2023-04-23, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Håller helt med! Jag tror att J inte kunde förklara bort sitt eget strypgrepp på Tove, men försökte ”förklara det” genom att säga att Tove började och tog ett strypgrepp först.

Om Tove aldrig tog det där strypgreppet så undrar jag också var MH:s händer var eller om de helt enkelt inte behövdes.

Precis!
Ingen av oss har ju trott på att Tove gör det, gjort det eller ens kunde nå upp till JJs hals, JJ som dessutom är ganska lång till skillnad mot Tove har längre rygg Vs Tove som anatomiskt borde ha kortare armar och ligger ner helt på rygg ....
Kan hända att jag missat i förhören i FUP men faktiskt aldrig läst det J säger i rättegången, att hon när hon sitter på Tove försöker komma ifrån henne eller hennes händer (minns inte orden) och gör en manöver, typ böjer sig bakåt för att T inte ska nå henne eller få chans att slå henne kanske... anser det väldigt konstigt att det inte funnits med i förhör innan eller så är jag helt jävla ute o cyklar,,,men det är jag sällan. Ska lyssna igenom just det igen..... för är det så att hon häver sig bakåt /undviker Toves möjlighet att kunna slå henne eller ens nå Js hals.
När jag hörde henne (JJ) säga det fick jag väldigt obehagliga bilder av dem två JJ o MH som jag inte fått upp i huvudet innan och inser ju varför de flesta av oss här försöker vända o vrida på hur man kan hålla någons händer nedåt, åt sidan, inga skrik, flera dunsar, sparkar, inga märken Osv osv..... Nä jag fattar alla fall först nu att min fantasi sträcker sig inte så långt eftersom min hjärna inte läst, sett eller har någon erfarenhet att jämföra med ...För att MH ska kunna hålla båda Ts händer mm mm mm....kanske satt MH på/över Ts huvud/ansikte så hon förblev still/låst och då även höll ner Ts händer...
Citera
2023-04-23, 07:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
. Det selektiva minne hon uppvisar består till vissa delar av fragmentariska minnesbilder som pga olustkänslor kan trängas undan när de dyker upp ur det undermedvetna. Det är en psykologisk skyddsmekanism som gör att vi trots svåra händelser, orkar fortsätta att fungera.

Sluta. Bortträngda minnen är en ren fantasi. Det existerar inte.
Citera
2023-04-23, 07:17
Medlem
snutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatliners
Haha ja! Lyssnat på Krimofon nu.... låter till och med som någon ber om ursäkt
Maja låter helt jävla efterbliven när hon pratat! Hjulet snurrar men hamstern är död

Precis! Man hör ett "oj!" efteråt.
Citera
2023-04-23, 07:18
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Exakt så - bra där!

J hade allt att vinna på att lägga in M:s medverkan; hämnd och lindrigt straff. Två flugor i en smäll.

Vi tar detta igen.

Hämnd? Då borde hon ju skyllt allt på MH. Men det gör hon inte.

Och igen: hon får inte lindrigare straff gm att skylla armhållning på MH.
Citera
2023-04-23, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Vi tar detta igen.

Hämnd? Då borde hon ju skyllt allt på MH. Men det gör hon inte.

Och igen: hon får inte lindrigare straff gm att skylla armhållning på MH.

Vadå hämd? De var väl två om att ta livet av Tove och då får var och en ta sina konsekvenser!
Citera
2023-04-23, 07:34
Medlem
SIXTEN14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceMonkey1
Dessutom så är det ett allvarligt brott att ljuga i rätten.

Nä, det är det inte, du får ljuga hur mycket du vill
Citera
2023-04-23, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Jag letar efter slutpläderingarna på ljudfil.
Kan någon hjälpa mig?
Jag vet tyvärr inte var den ljudfilen finns men man kan läsa hela domen på en sida som heter Dagensdom. se
Citera
2023-04-23, 07:43
Medlem
Citat:
Det borde vara så men tyvärr är det tillåtet och ej straffbart att ljuga i rätten
Citera
2023-04-23, 07:53
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Just så! På ett mycket försiktigt, lite urskuldande sätt lyckades hon dupera TR så att även M blev dömd för mord.
Hämnden är ljuv!

Igen: du maximerar MHs oskuld genom att enbart utgå från JJs ondska. Confirmation bias, igen.

Vad gör MH när JJ bråkar med TT enligt dig?

Några timmar tidigare hjälpte MH JJ, varför inte nu också?

Några timmar tidigare letade MH efter TT på Nöjet, "arg" enligt väktare/värd.

Vore klädsamt om du, och några få till, försöker se helheten snart, och släpper extrema fokuset på detaljer inga kan bevisa.

Uppmaning till alla: Läs TRs motivering. Välskriven i sin korthet imo.

Edit: här är den.
https://www.domstol.se/nyheter/2023/04/dom-i-vetlandamalet/
Senast redigerad av argusmaximus 2023-04-23 kl. 08:06.
Citera
2023-04-23, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Sluta. Bortträngda minnen är en ren fantasi. Det existerar inte.

Bortträngning existerar naturligtvis i åtminstone någon mån, det som är en fantasi är väl snarare att det skulle gå att återfå dom genom psykoterapi ala Thomas Quick, och dessutom därmed en oerhört farlig idé att använda sig av i rättsfall där man riskerar att plantera minnen.

Sen har såklart ingen av GM i det här fallet glömt mordet och plötsligt kommit ihåg det, det är ju bara trams.
Citera
2023-04-23, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snutan
Kan vi diskutera att det låter som att Toves bf släpper av en rejäl brakskit i sitt förhör?

Haha ja! Tror det är hans målsägandebiträde för den som säger oj låter som någon annan än pojkvännen 😆
Citera
2023-04-23, 08:34
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:

För ett vittne, ja. Det är mened. Men det är bara ett brott om man avlagt ed, och tilltalade avlägger inte ed (inte målsägande heller). Det är alltså inte ett brott att ljuga i rätten för den som är åtalad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in