2023-04-22, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.

https://www.svd.se/a/on8nEj/utredning-forneka-forintelsen-ska-bli-olagligt

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?
Jag vet att månlandningen var verklig eftersom det inte finns några lagar som hindrar mig från att säga något annat, och jag kommer inte heller att bli åtalad, förlora tillgång till sociala medier, banker eller anställning för att säga något annat.

Når det gäller den påstådda förintelsen så vet jag inte om all revisionism också förbjuds i Sverige?

Min inställning till förintelsen är att jag inte har någon personlig kunskap om den eftersom jag inte var född när den ska ha ägt rum. Därför kan jag varken förneka eller bejaka att den skett. Bara berätta vad andra påstår.

Min inställning till historia i allmänhet sammanfaller med citatet av Napoleon: ”Historien är inget annat än en serie lögner som man är överens om”.
Citera
2023-04-22, 19:18
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Det är helt uppenbart att förintelsen har ägt rum, att många miljoner judar mördades systematiskt och industriellt och att hela den nynazistiska rörelsen bygger hela sin ideologi på att förneka eller förringa förintelsen. Faktum är att det är komplett galenskap att förneka förintelsen. Historien förändras inte av att man försöker putsa en bajskorv. Det som är sant idag var lika sant för 20 år sedan, 45 år sedan, 75 år sedan. Det hjälper inte att man kopierar 200 sidor amerikansk propaganda där man ifrågasätter användning av gaskamrar och framställer lägren som mysiga pensionat.

Nu verkar det som att den nya lagen blir ganska tandlös eftersom förnekelsen eller förringningen dessutom kräver att man uttrycker missaktning gentemot det judiska folket. Det räcker alltså att man säger att ingen dog i Treblinka, men att judar är riktigt trevliga prickar.

Jag håller med, det är sinnessjukt att förneka något som uppenbarligen har skett. Jag har som sagt varit i Auschwitz och sett gaskamrarna med egna ögon. Enorma högar av skor, hår, ett helt rum var fullt med bara proteser.

En anekdot är att vi hade en person i vår guidade grupp som hade ett stort synligt hakkors intatuerat på armen. Jag var lite förvånad eftersom det uttryckligen stod att hatiska/missaktande symboler ej var tillåtna. Det var en stor bastant snaggad kille, lite urtypen av en fullpumpad nynazist. Och killen storgrät! Det var som han skämdes livet ur sig för att ha tillhört den rörelsen. Aldrig mer liksom... där hade vi en nazist mindre, det kan jag garantera.

Det borde vara obligatorisk guidning runt om i Auschwitz som straff för den som förnekar förintelsen.
Citera
2023-04-22, 19:20
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skepticism
Min inställning till förintelsen är att jag inte har någon personlig kunskap om den eftersom jag inte var född när den ska ha ägt rum. Därför kan jag varken förneka eller bejaka att den skett. Bara berätta vad andra påstår.

Min inställning är att det är många saker som jag håller för troligt att de har skett, trots att jag inte var född då det skedde. Vad gäller till exempel att Gustav III sköts Anckarström så är jag inte neutral. Jag skulle inte säga att jag "varken förnekar eller bejakar att det har skett". Jag skulle säga att jag är helt övertygad om att det har skett.
Citera
2023-04-22, 19:21
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Etablerad vetenskap har sopat mattan med förnekarna i alla tiden, då de senare aldrig kunnat styrka ett enda av sina påståenden.

Ta inte i så du spricker, grabben. Självklart hade ni aldrig behövt ett förbud om "etablerad vetenskap" faktiskt "sopat mattan" med förintelserevisionister. Eller hur?

Citat:
Det är fet inte heller, ens med dessa lagar…

Att förbjuda revisionism demonstrerar att berättelsen behöver ett lagskydd för att överleva historiografisk granskning.
Citera
2023-04-22, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Så alla påstådda folkmord har ägt rum och får inte förnekas?

Ungefär så ja….
Citera
2023-04-22, 19:24
Medlem
Idiotdumt förslag. Statligt överförmynderi och censur! Självklart skall alla åsikter få komma fram, även "korkade" sådana.
Citera
2023-04-22, 19:25
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Det handlar inte om att göra åsikten olaglig…. Hur svårt ska det vara för folk att fatta en så enkel sak….?

