2023-04-22, 22:13
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
vaarför står de så då?
https://www.ratsit.se/19800531-David_Adrian_Rothma*_/T_mV0gcMj8y4q24jQ9QwDySrIU4nHrYVJpolesPkDP4
*n

Det står ”särskild postadress”, som är ett komplement till en folkbokföringsadress.

https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan/sarskildpostadress.4.3aa8c78a1466c5845873561.html

Citat:
Du kan anmäla en särskild postadress till Skatteverket om vill ha din post till en annan adress än din folkbokföringsadress under minst sex månader. Det gäller både i Sverige och utomlands. Det kostar inget att anmäla en särskild postadress.

En särskild postadress är ett komplement till en folkbokföringsadress. Skatteverket kan därför inte registrera din folkbokföringsadress som en särskild postadress.
Citera
2023-04-22, 22:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Men är du rolig du tror inte det skulle ha visat sig vid obduktionen... eller tror du att man kan dunka någons huvud i golvet utan att skador uppstår?
Det fanns en mjukdelsblödning i bakhuvudet, om jag inte missminner mig.
Citera
2023-04-22, 22:15
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Men är du rolig du tror inte det skulle ha visat sig vid obduktionen... eller tror du att man kan dunka någons huvud i golvet utan att skador uppstår?
fast hon hade skador i bakhuvudet, som kunde bero på olika saker innan och efter dödsfallet.

Med funderat på det där med ögat, jag tror Johanna gick väldigt hårt åt stackars Tove
Citera
2023-04-22, 22:16
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det fanns en mjukdelsblödning i bakhuvudet, om jag inte missminner mig.

Mm från när hon blev fälld ja... men om du tar tag i någons huvud och slår det i golvet allt du kan så lär de bli betydligt större skador än en mjukdelsblödning... Och de lär ha synts på hjärnan.
Citera
2023-04-22, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
fast hon hade skador i bakhuvudet, som kunde bero på olika saker innan och efter dödsfallet.

Med funderat på det där med ögat, jag tror Johanna gick väldigt hårt åt stackars Tove

Detsamma jag tror det var en fruktansvärd kamp 😪
Citera
2023-04-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Hon och Jonna kommer hamna i massa konflikter om vem som får umgås med vem och Jonna kommer bli kär i Johannas bästa kompis.

Johanna kommer fixa tändare och handsprit att ha tillgängligt så fort hon bara kan.

Kan ni ens fatta att hon gick och satte eld på henne igen och beskrev för Maja hur Tove såg ut.

Det är ett dolt hot. Lite som jag även tolkar snappen från söndagen.
Citera
2023-04-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Lite som jag misstänkte med Health-appen. Då kanske det ändå finns ett värde i att hitta telefonen.

Man kan aktivt lura dessa appar. Men de känner t ex av när telefonen är i ett fordon eftersom det är både gyro och accelerometer.

Går dessutom att lägga till steg i Hälsa.
Man klickar ”Lägg till data”

Eller ta bort steg genom att klicka ”Ändra” under avdelningen ”Alla registrerade data”.

Apple kallar dessa sessioner med steg som redovisas i fup för ”samples”. Så man tar isf bort en hel sample på x antal steg och man kan inte ta bort enstaka steg.

(I en annan värld kan alltså en MGM lägga till steg i kompisens mobil för att det ska se ut som personen inte sovit. Och då bör det vara en vaken IT-forensiker som kan tolka i databasen att så skett.)

Sen kan man ju vända på det i all oändlighet då MGM 1 flyttar MGM 2 väska/jacka i lgh och inte ens är medveten om att mobilen då är däri.

Men nu har ju MH försökt förklara stegen med toabesök. Känns som att hyresvärden/fastighetsägaren inte har nån high tech vattenmätare igång annars så hade man ju sett en ordentlig vattenpåfyllning av toan där.

Vilket föranleder hur lyhört ner till grannen det är vid toaspolningar i fastigheten? Men inget man lägger på minnet kanske även om det dundrar vatten i avloppet mitt i natten och då kanske två gånger?
Citera
2023-04-22, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Den typen av överenskommelser att man kan få lindrigare straff i utbyte mot information har vi inte i Sverige (i dagsläget iaf). Det fanns rent principiellt sett inget att vinna för J på att ange M utan anledning. Jag skulle snarare påstå att J hade vunnit på att inte nämna att M var med på mordet för då hade J haft en hypotetisk chans att hävda självförsvar istället och få en mildare dom utifrån det. Nu blev det så mycket värre av att hon hävdar att både hon och M utförde mordet.

