2023-04-22, 21:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Ok. Vet du om Samsung Health alltid samlar in data som Hälsa-appen på Iphone eller måste man aktivera appen på något sätt?
Jag kollade just min. Man måste sätta behörighet för att den ska aktiveras.
Citera
2023-04-22, 21:38
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Den typen av överenskommelser att man kan få lindrigare straff i utbyte mot information har vi inte i Sverige (i dagsläget iaf). Det fanns rent principiellt sett inget att vinna för J på att ange M utan anledning. Jag skulle snarare påstå att J hade vunnit på att inte nämna att M var med på mordet för då hade J haft en hypotetisk chans att hävda självförsvar istället och få en mildare dom utifrån det. Nu blev det så mycket värre av att hon hävdar att både hon och M utförde mordet.
Om du läser skribentens inlägg så ser du att jag syftar på hämnd på M för att hon skvallrade för polisen.
Strafflindring för att hon egentligen var ensam med T I badrummet och kunde hävda att det var en olyckshändelse.
Citera
2023-04-22, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Hon hade ju ett omöjligt uppdrag från start. Tror däremot att MH hade varit hjälpt av att ha henne som försvarare.
Omöjligt uppdrag har många advokater i rättsfall men så korkade som Clea låter har jag aldrig hört en försvarare varit ens i närheten av
Hon låter väldigt obildad
Citera
Medlem
Jag sitter och lyssnar på rättegången och då specifikt Johannas del och funderar på följande:

Jag noterar likt alla andra att hon inte ens nämner MH när hon berättar fritt.

Vidare berättar JJ:

JJ sitter grensle över TTs buk/bröstkorg. TT ligger ner. Ser det som nästan fysiskt omöjligt att TT når upp till JJs hals för stryptag (Men någon får gärna överbevisa mig här).

Det är även i detta skedet som JJ kopplar in MH. Att det är MH som tar bort TTs händer från JJs hals.

Men jag tror vi tidigare spekulerat i tråden att det är en lögn från JJs sida att TT tar stryptag, dels för att det verkar fysiskt väldigt svårt att nå JJs hals när TT ligger ner och JJ sitter på bröstkorg/buk. Men jag tänker också att om man är i ett sådant underläge så försöker man väl knappast ta stryptag utan primärt försöker komma loss. Dessutom säger JJ detta för att det ska låta som att hon försvarar sig mot TT och verka mindre brutalt.

Så om vi drar en potentiell slutsats att det är en ren lögn att TT tar stryptag och att MH tar bort TTs händer till följd av strypgreppet. När kommer isåfall MHs händer in i bilden?

För att tro på att MHs händer kommer in i bilden vid TTs strypgrepp så måste man ju också tro på att TT tog strypgrepp.

Jag tror att det händelseförloppet är ren bullshit från JJ.

Jag tror fortfarande att MH medverkade men det till följd av alla andra omständigheter, fäster noll tilltro till den uppdiktade berättelsen från JJ när MH kommer in i bilden.
Senast redigerad av Pippilotte 2023-04-22 kl. 21:44.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
just det där är en av anledningarna till att jag inte tror på Johanna.

Johanna får veta att Maja öppnat käften i förhör, innan Johanna öppnar sin.

När Johanna till slut erkänner att hon dödat Tove "av misstag" så har hon inte en aning om vad Maja sagt i sina förhör.

När hon säger att Maja höll i Toves händer/armar så vet hon samtidigt att Maja numera är en "skvallerMaja".
skulle det gått till så som Johanna sa att hon höll sina händer runt Toves hals högst 10 sek så skulle hon även förstå att skvallerMaja borde ha berättat redan hur det verkligen gick till.

Hon skulle med andra ord vara tvärkörd.

Men om skvallerMaja INTE var med i badrummet så kan ju Maja inte vittna om hur det EGENTLIGEN gick till inne på toan.

Detta vet ju såklart psykopaten Johanna (alla som läst fup vet hur planerande hon är)hon har ju haft åtskilligt med tid i sin lilla fängelsehåla för att tänka till ordentligt vilken hämnd lilla skvallerMaja ska få, ni vet ju hur det lät på google:
"bästa sättet att hämnas på en exvän"

Hämnden är ljuv.

Jag upplever JJs förhör som i princip motsatsen till det du skriver här - hon försöker hela tiden ligga ett steg före MHs berättelse.

