Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Förlorat = döda+sårade. Bakhmut är den delen av kriget där flest har dött. Om 1/3 av förlusterna i kriget skett i Bakhmut och Ukraina förlorat så lite som 150 000 soldater så stämmer 50 000. De har trots allt stångats sedan i juli där, om man också räknar med flankstriderna.
Enligt de läckta dokumenten från USA (inte de editerade) var ratio mellan 2.3:1 till 3:1. Så då kan ryssarna ha förlorat 120,000-150,000 runt Bakhmut. Det är 400-500 soldater per dag. Högt, men inte heeelt omöjligt. Personligen tror jag det ligger lägre på rysk sida, men utifrån vad vi från västliga källor vet, så kan det stämma.
Jo, men för att försvaret av Bakhmut logistiskt ska ha någon värde känns det som om ryssen måste förlora mer där än i övriga Ukraina. Allt över 3:1 vore strategiskt smart, är det 2:1 så är jag inte säker på att det gynnar Ukraina i längden.
Ryssland har 3.5:1 i jämförelse med ukrainas befolkning.
Ifall detta krig handlar om at nöta ut motståndaren måste Ukraina ständigt befinna sig nära 3:1 i förhållande till Ryssland när det gäller manskap och utrustning.
Sedan finns det också frågan om ammunition och speciellt sådant som används till flygförsvar.
Pentagons läckta dokument visar ju att ukraina har ont om sådant, hoppas de inte använde för mycket för att försvara just Bakhmut.
Slutligen så finner jag det skrattretande att gen. Macgregor kommenterade ryskredigerade dokumenten för att fastslå att ukraina förlorar 7 gånger föer soldater. Det ifall något visar vilken pajas han är.