Att förbjuda en åsikt är så klart vare sig rimligt eller ens möjligt, eftersom det inte går att läsa eller tvångsförändra någons tankar.
Citera
2023-04-22, 19:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Absolut. Din motivering till ditt agerande är inte objektiv fakta serru.
Diskussioner kan ju spåra ur om allt möjligt, oavsett ämne, så nja, jag köper inte den förklaringen.
Absolut. Om man ska vara konsekvent. Men nu är ju inte dessa personer som pushar för sådana här lagar konsekventa.

Så du köper inte att det är EU som pushar för denna lagstiftning? Vad grundar du det på?
Citera
2023-04-22, 19:26
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Min inställning är att det är många saker som jag håller för troligt att de har skett, trots att jag inte var född då det skedde. Vad gäller till exempel att Gustav III sköts Anckarström så är jag inte neutral. Jag skulle inte säga att jag "varken förnekar eller bejakar att det har skett". Jag skulle säga att jag är helt övertygad om att det har skett.
Sveriges första moderna mordutredning, faktiskt riktigt intressant. Men ska vi förbjuda de som har en annan åsikt att anse något annat eller ett annat förlopp, det är liksom där frågan ligger. Inte vad som faktiskt hänt, utan vad man ska få anse, även om det är fel.
Citera
2023-04-22, 19:26
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Jag är kanske naiv när jag har förhoppning om att en moderator ska vara mer kunnig och förnuftig är du visar prov på nu…

Vad nu mitt modertorskap än skulle ha med det här att göra är väl ytterst oklart, men ja du är nog naiv om du tror att modertorerna på Flashback Forum inte skulle stå upp för yttrandefrihet oavsett vad som än ska yttras.

Att du ger dig rätt in i att inleda med personangrepp får väl stå för dig, men bara för att någon inte delar din syn betyder det inte att du har tolkningsföreträde. Du har en åsikt varken mer eller mindre.

Citat:
Det är väl en jäkla skillnad på att häckla och förringa överlevare eller deras anhöriga om förintelsen mot att hävda att jorden är platt…? Eller hur… ?

Ja, särskilt med tanke på att plattjordsförnekandet går att motbevisa med fysiska bevisning vilket revisionisternas påståenden inte går att göra. Det ena (Påståendet att jorden är rund.) är ett fysiskt faktum med bevis i naturen och det andra (Påståendet att 6.000.000 judar utrotades under WWII.) är ett påstående med anekdotisk bevisning som inte går att styrka fullt ut.

Jag tror att det har förekommit en ganska avancerad resning av judar i Europa under WWII, men i vilken utsträckning detta faktiskt skett och hur detta faktiskt gått till väga är jag inte helt säker på. Oavsett min åsikt om ämnet så anser jag självklart inte att det ska vara förbjudet att inte dela min syn på det det hela och mena att det inte skett någon etnisk rensning av judar under WWII.

Citat:
Dessa lagar, som jag i grunden inte gillar, har tillkommit enbart för att nynazister och förnekare under lång tid betett sig som svin mot överlevare etc. Den har alltså tillkommit just för att vissa inte kan uppföra sig som folk…

Det finns andra sätt att komma åt dessa problem än att förbjuda åsikts- och yttrandefriheten.
Om dessa nynazister och förnekare bettet sig som svin borde det agerandet falla in under någon form av trakasserier och det har vi redan lagar som är satta att styra över.
Senast redigerad av Allaballawalla 2023-04-22 kl. 19:51.
Citera
2023-04-22, 19:32
Medlem
Citat:
Eftersom jag inte blir åtalad för att påstå att han inte sköts av ankarsström så tror jag att det är en fullt möjlig händelse. Men jag är också medveten om att det finns andra teorier.
Citera
2023-04-22, 19:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Om man förbjuder människor att förneka förintelsen måste det ju bara innebära att det ligger en hund begraven gällande historien. Vad är de så rädda för? Att någon skall bevisa att allt är lögn? Jag blir väldigt fundersam över detta. Har kollat på dokumentären gällande förintelsen från 60-talet tills nutid och historierna blir bara grövre och grövre allt blir värre och mörkare hela tiden. Det har skett massa folkmord och fruktansvärda diktatorer har härjat i världen. Varför görs det inte en miljon olika dokumentärer om det? Är judarna mer värda än andra?
Det är så kritiskt lagda människor kommer tänka. Därför är sådna här lagar kontraproduktiva. Kommer samma typ av lagar instiftas för andra folkmord i historien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in