återöppna den förlorade försörjningsvägen men verkar misslyckas och samtidigt verkar det finnas öppen ovilja i ukrainska förband till dessa motoffensiver.

Ukrainska armeledningen hattade hit och dit med att dra tillbaka trupperna från staden en period innan tövädret och sedan det stora snöfallet men nu verkar det nästan för sent och samtidigt verkar ingen motoffensiv kunna komma igång.

Den ukrainska stridsviljan för Nato kan vara i fara. USA och EU trodde stora sanktioner skulle knäcjka "Ryzzen" och inte den ukrainska armen. En fatal missbedömning av Ryssland som nu ukrainare och ryssar får offra sina liv för.

Ryska propagandister sprider nu rykten om ordervägrande/strejande ukrainska soldater som vägra delta i livsfarliga och meningslösa motoffensiver. Kan vara önsketänkande men säger trots det att det är läge för sådant nu. Ni har väl sett sattlitbilderna av hur det gick för de ukrainska kolonnerna som skulle återöppna vägen och hur det gick för dem. Det har säkert ukrainska soldater gjort med.
2023-04-23, 10:01
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Förlorat = döda+sårade. Bakhmut är den delen av kriget där flest har dött. Om 1/3 av förlusterna i kriget skett i Bakhmut och Ukraina förlorat så lite som 150 000 soldater så stämmer 50 000. De har trots allt stångats sedan i juli där, om man också räknar med flankstriderna.

Enligt de läckta dokumenten från USA (inte de editerade) var ratio mellan 2.3:1 till 3:1. Så då kan ryssarna ha förlorat 120,000-150,000 runt Bakhmut. Det är 400-500 soldater per dag. Högt, men inte heeelt omöjligt. Personligen tror jag det ligger lägre på rysk sida, men utifrån vad vi från västliga källor vet, så kan det stämma.

Jo, men för att försvaret av Bakhmut logistiskt ska ha någon värde känns det som om ryssen måste förlora mer där än i övriga Ukraina. Allt över 3:1 vore strategiskt smart, är det 2:1 så är jag inte säker på att det gynnar Ukraina i längden.

Ryssland har 3.5:1 i jämförelse med ukrainas befolkning.

Ifall detta krig handlar om at nöta ut motståndaren måste Ukraina ständigt befinna sig nära 3:1 i förhållande till Ryssland när det gäller manskap och utrustning.

Sedan finns det också frågan om ammunition och speciellt sådant som används till flygförsvar.

Pentagons läckta dokument visar ju att ukraina har ont om sådant, hoppas de inte använde för mycket för att försvara just Bakhmut.

Slutligen så finner jag det skrattretande att gen. Macgregor kommenterade ryskredigerade dokumenten för att fastslå att ukraina förlorar 7 gånger föer soldater. Det ifall något visar vilken pajas han är.
2023-04-23, 10:21
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jo, men för att försvaret av Bakhmut logistiskt ska ha någon värde känns det som om ryssen måste förlora mer där än i övriga Ukraina. Allt över 3:1 vore strategiskt smart, är det 2:1 så är jag inte säker på att det gynnar Ukraina i längden.

Ryssland har 3.5:1 i jämförelse med ukrainas befolkning.

Ifall detta krig handlar om at nöta ut motståndaren måste Ukraina ständigt befinna sig nära 3:1 i förhållande till Ryssland när det gäller manskap och utrustning.

Sedan finns det också frågan om ammunition och speciellt sådant som används till flygförsvar.

Pentagons läckta dokument visar ju att ukraina har ont om sådant, hoppas de inte använde för mycket för att försvara just Bakhmut.

Slutligen så finner jag det skrattretande att gen. Macgregor kommenterade ryskredigerade dokumenten för att fastslå att ukraina förlorar 7 gånger föer soldater. Det ifall något visar vilken pajas han är.

vi är överens i allt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in