Hon plockar bort MH ur berättelsen om haschkakeresan för att MH ska slippa prata om den, och hon ger MH en pytteliten biroll i skådespelet inne i badrummet för att MH inte ska behöva få för svåra frågor om det. Att hon ens placerar MH i badrummet är nog för att hon inte i sin vildaste fantasi kan föreställa sig att MH tar på sig gravfridsbrottet men inte själva mordet.
Senast redigerad av .-.-.-. 2023-04-22 kl. 21:42.
Citera
2023-04-22, 21:41
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Den typen av överenskommelser att man kan få lindrigare straff i utbyte mot information har vi inte i Sverige (i dagsläget iaf). Det fanns rent principiellt sett inget att vinna för J på att ange M utan anledning. Jag skulle snarare påstå att J hade vunnit på att inte nämna att M var med på mordet för då hade J haft en hypotetisk chans att hävda självförsvar istället och få en mildare dom utifrån det. Nu blev det så mycket värre av att hon hävdar att både hon och M utförde mordet.
jo sen 1 juli 22!
Men var inte det Rewievs menade dock, utan lindrigare straff som tex vållande till annans död eller nått, Johanna hävdar ju olyckshändesle du vet.

Det mesta i Johannas liv kretsar till hämnd mot vänner som är elaka mot henne, nu har hennes bästa vän gått emot henne och "skvallrat". Skulle hon säga att Maja inte var med skulle hon inte få sin hämnd, nu får hon sin hämnd OCH så kan inte Maja berätta hur det verkligen gick till inne på toaletten, win win
Citera
2023-04-22, 21:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
just det där är en av anledningarna till att jag inte tror på Johanna.

Johanna får veta att Maja öppnat käften i förhör, innan Johanna öppnar sin.

När Johanna till slut erkänner att hon dödat Tove "av misstag" så har hon inte en aning om vad Maja sagt i sina förhör.

När hon säger att Maja höll i Toves händer/armar så vet hon samtidigt att Maja numera är en "skvallerMaja".
skulle det gått till så som Johanna sa att hon höll sina händer runt Toves hals högst 10 sek så skulle hon även förstå att skvallerMaja borde ha berättat redan hur det verkligen gick till.

Hon skulle med andra ord vara tvärkörd.

Men om skvallerMaja INTE var med i badrummet så kan ju Maja inte vittna om hur det EGENTLIGEN gick till inne på toan.

Detta vet ju såklart psykopaten Johanna (alla som läst fup vet hur planerande hon är)hon har ju haft åtskilligt med tid i sin lilla fängelsehåla för att tänka till ordentligt vilken hämnd lilla skvallerMaja ska få, ni vet ju hur det lät på google:
"bästa sättet att hämnas på en exvän"

Hämnden är ljuv.

Träffande och bra analys!
Citera
2023-04-22, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Frågan om fortsatt häktning?

Åklagaren har yrkat att både Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman ska vara kvar i häkte på grund av flyktfara, risk för fortsatt brottslighet och så kallad obligatorisk häktning.

Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman har begärt att bli försatta på fri fot.

Tingsrätten dömer nu både Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman för mord och grovt gravfridsbrott till fängelse på livstid (Johanna Leshem Jansson döms även för skadegörelse).

Det föreligger både flyktfara och risk för fortsatt brottslighet. Förutsättningar för så kallad obligatorisk häktning föreligger också (mord har ett lägsta straff om fängelse i tio år).

Tingsrätten beslutar därför att Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman ska vara kvar i häkte.

Detta har varit uppe i tråden och är skrivet av Aftonbladet:

Johanna Leshem Jansson flyttades kort innan domen till kvinnofängelset Hinseberg. När hon under onsdagen fick beskedet att hon dömts till livstidsfängelse ska ha hon inte ha uppvisat några negativa känslor kring domen, enligt uppgift till Aftonbladet.
I stället ska hon börjat berätta för de andra intagna på sin avdelning att hon dömts till livstids fängelse."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...e-pa-hinseberg
Citera
2023-04-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är det mest logiska. Men jag tror båda bestämde sig för att mörda T når dom stod utanför Nöjet.