👍 håller med dig,
Lite tröttsamt att läsa alla inlägg från Sherlock Holmes typ "har mobilen verkligen rört sig" till uttalandet "utan rimligt tvivel".

HR är en second opinion av TR dom, TR dom som är väldigt belysande och pedagogiskt är inte för oss utan för HR att förstå hur man har bedömt bevisningen.

När ärendet kommer upp i HR tittar/hör man förts och främst på de inspelade från TR.

Skillnaden mellan TR och HR är att i TR sitter det normalt sett bara en jurist (ordförande) medan övriga nämndemän är sakkunniga.
I HR sitter det bara jurister.

Det finns utrymme till ÅK och försvaret att komma med ytterligare förtydliganden och bevis alternativt avfärdande av dito i förhandlingen i HR,en.

JAG har en känsla av att HR kommer att videmera TR dom, speciellt eftersom GW menar att domstolen i Eksjö bara består av dumhuvuden från någon lanthåla och inte vet bättre.
Citera
2023-04-22, 22:22
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
En långvarig konflikt om relationer, avundsjuka hat från JJ mot Tove.
Läs sidan 1 i tråden för mer info.

Vännen "X", som känner alla tre, beskriver konflikten:
- Konflikt mellan JJ och en nära vän till Tove
- JJ ska ha hotat att avslöja en påstådd otrohet som Toves vän ska ha haft
- Toves vän och Tove ska då ha sagt ”detsamma” till JJ
- Enligt X fanns det ”väl bevis” för att båda två av dem hade varit otrogna.
- Konflikten lugnade ner sig emellanåt och de inblandade umgicks då som vanligt. Men ibland blossade konflikten upp.
- JJ ska ha sagt i våras att hon helt skulle bryta kontakten med Tove och Toves kompis.
- Tove och Toves nära vän var väldigt överbeskyddande mot varandra.
(Källa: Podden Försvunnen, del 5)

Tack ska läsa på mer men nu har jag lite mer kött på benen.
Citera
2023-04-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
jo sen 1 juli 22!
Men var inte det Rewievs menade dock, utan lindrigare straff som tex vållande till annans död eller nått, Johanna hävdar ju olyckshändesle du vet.

Det mesta i Johannas liv kretsar till hämnd mot vänner som är elaka mot henne, nu har hennes bästa vän gått emot henne och "skvallrat". Skulle hon säga att Maja inte var med skulle hon inte få sin hämnd, nu får hon sin hämnd OCH så kan inte Maja berätta hur det verkligen gick till inne på toaletten, win win

Ja det ligger i linje med hur J agerat tidigare. Och M blir väl den av hennes vänner som svikit henne mest genom att skvallra.
Citera
2023-04-22, 22:25
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Det är ett dolt hot. Lite som jag även tolkar snappen från söndagen.
exakt, jag tror hon är bra på att "hota" indirekt, skvallrar du så vet du vad som händer typ.

Därav var det ett smart drag av henne att få Maja med som medhjälpare. Maja kan inte skvallra hur det verkligen gick till inne på toaletten OCH hon fick sin hämnd för att Maja skvallrat, hon hade säkert önskat en mer smärtsam hämnd men livstids fängelse får väl ses som en ok hämnd antar jag..
Citera
2023-04-22, 22:26
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
👍 håller med dig,
Lite tröttsamt att läsa alla inlägg från Sherlock Holmes typ "har mobilen verkligen rört sig" till uttalandet "utan rimligt tvivel".

HR är en second opinion av TR dom, TR dom som är väldigt belysande och pedagogiskt är inte för oss utan för HR att förstå hur man har bedömt bevisningen.

När ärendet kommer upp i HR tittar/hör man förts och främst på de inspelade från TR.

Skillnaden mellan TR och HR är att i TR sitter det normalt sett bara en jurist (ordförande) medan övriga nämndemän är sakkunniga.
I HR sitter det bara jurister.

Det finns utrymme till ÅK och försvaret att komma med ytterligare förtydliganden och bevis alternativt avfärdande av dito i förhandlingen i HR,en.

JAG har en känsla av att HR kommer att videmera TR dom, speciellt eftersom GW menar att domstolen i Eksjö bara består av dumhuvuden från någon lanthåla och inte vet bättre.

Eksjö TR är enligt mig just nu Sveriges främsta... då de inte låtit sig påverkas av alla dessa proffstyckares utspel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in