Det är risky! Men jag tror att viljan att ha ihjäl T trumfade över förnuftet i det tillfället. J var oerhört kränkt! Jag tror att J som nyligen fått tillgång till sin lägenhet, hade bilen i närheten och M med i matchen kände att hon kunde ro hem det här utan att åka dit.

Hennes nonchalanta och övermodiga beteende efter mordet tyder på att hon hade en övertro till sin egen kapacitet.

Jag tror personligen att dom hade tänkt ha ihjäl TT någonstans på vägen, men nåt gick inte enligt plan och eftersom TT levde under villfarelsen att man bara tänkt prata ut var det svårt att göra så hemskt mycket annat än gå hem till JJ.
Citera
2023-04-22, 21:48
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Jag upplever JJs förhör som i princip motsatsen till det du skriver här - hon försöker hela tiden ligga ett steg före MHs berättelse.

Hon plockar bort MH ur berättelsen om haschkakeresan för att MH ska slippa prata om den, och hon ger MH en pytteliten biroll i skådespelet inne i badrummet för att MH inte ska behöva få för svåra frågor om det. Att hon ens placerar MH i badrummet är nog för att hon inte i sin vildaste fantasi kan föreställa sig att MH tar på sig gravfridsbrottet men inte själva mordet.
Men samtidigt måste hon ju då veta att risken är överhängande att Maja berättar exakt vad som hände inne på toaletten.
Det är ju bevisat att Tove blev strypt bra mycket längre än de "oskyldiga" 10 sek Johanna påstår.
Johanna VET att Maja nite kan motbevisa hennes "olyckspåståenden" iom Maja inte var med, MEN hon kan ändå hämnas Maja
Citera
2023-04-22, 21:50
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag sitter och lyssnar på rättegången och då specifikt Johannas del och funderar på följande:

Jag noterar likt alla andra att hon inte ens nämner MH när hon berättar fritt.

Vidare berättar JJ:

JJ sitter grensle över TTs buk/bröstkorg. TT ligger ner. Ser det som nästan fysiskt omöjligt att TT når upp till JJs hals för stryptag (Men någon får gärna överbevisa mig här).

Det är även i detta skedet som JJ kopplar in MH. Att det är MH som tar bort TTs händer från JJs hals.

Men jag tror vi tidigare spekulerat i tråden att det är en lögn från JJs sida att TT tar stryptag, dels för att det verkar fysiskt väldigt svårt att nå JJs hals när TT ligger ner och JJ sitter på bröstkorg/buk. Men jag tänker också att om man är i ett sådant underläge så försöker man väl knappast ta stryptag utan primärt försöker komma loss. Dessutom säger JJ detta för att det ska låta som att hon försvarar sig mot TT och verka mindre brutalt.

Så om vi drar en potentiell slutsats att det är en ren lögn att TT tar stryptag och att MH tar bort TTs händer till följd av strypgreppet. När kommer isåfall MHs händer in i bilden?

För att tro på att MHs händer kommer in i bilden vid TTs strypgrepp så måste man ju också tro på att TT tog strypgrepp.

Jag tror att det händelseförloppet är ren bullshit från JJ.

Jag tror fortfarande att MH medverkade men det till följd av alla andra omständigheter, fäster noll tilltro till den uppdiktade berättelsen från JJ när MH kommer in i bilden.

Tänk också såhär; Johanna är en hästtjej och hon sätter sig inte gränsle över något utan att använda benen och lårmusklerna (lite naturligt skulle man tro) givetvis såg hon till att låsa Toves armar direkt när hon hamnade i sånt överläge.
Citera
2023-04-22, 21:50
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Detta har varit uppe i tråden och är skrivet av Aftonbladet:

Johanna Leshem Jansson flyttades kort innan domen till kvinnofängelset Hinseberg. När hon under onsdagen fick beskedet att hon dömts till livstidsfängelse ska ha hon inte ha uppvisat några negativa känslor kring domen, enligt uppgift till Aftonbladet.
I stället ska hon börjat berätta för de andra intagna på sin avdelning att hon dömts till livstids fängelse."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...e-pa-hinseberg
Jo jag har sett den artikeln.

Men det finns en anstalt Och ett häkte på Hinseberg.

JJ sitter på häktet på Hinseberg.
Hon har fortfarande inte fått någon anstaltsplacering ännu.

Hon kan placeras på antingen Ystad eller Hinseberg efter att domen i Hovrätten är avkunnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in